Video placeholde
Papicha – Volnomyšlenkářská alžírská studentka se v devadesátých letech snaží vzpouzet útlaku konzervativních radikálů.
Dálniční hlídka – kriminální drama o honu na Bonnie a Clydea.
Psi nenosí kalhoty – Citlivý snímek o hledání lásky v sado maso salonu.
Žena na válečné stezce – Islandská dramedie o ženě, která bojuje proti průmyslové výstavbě ničící islandskou krajinu.
Zelená kniha – Oscarové protirasistické drama o vztahu mezi bílým buranským řidičem a elitářským černošským hudebníkem.
13
Fotogalerie

To je drama! Objevte 10 nejlepších filmových dramat roku 2019

Co by měl obsahovat každý správný dramatický film? Vypjaté situace, bouřící emoce mezilidských vztahů a zdánlivě nepřekonatelné překážky, s nimiž se musí hrdinové vyrovnat. Nálepka dramatu se dá s trochou snahy nalepit vlastně skoro na všechno. My jsme při tvorbě žebříčku dali ruce pryč od filmů s nadpřirozenými elementy, kriminálníky a detektivy i větším množstvím humoru. Soustředili jsme se na ta „pravá dramata“, která zobrazují lidské osudy pokud možno výrazně nepřikrášlené o elementy jiných žánrů. Ale jak zjistíte, i tohle pravidlo našlo své výjimky. 

1. Parazit

Režie: Korejec Pon Džun-ho, známý řadou úspěšných filmů jako Matka nebo Pečeť vraha.

Prvky dalších žánrů: Parazit je obrovská žánrová směsice, najdete v něm prvky komedie, thrilleru i hororu a v neposlední řadě je film břitkou satirou. Drama ale přece jen hraje prim. 

O čem to je jednou větou: Chudá rodina se pomocí drobných lží a manipulací nechá zaměstnat v domě bohatého byznysmena. 

Přijetí diváky a kritikou: Bez výjimky nadšené. Film vyhrál hlavní cenu na prestižním festivalu v Cannes. Na ČSFD je s 85 procenty hodnocen jako 276. nejlepší film vůbec, na IMDb má rovněž 8.5 bodů z deseti a v žebříčku nejlepších filmů zatím zaujímá 57. příčku. Na databázi Rotten Tomatoes vyznívá příznivě 99 procent recenzí

Zhodnocení: Pro mnoho lidí jednoznačně největší událost letošní filmové sezóny, která by se mohla ocitnout v čele hned několika různých žánrových žebříčků. Parazit je zábavný, napínavý, dokáže diváka neustále překvapovat vývojem děje, a zároveň má nezpochybnitelné společenské přesahy. Takových snímků se ročně moc nenatočí. 

2. Klér

Režie:Wojciech Smarzowski, černé svědomí polského národa, který dosud nejvíc proslul drásavým historickým snímkem Volyň

Prvky dalších žánrů: Klér je drama se satirickým ostnem a zakomponovanými prvky politického thrilleru. 

O čem to je jednou větou: Příběh o korupci, zlu a falešné morálce uvnitř polské katolické církve. 

Přijetí diváky a kritikou: Od českých uživatelů ČSFD má snímek 81 %, mezinárodní obecenstvo na IMDb hodnotí 7.4 body z deseti. Na databázi recenzí Rotten Tomatoes prozatím není dostatek publikovaných textů. 

Zhodnocení:  Propletený příběh tří katolických kněží dává komplexní obrázek o tom, že je uvnitř polské církve cosi shnilého. Tvůrci pálí ostrými, ale nikoli prvoplánově na vše, co je spojené s vírou. Snímek spíš odhaluje, jak korumpuje moc, což se v zemi, v níž je církev de facto nejmocnější politickou stranou, projevilo právě v

3. Favoritka

Režie:Yorgos Lanthimos, řecký režisér specializovaný na divné filmy.

Prvky dalších žánrů: Jedná se o historické kostýmní drama, okořeněné kapkou velmi černého cynického humoru. 

O čem to je jednou větou: O dvou vypočítavých ženách, které soupeří o přízeň anglické královny Anny Stuartovny

Přijetí diváky a kritikou: Film byl jedním z loňských oscarových kandidátů, do českých kin se nicméně dostal až letos. Na ČSFD má Favoritka relativně přísné hodnocení 70 %. Diváci na IMDb jsou vřelejší, když snímku přisoudili 7.6 bodů z 10. Na Rotten Toamtoes má přívětivé vyznění 93 % textů. 

Zhodnocení:  Yorgos Lanthimos má poměrně výjimečný tvůrčí rukopis, který řadě lidí nesedne. Favoritka je sice jeho relativně nejnormálnějším a nejpřístupnějším filmem, ale i tak si zachovává poměrně vysoký stupeň zlomyslnosti, když rozehrává šachovou partii s hrdiny, kteří jsou bez výjimky zlí a zkažení. Rafinované podrazy a zábavně propletená pavučina intrik vykouzlí úsměv na tváři každého, kdo nečeká hřejivý film. 

Video placeholde
Favoritka - trailer filmu • CinemArt

4. Neviditelný život Eurídice Gusmãové

Režie: V našich končinách nepříliš známý Brazilec Karim Aïnouz.

Prvky dalších žánrů: Nejpřesněji se dá snímek zaškatulkovat jako dojemné rodinné melodrama. 

O čem to je jednou větou: O životním příběhu dvou sester, jejichž cesty byly v mládí násilně rozděleny.

Přijetí diváky a kritikou: Čeští filmoví fanoušci mohli snímek vidět na festivalu v Karlových Varech, jeho hodnocení se vyšplhalo na 81 %. Podobně hodnotí i mezinárodní publikum, když má film na IMDb 7.9 bodů z deseti. Palec nahoru zvedlo i 87 % recenzentů na Rotten Tomatoes. 

Zhodnocení:  Kdo má chuť na trochu toho dojímavého patosu, Neviditelným životem Eurídice Gusmãové chybu neudělá. Je to film na jednu stranu velice dojemný a smutný, na druhou stranu divák nemusí mít pocit, že je emočně vydírán vyfabulovaným příběhem plným zvratů, které jako kdyby vypadly z laciné jihoamerické telenovely. Tohle je vkusný film, který si své místo na slunci – a v tomto žebříčku – zaslouží. 

5. Manželská historie

Režie: Scenárista a režisér Noah Baumbach, který se specializuje na civilní snímky jako ze života. 

Prvky dalších žánrů: Stopové prvky komedie.

O čem to je jednou větou: O manželské krizi a rozvodovém pekle dvou sympatických hrdinů. 

Přijetí diváky a kritikou: Napříč databázemi je Manželská historie mezi nejlépe hodnocenými snímky roku. Na ČSFD snímek získal 83 %, na IMDb pak dosáhl na hodnocení 8.2/10. Na agregátoru recenzí Rotten Tomatoes pak vyznívá příznivě 95 % ohlasů. 

Zhodnocení: Častěji bývá ve filmech znázorňován romantický zrod velké lásky, Noah Baumbach na to ale tentokrát šel z druhé strany a přesvědčivě zachytil moment, kdy se láska mezi dvěma lidmi vytratila. A taky období, kdy lásku následkem právních rozvodových bitev vystřídala počínající nenávist. Manželská historie je zejména hereckým koncertem Adama Drivera a Scarlett Johansson, oba se díky svým výkonům zařadili mezi letošní přední uchazeče o herecké Oscary. Oba by si ocenění zasloužili.

6. Nikdy neodvracej zrak

Režie: Německý režisér Florian Henckel von Donnersmarck, známý hlavně díky Oscare oceněnému snímku Životy těch druhých.

Prvky dalších žánrů: Film je historickým životopisným dramatem se špetkou thrilleru a válečného filmu

O čem to je jednou větou: O umělecky nadaném Kurtovi, který v kulisách historických událostí dvacátého století hledá svůj tvůrčí rukopis. 

Přijetí diváky a kritikou: Na ČSFD má snímek 82 %, na IMDb je hodnocení mírně nižší – 7.7/10. Podle databáze recenzí Rotten Tomatoes vyznívá příznivě 78 % novinářských ohlasů. 

Zhodnocení: Němečtí filmaři se ke svým dějinám umí postavit tváří v tvář, to je známá věc.  Nikdy neodvracej zrak je dalším z řady podařených německých filmů, které pomocí mikro příběhu jednoho hrdiny (mimochodem inspirovaného reálným umělcem Gerhardem Richterem) zobrazují širší souvislosti místa a doby. V tomto případě poválečného Německa. 

7. Narušitel systému

Režie: Debutantka Nora Fingscheidtová.

Prvky dalších žánrů: Narušitel systému je sociální drama jako ze škatulky, bez přísad jiných žánrů.

O čem to je jednou větou: O nezvladatelné devítileté dívce Benni a o tom, jak se jí řada sociálních pracovníků snaží pomoci, aby mohla vést normální život.

Přijetí diváky a kritikou: Kinosály film sice nezaplnil, na festivalovém okruhu ale slavil úspěch. Oceněn byl například v Berlíně. České publikum film zná mj. díky uvedení ve Varech, na ČSFD má pěkných 83 %. Na IMDb uživatelé snímku dali hodnocení 8.1/10, pozitivně jej pak hodnotí i 86% recenzí na Rotten Tomatoes. 

Zhodnocení: Energické sociální drama, které na začátku diváky chytne, a pustí jej emočně vyždímaného až se závěrečnými titulky. Narušitel systému není příjemná podívaná, žádná pohádka. Realitu života problémového, silně traumatizovnaého dítěte zobrazuje nepřikrášleně, drsně, takřka beznadějně a bezvýchodně.

Nejlepší filmy roku 2019 podle E15.cz >>>

8. Kafarnaum 

Režie: Libanonská herečka, scenáristka a režisérka Nadine Labakiová.

Prvky dalších žánrů: Sociální drama bez příměsi jiných žánrů. 

O čem to je jednou větou: O chudém libanonském chlapci, který se rozhodl zažalovat své rodiče za to, že mu dali život, aniž by se o něj poté dokázali řádně postarat.

Přijetí diváky a kritikou: Film získal Cenu poroty na loňském festivalu v Cannes, bojoval i o Oscara pro nejlepší zahraniční film. Do českých kin se nicméně dostal až letos. Uživatelé ČSFD snímek ohodnotili dvaaosmdesáti procenty, na IMDb je hodnocení ještě o krapet vyšší, činí 8.4/10. Pozitivní vyznění má 90 % recenzí na serveru Rotten Tomatoes

Zhodnocení: Depresivní drama o tom, jak se žije dětem v méně šťastných koutech světa. Sice nepřekvapivé a tak nějak povědomé, na druhou stranu ale i bezesporu silné a funkční. Užitečný film zejména pro ty, kteří potřebují dokázat, že si v Česku žijeme jako prasata v žitě.

9. Král

Režie: Australský režisér David Michôd, festivalovým divákům známý hlavně díky snímkům Království zvěrstev a Cesta.

Prvky dalších žánrů: Král je „shakespearovské“ historické drama s prvky válečného filmu. 

O čem to je jednou větou: O tom, jak rebelující princ s tváří Timothée Chalameta nastoupí na anglický trůn jako Jindřich V.

Přijetí diváky a kritikou: Běžní diváci jsou se snímkem o něco spokojenější než profesionální kritici. Na ČSFD má Král hodnocení 81%, na IMDb 7.4/10. Podle Rotten Tomatoes ale dává palec nahoru jen 71% kritiků. 

Zhodnocení: Výpravný, špinavý a zásadně neromantizující historický film, který zobrazuje dějinnou etapu anglo-francouzských válek ve vší její ošklivosti. Titulní král je zobrazen jako skutečný člověk, s řadou kladných i záporných stránek, chybující, omylný ale i snaživý. Jednoznačným vrcholem filmu je pak strhující bitva u Azincourtu. Jasná je inspirace Shakespearovou hrou Život Jindřicha Pátého, byť o přesnou adaptaci se nejedná. 

10. Dva papežové

Režie: Po letech na sebe opětovně upozornil Fernando Meirelles, režisér slavného Města bohů. 

Prvky dalších žánrů: Prvky komedie a životopisného filmu, byť míru věrnosti skutečnosti je nutné brát s rezervou.

O čem to je jednou větou: O diskuzi mezi papežem Benediktem XVI. a kardinálem Bergogliem, tedy budoucím papežem Františkem. 

Přijetí diváky a kritikou: Na ČSFD snímek získal 82 %, IMDb hlásí mírně nižší známku, a to 7.7/10. Podle Rotten Tomatoes bylo s prosincovou novinkou Netflixu spokojeno 89 % profesionálních kritiků a recenzentů. 

Zhodnocení: Film je strhujícím konverzačním dramatem, o což se zasloužili zejména dva herečtí velikáni v hlavních rolích. Anthony Hopkins a Jonathan Pryce ztělesňují dva rozdílné muže, konzervativního Benedikta a mírně progresivního Františka, s grácií sobě vlastní. 

Pár dalších letošních povedených dramat najdete v galerii: