Na dálnici D1 na Vysočině havaroval v jednom místě 40 aut, posádky mnoha z nich museli přes noc zůstat v uvízlých autech

Na dálnici D1 na Vysočině havaroval v jednom místě 40 aut, posádky mnoha z nich museli přes noc zůstat v uvízlých autech Zdroj: Jiří Čada

Jan Mička: Kdo může za kolaps na D1

V Česku máme takový nepěkný zvyk: kdykoliv dojde na silnicích ke kolapsu, při němž je jedním z činitelů sníh, automaticky za to mohou silničáři. Silničáři opět zaspali, hlásá lid, jenže ten by se měl na situaci podívat z jejich pohledu. Pokud například zasněženou silnici zablokují auta s nevhodným obutím, těžko tam dostanete sypače a problém je na světě.

O kolapsu dopravy na D1 se toho v uplynulých dnech napsalo a řeklo hodně. Kolony dlouhé až čtyřicet kilometrů, v nichž řidiči uvízli klidně i na půl dne. Že zase bude házet vinu jeden na druhého, bylo více než jasné. V tomto případě si to silničáři slízli společně s řidiči kamionů, kteří D1 později ucpali, a konsorciem firem stále pracujícím na úseku D1 u Humpolce. Tam už měly opravy pro tento rok dávno skončit právě z důvodu rizika sněhových kalamit, to se ale nestalo a podle současných informací se má tento úsek otevřít až z kraje příštího roku.

Shrňme si tedy všechna fakta: zúžená dálnice, sníh a řidiči kamionů, kteří svá vozidla kvůli povinným přestávkám odstaví rovnou na dálnici a policisté je ráno musejí budit. Tohle nemůže dopadnout dobře. Kdyby všechny kamiony stály ve vláčku za sebou a zůstal uvolněný alespoň jeden pruh dálnice, byla by situace na D1 stále kritická, ale pořád příjemnější, než když se doprava zastaví úplně.

Ministr dopravy Dan Ťok má ale zřejmě ve všem jasno. Hájí silničáře, za které se v tomto případě stavím i já, protože ucpanou dálnici prostě neprosolíte (navíc i po prosolení začala znova namrzat), viní konsorcium firem za nedodržení termínů oprav a kamiony, které D1 ucpaly. Možný nástřel řešení na sebe nenechal dlouho čekat: pokud firmy nepřeruší práce do 17. prosince, o zakázku přijdou, a dost možná bude zaveden i zákaz jízdy kamionů v levém pruhu dálnice včetně předjíždění.

Právě poslední plánovaný bod zřejmě potěší snad všechny řidiče osobáků, kteří musejí v dálničních stoupáních tvrdnout za předjíždějícími kamiony, jejichž rozdíl rychlostí je kolikrát tak jeden kilometr za hodinu. Ťok dokonce během včerejší mimořádné tiskové konference prozradil, že ve spolupráci s policií chystá krizový scénář, který by mohl zabránit vjezdu kamionů na úseky dálnic, kde se tvoří kolony.

Nechápejte mě špatně, nemám nic proti řidičům kamionů. Sami si jistě dovedete představit, že když máte striktně omezenou rychlost, dobu předjíždění určuje v podstatě to, jak moc jsou předjíždějící se kamiony naloženy. Jinak to prostě nejde. Stejně se ale nemůžu zbavit dojmu, že zákaz předjíždění kamionů nic nevyřeší a že se jedná o chytání pomyslného stébla tonoucím. Anebo prostě ryzí populismus ze strany ministra dopravy, protože kamiony předjíždějících se v dálničních stoupáních přece štvou úplně všechny.

Mám za to, že spíše než hledat chybu v řidičích kamionů, je třeba se podívat, po jakých silnicích u nás jezdíme. V rekonstrukci D1 jsou utopeny miliardy, a přestože dopravní experti předpovídali, že kolaps v dopravě může v zimě na opravovaných úsecích nastat, stejně došlo k průtahům. Ať konečně dojde k dokončení D1, nebo alespoň funguje dodržování termínů rekonstrukce, protože fakt, že konsorcium firem bude muset zaplatit pokutu, může být řidičům uvízlým v kolonách ukradený.

Další články autora si přečtěte na autorevue.cz >>>