Octavii RS zakoupíte v provedení liftback i kombi

Octavii RS zakoupíte v provedení liftback i kombi Zdroj: Škoda Auto

Interiér se od standardních verzí liší minimálně. Všimli jsme si hlavně kontrastního obšití a nového dekoru.
Litá kola mohou mít rozměr až devatenáct palců
Kromě šestistupňového manuálu se oba motory dodávají i s automatickou převodovkou DSG
3
Fotogalerie

Nová Škoda Octavia: Rychle a komfortně

Opravdu zběsilou jízdu v nové Octavii RS nezažijete. Rychlá je minimálně dostatečně, stále však zůstává hlavně rodinným autem.

Prezentovat písmena RS jako nefalšovanou sportovní verzi dost dobře nejde. A ani samotná Škodovka nechce, aby se ostřejší provedení octavie profilovala výrazně dynamicky.

Už samotný design spíš decentně naznačuje, než otevřeně láká. Přední nárazník s výraznějším spoilerem a vzadu dramatičtější koncovky výfuku sice na změnu charakteru upozorní, za prvoplánově křiklavou však Octavii RS nemůže považovat nikdo.

Podle interiéru už vůbec ne. Tady na osobnostní rysy písmen RS upozorňuje jenom kontrastní obšití volantu, hliníkové pedály a nový dekor přístrojové desky. V zásadě maličkosti, na které je dobře upozornit, abyste si jich vůbec všimli. Interiér Octavie RS tak prakticky beze změny drží hodnoty výchozího modelu – kvalitní materiály, vynikající zpracování, hodnotný dojem, ale mírně sterilní atmosféru.

Budeme za mírně sterilní označovat i jízdní projev? Přece jenom Octavia RS je od pohledu dost mohutné auto … A Škodovka si pro první jízdní prezentaci novinky vybrala Transfagarašskou magistrálu v Rumunsku. Tedy povážlivě zakroucenou úzkou horskou silničku, kterou si oblíbili i pánové z britského Top Gearu.

My zatím jedeme v údolí za volantem vznětové verze Octavie RS. Dvoulitrové TDI je naladěné na 135 kW, vybrat jsme si mohli automatickou převodovku DSG nebo šestistupňový manuál. Nakonec jsme ukázali na klasiku. Že jsme udělali dobře, se ukáže po pár kilometrech.

To se už docela kvalitní silnice začíná klikatit, přicházejí první opravdové vracečky, plný plyn střídají brzdy … A v těchto podmínkách se tradiční volba převodů jeví jako lepší. Tam, kde DSG občas zaváhá a po přidání plynu na výjezdu ze zatáčky chvilku hledá optimální převod, si s přímo řazenou převodovkou zkrátka před obloukem podřadíte a potom jednoduše vyrazíte. To jsme ostatně mohli i s DSG, jež umožňuje sekvenční volbu převodů – pákou nebo pádly pod volantem. První řešení se nám nezamlouvalo, protože Škodovka dodržuje koncernovou „logiku“ ovládání, kde přitažením páky k sobě podřazujete a směrem k přístrojové desce řadíte nahoru. Z řidičského pohledu nesmysl. Při brzdění by bylo přece daleko přirozenější podřazovat dopředu, kam vlivem působení setrvačných sil putuje celé tělo řidiče. A naopak. Šlápneme na plyn, zrychlení nás tlačí do sedačky a stejným směrem bychom rádi volili také vyšší stupně. Bohužel. Nelze.

Řešením jsou samozřejmě zmíněná pádla pod volantem, rumunská suita testovacích vozidel však tímto prvkem vybavena nebyla. Šlo totiž o předsériové verze, od kterých se běžná produkční auta budou v některých detailech lišit. Mimo jiné také standardně montovanými pádly pod volantem.

Ani tak nás ale DSG nepřesvědčí, abychom mu dali přednost před manuální převodovkou. A nejde jenom o subjektivní preference, DSG zvyšuje hmotnost vozu a mírně také spotřebu paliva.

Otázka, zda si vybrat vznětovou, nebo zážehovou verzi, je pro nás už méně jednoznačná. Naftové TDI je víc než dostatečně silné, nikdy nebudete mít pocit, že by vznětová jednotka renomé značky RS devalvovala byť jen průměrnou dynamikou.

Přeplňovaný benzín nabídne živelnější svezení, vždyť nabízí nejvyšší výkon 162 kW … Ale jak jsme napsali hned na začátku – Octavii RS vidíme v prvé řadě jako praktické rodinné auto a až potom bychom ji označili za mírně sportovní. A pro takový svižný cestovní model se ze všeho nejvíc hodí silný vznětový motor. Zátah čtyřválce je ve všech režimech vždy suverénní, spotřeba se přitom i při dynamičtější jízdě naprosto spolehlivě drží lehce nad sedmi litry.

U benzínového TSI musíte přičíst zhruba dva litry, což stále považujeme za akceptovatelný výsledek, nedáme si však vymluvit, že podstatu Octavie RS lépe podtrhuje vznětová jednotka.

Ono je totiž RS překvapivě komfortní. Zatímco levnější octavie se hlavně na začátku produkce potýkaly s nastavením jednoduché zadní nápravy, model RS se složitější víceprvkovou nerovnosti velmi slušně tlumí i na osmnáctipalcových kolech. Zvláštní pochvalu zaslouží nastavení posilovače řízení. Účinek je závislý na rychlosti jízdy – zatímco při parkování můžete točit skoro jedním prstem, na dálnici budete muset překonat větší odpor. V zatáčkách navíc dokáže elektrický posilovač zprostředkovat velmi přirozenou zpětnou vazbu. Pro nás z aktuálních škodovek rozhodně nejlepší řízení.

A z nejnovějších octavií je ta s označením RS určitě nejvyváženější. V zásadě komfortní, za všech okolností s výkonovou rezervou (zvlášť s přeplňovaným benzinem TSI) a perfektně praktická. A za docela slušnou cenu. Liftback se čtyřválcem TSI přijde na 619 900 Kč, nafta je o deset tisíc dražší, za kombi se připlácí 35 000 Kč.