Luxusní sedan B7 s pohonem 4x4 a v prodlouženém provedení, podobným jezdil třeba Martin Ručinský

Luxusní sedan B7 s pohonem 4x4 a v prodlouženém provedení, podobným jezdil třeba Martin Ručinský Zdroj: Petr Homolka

Kromě sériových aut produkuje Alpina též závodní vozy, jejich tovární speciály jsou úspěšné v sériích GT a vytrvalostních kláních
B5 sice neumí pohon 4x4, zato může mít supersilný a úsporný turbodiesel se 700 newtonmetry s šestilitrovou spotřebou
Výrobce nabízí bezbřehou individualizaci, čalounit lze třeba i tlačítka uvnitř. Sedadlům nechybějí vlastní emblémy.
Turbínovitý design kol ctí Alpina už léta, stejně jako kombinaci modré a zelené barvy
Výhradně přeplňované motory se chlubí hrdým emblémem, proti standardním BMW je v alpině jiných asi 40 procent dílů
6
Fotogalerie

Alpina: Tak trochu lepší bavorák

Když si koupíte BMW, dostanete špičkový automobilový produkt, který ale potkáváte na ulici dnes a denně. Stylové odlišení ve jménu luxusu na nejvyšší úrovni pak najdete u značky Alpina, specializující se na BMW téměř půlstoletí.

Alpina Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG, tak zní celý název, nesoucí jméno šéfa této malé automobilky sídlící v německém městě Buchloe. Nejde totiž o klasického úpravce, jak si mnozí myslí, ale výrobce – vozy BMW vyjíždějící z bran této manufaktury mají vlastní výrobní čísla a v technickém průkazu název Alpina.

BAVORSKÁ SYMBIÓZA

Jde o úzkou spolupráci Alpiny a BMW fungující následovně: po zadání objednávky putují specifické díly Alpiny (z Buchloe) do továrny BMW (Mnichov, Dingolfing…), kde nahradí standardní součásti a vyrobí hotové auto. To pak odvezou zpět do Alpiny a tam na něm měsíc dále pracují – například lakují, čalouní, hrají si s detaily, zevrubně kontrolují … Nějaké čtyři měsíce od zadání do výroby máte hotové auto k převzetí. Jde tedy o zakázkovou záležitost, s níž máte de facto jistotu, že dostáváte skutečný originál, který má proti sousedovu „bavoráku“ odlišných zhruba 40 procent dílů.

OD TROJKY PO SEDMIČKU

Portfolio čítá řady 3 (sedan i kombi, pohon zadní kol i 4x4), 5 (přeplňované naftové i benzinové motory), 6 (kupé a kabriolet) a 7 (též v prodloužené verzi), přičemž naše zkušenost s modely D5/B5 Bi-Turbo a čerstvě též s bílým sedanem B3 Bi-Turbo potvrdila slova Pavla Baštáře, ředitele českého zastoupení: „Alpina je pro běžné řidiče, kteří hodně jezdí, potřebují nekompromisní rychlé auto, ale zároveň se nechtějí vzdát pohodlí.“ Průměrný roční nájezd alpiny činí asi 40 000 km a garantujeme vám, že to budou jedny z nejintenzívnějších kilometrů vůbec. Ferrari vás nadchne divokostí, porsche přesností, ale zdánlivě obyčejná Alpina B3 Bi-Turbo AWD nenápadnou dokonalostí – ve kterém jiném autě zažijete sprint z nuly na sto během 4,2 sekundy, abyste po dalších 10 vteřinách letěli dvoustovkou a zastavili se u mety 305 km/h? V klidu a pohodlí rodinného sedanu se spotřebou udržitelnou do 10 litrů na 100 km …

DOBRÁ INVESTICE

Dát za sedan střední třídy 1 712 000 Kč sice není úplně pro každého, s ohledem na jeho schopnosti se ale tato suma nejeví zas tak absurdně. Alpina se totiž může opřít i o jistý historický odkaz, sahající do poloviny 60. let minulého století – konkrétně do roku 1965, kdy u Alpiny začali s úpravami vozů pro silniční provoz a závody, aby v roce 1983 získali významný statut automobilového výrobce. Společnost na svém začátku produkující psací stroje se tak po letech vypracovala na úroveň jedinečné automobilové elity, která pro mateřské BMW vyvinula mimo jiné třeba motor, převodovku …