Monstrum s pohonem 4x4 vyletělo do nadmořské výšky 4500 metrů v rekordním čase. Sébastien Lœb musel bezchybně zdolat 156 zatáček – svodidla většinou chybí...

Monstrum s pohonem 4x4 vyletělo do nadmořské výšky 4500 metrů v rekordním čase. Sébastien Lœb musel bezchybně zdolat 156 zatáček – svodidla většinou chybí... Zdroj: Archív

Na odkaz legendárního Peugeotu 205 GTi (vlevo) letos úspěšně navazuje 208 GTi s lákavým výkonem 200 koní
V druhé polovině 80. let kraloval světovým  rallye Peugeot 205 Turbo 16, pilotovaný finským borcem Arim Vatanenem (titul 1985 a 1986)
Novou nadějí regionálních soutěžních šampionátů bude Peugeot 208 T16 R5. Na ostré nasazení zatím čeká.
V sezóně 1992 a 1993 se Peugeot Sportu s vozem 905 podařilo unikum – obhájit vítězství v závodě  24 hodin Le Mans
4
Fotogalerie

Když lev nazuje tretry

Lev ve znaku neznamená jen elegantní fran­couz­ská osobní auta, ale také skútry, bicykly nebo mlýnky na pepř. Značka Peugeot je však léta činná též v motosportu, kde se poslední dobou činí čím dál aktivněji.

Nejzvučněji zaznělo v poslední době jméno Peugeot Sport v případě legendárního závodu do vrchu Pikes Peak (USA, stát Colorado), který devítinásobný šampión rallye,francouzský mistr volantu Sébastien Lœb, prolétl v rekordním čase 8:13,878 min a zvítězil před druhým Rhysem Millenem o 48,314 sekundy! Aby ne, když jeho speciál v barvách Red Bullu poháněl motor V6 o objemu 3,2 litru, jehož dvě turbodmychadla katapultovala výkon k nebeským 875 koním tak, že z nuly na stovku vystřelil okřídlený speciál během 1,8 sekundy …

FENOMÉN 80. LET

Soutěže – ať už vytrvalostní, nebo krátké – má Peugeot Sport v ranku už pár desítek let. Ostatně kdo by si nevzpomněl na model 205 Turbo 16, jenž ve skupině B vyhrál tituly mistrovství světa v letech 1985 a 1986, aby po zrušení této kategorie přešel do Rallye Dakar a v triumfální sérii pokračoval prvními místy z let 1987 a 1988. Na zlatou éru pak navázal Peugeot 405 Turbo 16 vítězstvím v nejtěžším vytrvalostním závodě na světě ještě rok nato. To vše s Arim Vatanenem za volantem a pod vedením pozdějšího šéfa týmu F1 Ferrari Jeana Todta.

ÚPRK Z LE MANSU

Na domácí půdě nejprestižnějšího automobilového závodu na světě – 24 hodin Le Mans – se Peugeot Sport úspěšně angažoval zejména v ­první polovině 90. let, kdy za volantem speciálu Peugeot 905 brala francouzská značka zlato dvakrát po sobě: v ročníku 1992 (Warwick-Blundell-Dalmas) a 1993 (Brabham-Hélary-Bouchut). Po delší pauze následoval sukces v sezóně 2009, kdy placky Peugeot 908 HDi FAP opanovaly závod závodů a zajistily si první i druhé místo. Nastupující finanční krize celého koncernu PSA bohužel vyústila na začátku roku 2012 ve strohou a smutnou zprávu – Peugeot zastavuje projekt Le Mans a soustředí se na vývoj běžných modelů.

PEUGEOT SPORT PRO KAŽDÉHO

Kupé RCZ bylo jen předkrmem před modelem 208 GTi, jenž navázal na tradici 205 GTI z osmdesátých let a letos konečně přinesl zapáleným řidičům ten správný sportovní zážitek i na běžných silnicích. Za 510 tisíc korun máte v rukách schopný ostrý hatchback s turbomotorem 1.6 THP, jehož 200 koní se v reálu spokojí s osmi litry naturalu, i když ho občas protáhnete horskými serpentinami, kde se cítí nejlépe, nebo se vydáte na německou dálnici vyzkoušet maximální rychlost 230 km/h.