PORSCHE 911

PORSCHE 911 Zdroj: Archív

Carrera zachovává architekturu i uvnitř a najdete zde veškerý myslitelný luxus
Carrera zachovává architekturu i uvnitř a najdete zde veškerý myslitelný luxus
2
Fotogalerie

Já, legenda! Historicky nejlepší sportovní auto Porchse 911 slaví padesátku

Ferrari, Maserati, Corvette nebo Lamborghini. Velikáni sportovního nebe sice chytnou za srdce, ale nadčasoví příliš nejsou. Tedy určitě ne v porovnání s legendou legend – Porschem 911, historicky nejlepším sportovním autem. To nyní slaví padesáté narozeniny.

Rok 1963 vstoupil do světových dějin nejen atentátem na JFK nebo první ženou ve vesmíru, ale také zrodem nové automobilové ikony. Kód 911 přitom neměl ani spatřit světlo světa – první „devětsetjedenáctka“ se totiž měla jmenovat 901, jenže po stížnostech Peugeotu Němci změnili číselné označení.

Signifikantní silueta přitom vznikla už o tři léta dříve, když v roce 1960 ke skicáku usedl na­dějný čtyřiadvacetiletý Ferdinand Alexander Porsche (přezdívaný Butzi) a v duchu svého kréda „Design by měl být upřímný“ načrtl linii, která přetrvává dodnes.

Premiéra 911 tehdy zvedla ze židlí celý frankfurtský autosalón a těžko by si tehdy někdo tipl, že 50 let nato budou připíjet jubilantovi i škarohlídi, kteří ho tehdy přirovnávali k Volkswagenu Brouk …

Éra vzduchová

Důvodem pichlavých asociací byla koncepce se vzduchem chlazeným motorem vzadu a pohonem zadních kol. V první generaci (1963 až 1973) se dvoulitrový boxer s karburátorem zmohl na 130 koní, přes­to to stačilo na maximální rychlost 212 km/h a zrychlení z nuly na stovku kolem 10 sekund. Nástupnický G-Modell (1973–1989), vyznačující se plastovými „pětimílovými“ nárazníky (kvůli americké bezpečnostní normě NHTSA, USA byly pro Porsche exportní trhák), posílil na 150 koní. Doslova bombou se ale stalo přeplňované turbo s dvojnásobnou potencí 3,3litrového šestiválce, vykoupeného však spotřebou 20 litrů na 100 km.

Zbrusu novou „devětsetjedenáctku“ představilo Porsche pod kódem 964 v roce 1988: moderní tvary, ABS, airbagy, servořízení a zcela změněná konstrukce podvozku s alternativním pohonem 4x4 znamenaly zatím největší zlom od premiéry, ležatý šestiválec 3,6 litru dosahoval v základu výkonu 250 koní. Labutí písní vzduchového chlazení motoru se stala řada 993 (1993–1998), podle mnohých nejhezčí carrera historie.

Éra vodní

Datum 1997 znamenalo přelom polarizující fandy značky – po přechodu na chlazení motoru kapalinou dle názoru fandů ztratila „devětsetjedenáctka“ svůj charakter, moderní doba efektivity si však takový konstrukční zásah prostě vyžádala. Řada 996 se navíc potýkala s kontroverzním designem a lacinějším interiérem, a tak nástupce 997 (2004–2011) zjednal nápravu. Aktuální Porsche 911 Carrera (991) se pak ještě víc přiblížilo masám – nikoliv cenou startující na 2 438 000 Kč, ale snadností ovládání stáda 350 koní. To je o 220 ořů víc než před padesáti lety.