Montážní oddělení: největší  hala o rozloze 100 000 m2  se 1300 pracovníky

Montážní oddělení: největší hala o rozloze 100 000 m2 se 1300 pracovníky Zdroj: Archív

Korejcům připomíná domovinu nejen reliéf severoslovenské krajiny, ale také zeleň v areálu továrny
První fází výrobního procesu  je lisování plechů – kompletní  boční panel za 20 sekund
Svařování karosérií má na starost 344 robotů, u vozu Cee‘d je to přes  5750 svarových bodů
Pár kilometrů od Žiliny se na 166 hektarech rozkládá moderní továrna vzniklá investicí 1,4 miliardy eur
Na „bulváru“ se pořádají zaměstnanecké akce. Průměrná mzda zde dosahuje asi 30 000 Kč.
5
Fotogalerie

Jak se rodí Kia

Když jsme se ptali, proč před sedmi lety vstoupila automobilka Kia poprvé do Evropy zrovna přes slovenskou Žilinu, odpovědělo nám asijské vedení jednoznačně: prý nejvíc připomíná Jižní Koreu!

OD ŠROUBKU PO AUTO

Lisování–svařování–lakování–konečná montáž: tak ve zkratce vznikají v žilinské továrně modely Cee’d, Venga a Sportage. Vše začíná lisovnou, kam přijíždějí ocelové svitky ze železáren, jež se formují během 20 sekund – na jedno auto je potřeba asi 60 takových dílů.

Ty pak putují do automatizované svařovny – místo lidí tady funguje 344 robotů, které nejen svařují, ale též manipulují se součástmi či nanášejí tmely a lepidla tak, aby během 55 sekund měly hotovou celou karosérii.

Třípodlažní veřejnosti nepřístupná lakovna je pak další štací zrodu vozu Kia – na sedmikilometrové dopravníkové trase lakuje skelet 36 robotů používajících šetrné vodou ředitelné barvy. Nejfrekventovanější jsou prý černá perleť, stříbrná metalíza a klasická bílá.

Montážní hala coby finále výrobního procesu „voní novotou“, zde už auta nevypadají jako prapodivné polotovary a z podlahy byste tady mohli jíst – největší výrobní jednotka žilinské továrny je 450 metrů dlouhá a pracuje v ní 1 300 (z celkových 3900) zaměstnanců ve dvousměnném provozu. Těm pomáhají rovněž roboty odvádějící asi třetinu činnosti. Na vlastní oči vidět, jak hydraulická ruka vkládá komplikovaným „několikapohybem“ dovnitř palubní desku, je opravdu zážitek. Vedle toho působí kompletace (vkládání sedadel, volantu, ovladačů …) jako hračka.

ZKOUŠKY DOSPĚLOSTI

Hotový automobil čeká po výrobním procesu zatěžkávací test týmu 360 kontrolorů – velmi důležitá součást jeho zrodu. Na 3,5kilometrovém okruhu (deset různých povrchů, klesání/stoupání, zatáčky …)se odzkouší mechanická funkčnost a jízdní chování. Tím ale prověrky nekončí – vodní test pod vysokotlakými tryskami odhalí sebemenší netěsnosti a ve speciálním světelném tunelu kontroloři zkoumají kvalitu laku či případné poškození tak, abyste v showroomu za své peníze dostali stoprocentní produkt, jehož kvalitu zčásti reflektuje též sedmiletá garance.