Vladimíra Dvořáková, Jiří Smrčka - Lesk a bída vzdělávání. Dva experti a dlouholetí členové Akreditační komise ČR líčí zásadní problémy českého porevolučního vysokoškolského vzdělávání. Třeba jak živelně a na hranici legality vznikaly soukromé VŠ. Když kvůli akreditaci potřebovaly docenty a profesory, najaly si ty ze škol státních, jenže oni své působiště neopustili a nechávali se pro peníze zaměstnávat na tolika potřebných školách, až se mnozí z nich dostali na paralelní úvazky v součtu přesahující krásných 140 hodin týdně! Kromě těchto „turboprofesorů“ však učili i tací, co učit nikdy neměli – na bujících pobočkách VŠ, vznikajících bez adekvátního vybavení a know-how do roku 2007 v každé vísce… Anekdoty o obskurním titulu bakalář honoris causa a titulu MBA získaném v Čelákovicích vyvažuje poučený pohled na plagiátorství, predátorské časopisy nebo třeba systém peer review.

Vladimíra Dvořáková, Jiří Smrčka - Lesk a bída vzdělávání. Dva experti a dlouholetí členové Akreditační komise ČR líčí zásadní problémy českého porevolučního vysokoškolského vzdělávání. Třeba jak živelně a na hranici legality vznikaly soukromé VŠ. Když kvůli akreditaci potřebovaly docenty a profesory, najaly si ty ze škol státních, jenže oni své působiště neopustili a nechávali se pro peníze zaměstnávat na tolika potřebných školách, až se mnozí z nich dostali na paralelní úvazky v součtu přesahující krásných 140 hodin týdně! Kromě těchto „turboprofesorů“ však učili i tací, co učit nikdy neměli – na bujících pobočkách VŠ, vznikajících bez adekvátního vybavení a know-how do roku 2007 v každé vísce… Anekdoty o obskurním titulu bakalář honoris causa a titulu MBA získaném v Čelákovicích vyvažuje poučený pohled na plagiátorství, predátorské časopisy nebo třeba systém peer review. Zdroj: Archív

Sluníčko - Luštění s Peppou. Sluníčkový speciál najdete na stáncích do posledního srpnového dne, tak pospěšte. Určený je především předškolákům, prvňáčkům a druhákům a budete z něj mít radost. Rozvíjí kreativitu i motorickou zručnost (vaše ratolesti si tu vystřihnou třeba pexeso nebo pohledy), trénuje počty i čtení a dost prostoru pro vybarvování i luštění hlavolamů tu najdou také děti školkou povinné. Prasátko Peppu dobře znají holky i kluci a padesát úkolů na sedmdesáti stránkách těm starším zabere minimálně dvě hodinky času. A mimochodem, od září se podobným směrem jako tenhle letní speciál budou ubírat jak Sluníčko, tak Mateřídouška. Oba oblíbené měsíčníky se stanou o něco didaktičtějšími; děti se v nich s lehkou rodičovskou dopomocí budou více než dosud věnovat přírodě a na základě porozumění pohádkovým příběhům hádat, luštit, řešit a odpovídat.
Jana Martincová - Předškolákovy týdeníčky  pro chytré hlavičky. Přípravu dítěte pro školu i pro život vydalo nakladatelství Baby­­online.cz, tradiční průvodce žen těhotenstvím a raným mateřstvím. Soubor sešitů konzultoval tým pedagogů mateřinek i základek, psycholožka i speciální pedagožka – a pak je otestovali na dětech. Předškoláčci mohou (s pomocí rodičů) během čtyřiceti týdnů ve čtyřech sešitech plnit úkoly z různých oborů lidské činnosti, řeší praktické situace, procvičují grafomotoriku, kreativně myslí i řádí s nůžkami a lepidlem, fyzicky cvičí podle zadání. Po celotýdenní práci se odmění nalepením čtyř ze 160 samolepek s vesmírnou tematikou do velké kosmické mapy. A mají za co – tyhle sešity vymyšlené mámou dvou dětí Janou Martincovou je vedou k disciplíně i pravidelnosti. Jsou hravé, promyšlené, velmi praktické a mile alter­nativní.
Martin Chvál - Na naší škole nám záleží. Tahle útlá odborná publikace z produkce nakladatelství pedagogické a psychologické literatury Portál nese podtitul „Jak sledovat a hodnotit kvalitu školy“; své čtenáře najde zejména mezi řediteli a nadšenými učiteli základních a středních škol, kteří chtějí sebe i svou instituci změnit k lepšímu (ale „Rodiče vítáni“). Bývalý ředitel Cermatu a přednášející pražské pedagogické fakulty Martin Chvál napsal knížku pro všechny, kdo si přejí, aby komunikace mezi pedagogy, rodiči a žáky dobře fungovala, aby si školy ujasnily své vize i kritéria kvality a dokázaly se k nim pomocí vhodné strategie posouvat. Dozvíte se mnohé o zvyšování motivace studentů i učitelů a o jejich testování. Dobrou představu o struktuře a obsahu knížky získáte z jejího podpůrného webu www.ptamesezaku.cz – i zde najdete spoustu zajímavých a nápomocných odkazů na literaturu a výzkumy.
Vladimíra Dvořáková, Jiří Smrčka - Lesk a bída vzdělávání. Dva experti a dlouholetí členové Akreditační komise ČR líčí zásadní problémy českého porevolučního vysokoškolského vzdělávání. Třeba jak živelně a na hranici legality vznikaly soukromé VŠ. Když kvůli akreditaci potřebovaly docenty a profesory, najaly si ty ze škol státních, jenže oni své působiště neopustili a nechávali se pro peníze zaměstnávat na tolika potřebných školách, až se mnozí z nich dostali na paralelní úvazky v součtu přesahující krásných 140 hodin týdně! Kromě těchto „turboprofesorů“ však učili i tací, co učit nikdy neměli – na bujících pobočkách VŠ, vznikajících bez adekvátního vybavení a know-how do roku 2007 v každé vísce… Anekdoty o obskurním titulu bakalář honoris causa a titulu MBA získaném v Čelákovicích vyvažuje poučený pohled na plagiátorství, predátorské časopisy nebo třeba systém peer review.
4
Fotogalerie

Čtení k poučení i pobavení

Dovolujeme si vám doporučit několik zajímavých titulů z oblasti vzdělávání z letošní sklizně. Zatímco první knížku si s chutí přečte kdokoli, komu leží na srdci budoucnost českého vysokého školství (a nebojí se nahlédnout do jeho leckdy až nepatřičně pestré a místy poněkud temné nedávné minulosti), druhá uspokojí zejména ředitele a ředitelky základních a středních škol. Posledními dvěma pak snad potěšíme hlavně předškoláky a zářijové prvňáčky.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!