Michal Nanoru

Michal Nanoru Zdroj: Roman Černý

Jürgen Teller, Octopussy, Rome (Chobotnice, Řím), 2008, 30,5 × 40,6 cm. Moje oblíbená fotka. Strašně jsem ji chtěl do výstavy a nakonec ji dostal skoro jako poslední. Je na ní všechno, co od snapshotu můžeš chtít. Je úplně obyčejná. Je úplně nakřivo. Kompozice středová. Nic na ní není. Přitom je strašně živá. Už ta samotná díra má dost významů. Tellerova tvorba se vyvinula ze snapshotů, přesto se pohybuje v nejlepších časopisech a galeriích. Fotí zběsile dvěma malýma aparátama, v obou rukách současně, nekouká se do hledáčku a jeho blesk vytahuje neuvěřitelné věci. Ty barvy a ty detaily! Ty nejdivnější záběry. Zároveň jde proti proudu módní fotografie, často fotí staré, přezrálé a strnulé lidi. Místo mladých holek smrt a odcházející krásu.
Larry Clark, Teenage Lust,  Brother and Sister, Tulsa (Mladistvá rozkoš,  Bratr a sestra, Tulsa), 1972–1973 / 1974, 35,4 × 27,8 cm. Larry Clark dal v roce 1971 dohromady knížku, jež se stala mocným impulsem velké skupině autorů, kteří po něm fotili osobní dokumenty na okraji společnosti. Od roku 1962 dokumentoval své kamarády ve středoamerické Oklahomě, v oblasti, která byla tehdy považována za vcelku spořádanou, ale tihle hoši tam najednou souloží, střílejí se, berou amfetamin nebo se honí s policajty. Způsobilo to poměrně velký skandál, protože tyhle věci byly do té doby považovány za záležitosti velkých měst na pobřeží a určitě ne za téma pro fotoknihy.
Mike Brodie, # 0924, from A Period of Juvenile Prosperity  (z Období mladické prosperity), 2006–2009, 35,6 × 50,8 cm. Mike Brodie není etablovaným fotografem a známým se stal až touhle sérií. V šestnácti odešel z domova s „train hoppers“, tedy s lidmi, kteří cestují na nákladních vlacích. Čtyři roky mezi nimi žil v komunitě a dokumentoval její život při cestách křížem krážem po Spojených státech. Nikdy se nepovažoval za fotografa, dneska dělá někde na Středozápadě automechanika a o jeho fotografie se stará galerie.
Corinne Day, Kate 1990  45,7 × 29,8 cm. První známé focení Kate Mossové – setkání mladé fotografky se čtrnáctiletou modelkou, z něhož vzešel klasický fotoeditorial pro časopis Face. Fotky Corrine Dayové na výstavě reprezentují průnik realismu prostřednictvím uvolněné deníkové estetiky do módní fotografie: nearanžované nenamalované modelky, focené v obyčejném a často v zašlém prostředí, kde žily mimo přehlídková mola.
Ryan McGinley, Night Sky – Pine  (Noční obloha – Borovice), 2010, 279,4 × 182,9 cm¨. Ryan McGinley býval fotoeditorem magazínu Vice a se svýma kámošema v New Yorku vyváděli nejrůznější divočiny, které automaticky dokumentoval. Později svou tvorbu posunul do uhlazenější, až studiové polohy a teď je jednou z největší hvězd fotografie. Jeho snímky se prodávají na veletrzích za velké peníze. Považuji ho za vrchol současné snapshotové estetiky. Fotografie Night Sky má tři metry, což by člověk hned nepovažoval za snapshot, ale je tam právě proto, aby ukázala, jak se původní bezprostřednost časem zestetizovala.
6
Fotogalerie

Češi jsou zpovykaní lokajové!

Dříve kolega novinář, dnes především „autor vizuálních publikací“ Michal Nanoru (35) dostal v Galerii Rudolfinum výjimečnou příležitost zhodnotit svých pět let v New Yorku. Vznikla tak výstava fotografických momentek – snapshotů, vlastně takový americký obrázkový časopis rozvolněné estetiky objektivy předních světových fotografů, kterým můžete brouzdat i dlouhé hodiny. Dá se jí vytknout jediná věc – menší než malé množství vysvětlujících informací. I proto Reflex Nanora požádal, aby vybral a okomentoval několik vystavených fotografií.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!