Vedle Měsíce má teď Země další, dočasnou družici - tzv. miniměsíc. Ilustrační foto Zdroj: iStock

Zemi to obíhá, ale satelit to není. Co je to? Vědci objevili dočasný miniměsíc

Některé planety nemají žádné, další jich pak mohou mít i desítky. V naší sluneční soustavě  je dohromady více než 200 měsíců. Nyní k nim můžeme přičíst ještě jeden. Vědci ze Stewardovy hvězdárny Arizonské univerzity pravděpodobně objevili druhý přirozený satelit planety Země. Miniměsíc pojmenovaný 2020 CD3 by ale měl být pouze dočasný.

Těleso měří v průměru 1,9 až 3,5 metrů a podle jasnosti jeho povrchu se má údajně jednat o asteroid bohatý na uhlík. S objevem přišli výzkumníci Kacper Wierzchos a jeho kolega Theodore Pruyne z Catalina Sky Survey, projektu založeného agenturou NASA na Arizonské univerzitě ve městě Tucson.

Existenci nově objeveného miniměsíce v úterý oznámilo středisko Minor Planet Center, které vypočítává dráhy planetek, asteroidů a komet na základě sbíraných pozorovacích dat. „Objekt je dočasně vázán na Zemi. Nebylo zaznamenáno spojení s žádným známým umělým objektem. Silně doporučujeme další pozorování,“ znělo oficiální oznámení.

„V průběhu dalších několika týdnů plánujeme ještě další pozorování,“ uvedl pro BBC Pruyne. „Pomůže nám to lépe porozumět původu tělesa a taky přesněji zjistíme, jak vypadala jeho časová osa vstupu na oběžnou dráhu,“ dodal. Podle Erica Christensena z Catalina Sky Survey další výzkum napoví, zda se jedná o asteroid nebo lidmi vytvořený objekt.

Objektu jako je miniměsíc se říká také „dočasně zachycený objekt“. Jak název napovídá, jedná se o vesmírné těleso zachycené gravitací na orbitě Země. Podle simulace zveřejněné amatérským astrofyzikem Tony Dunnem na Twitteru ji miniměsíc obíhá už asi 3 roky a svoji nepravidelnou oběžnou dráhu by mohl opustit v dubnu. Poté se má vrátit na svou obvyklou sluneční orbitu.

Podle astronomů modrou planetu vždy obíhá vedle stálého Měsíce alespoň jedna další přirozená družice. Jenže kvůli malé velikosti si jich pozorovatelé jednoduše nevšimnou. V historii byl potvrzen zatím pouze jeden mini-měsíc. Asteroid nazvaný 2006 RH120 kroužil kolem Země 18 měsíců v letech 2006 a 2007.

Vědci z Arizonské univerzity výzkum vedou ve spolupráci s dalším programem NASA zvaným Near-Earth Object Observations Program. Ten má za úkol vyhledávat a pozorovat vesmírná tělesa, která by mohla představovat potenciální hrozbu pro Zemi.

Fascinující geologická mapa Měsíce ukazuje i jeho odvrácenou tvář >>>