Pseudokorupční aféra citově nevyrovnaného ministra úplně zakryla podstatu – jaké plány má premiér s resortem dopravy.

Pseudokorupční aféra citově nevyrovnaného ministra úplně zakryla podstatu – jaké plány má premiér s resortem dopravy. Zdroj: Profimedia.cz

Bohumil Pečinka: Trampoty ministra Kremlíka aneb Aféra s dálničními známkami by neměla jen tak usnout

Exministr dopravy Vladimír Kremlík (48) je postava jako z ruského románu. Začneme tím, že širší veřejnost se o jeho existenci dozvěděla až po devíti měsících ve funkci, a to ve chvíli, kdy ho premiér odvolával. Od té doby kolem něj vybuchuje jedna světlice za druhou, takže to dá už na slušný ohňostroj. Teď hraje o všechno.

Premiér Babiš byl s ministrem dopravy nespokojený už delší dobu. Ne snad proto, že by Vladimír Kremlík byl horší než jeho předchůdce Dan Ťok, ale jako právník byl ostražitý a nechtěl se nechat zatáhnout do Babišova plánu. V čem spočívá?

Převrat v dopravě

Doprava je v Česku nejcentralizovanější resort. Žádné město neudělá obchvat a opravu komunikace bez pražského razítka. Zatímco v jiných oblastech je moc decentralizovaná na města a kraje, rozhoduje ministerstvo dopravy stále o podstatné části staveb, s výjimkou silnic druhé a třetí třídy, které spadají pod regiony. 

Jestli Babiš a jeho tým v něčem selhávají, je to výstavba komunikací. A když už stavějí, šplhají se náklady k tolik kritizované éře exministra Řebíčka, jenž ovšem rozjel mnohonásobně víc staveb než dnešní garnitura.

Andrej Babiš se proto rozhodl, že ještě víc centralizuje rozhodování v dopravě a na ni navázaných organizacích (SFDI, Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční a dopravní cesty, České dráhy) a postaví se do čela rozhodování. Jednou z institucí, kterou se rozhodl zrušit, je i Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), jenž mj. průběžně dohlíží na rentabilitu staveb. Právě z jeho zdrojů vycházejí údaje o předražování dálnic a jiných staveb, které premiéra tak iritují. 

Ze strany premiéra jde o oprávněný záměr měnit strukturu řízení státu. Tak radikálnímu zlomu by však mělo předcházet větší zdůvodnění. Pokus udělat to pokoutně a „suchou“ cestou vyvolává dojem, že jsme svědky něčeho podobného jako na ministerstvu zemědělství. Stručně řečeno: rozhodování o veřejných penězích převzalo několik velkých firem, v jejichž cele stojí rodiny Babišů a Tomanů. Je to součástí trendu privatizace funkcí státu ze strany soukromých subjektů.

Exministr Kremlík tento trend na dopravě řadu měsíců brzdil a premiéru Babišovi se zdál málo radikální. A do toho přišla informace o předražené veřejné zakázce na informační systém.

Žádný e-shop

Tahle informace se poprvé objevila 14. ledna na Facebooku podnikatele a brněnského politika Jiřího Hlavenky. Uznávaný podnikatel mj. v oblasti IT zde mluvil o svých zkušenostech s vytvářením e-shopů. Ve srovnání s tím působila 400miliónová veřejná zakázka na dálniční známky, navíc vysoutěžená v uzavřeném výběrovém řízení, jako velký podvod. Této informace se následně chytl server Hlídač státu a aféra byla na světě.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!