Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Profimedia

Vladimír Pikora: Automobilistům nedojde ropa, ale baterky aneb Zelená katastrofa v průmyslu

Léta se řešilo, co bude, až dojde ropa. Lidé se báli, že katastrofa. Byli ale i rebelové. Ekonomové takzvané rakouské školy tvrdili, že ropa nedojde nikdy. Podle nich nás vývoj posune a dřív, než ropa dojde, nebudeme ji už používat. Dnes se ukazuje, že to byla dobrá vize. Nicméně ekonomové si to přeci jen představovali jinak. Věřili ve vědu a technologický pokrok. Jenže v realitě k opouštění ropy nedochází technologickým pokrokem, nýbrž rozhodnutím úředníků. S tím se nepočítalo.

Tento týden jsem se dočetl, že irská vláda chce do roku 2030 zakázat registrace nových aut s benzínovým i naftovým pohonem. Ovšem benzínový motor mají i hybridy. Takže pokud budu striktní, znamená to, že už za deset let si bude moci člověk koupit nové auto jen plně elektrické. To je pro ekonomiku postavenou na automobilech se spalovacím motorem pecka. S tak rychlým opuštěním fosilních paliv se nepočítalo. Bude si nyní rozumný člověk kupovat hybrid, když vidí, že i to je dnes „špatná“ technologie?

Někdo sice může tvrdit, že hybridů se regulace týkat nebude, ale jisté to dosud není. Nejistota je tak vysoká, že racionální spotřebitel počká, nekoupí si auto žádné a dojezdí své stávající s vysokými emisemi. Jinými slovy: ekologické efekty se nedostaví, zato ekonomika začne ztrácet dech, protože se nebudou nová auta prodávat. (A to ani nekomentuju skutečnost, že mnozí lidé z automobilek jsou přesvědčeni, že elektroauta jsou ještě větší ekologickou zátěží než spalovací motory.) Neboli nedává to ani v jednom ohledu smysl.

Jenomže mnoha lidem (bez ekonomického vzdělání) pokles výroby nevadí, dokonce ho vítají. Řada levicových myslitelů totiž dospěla k veskrze podivuhodné myšlence, že pokud máme zabránit globálnímu oteplování, musíme snížit spotřebu. Snad každý den se mě někdo ptá: „Proč chtějí ekonomové, aby ekonomika rostla?“ Prý je hospodářský růst zbytečný fetiš a stačilo by, kdyby byl hrubý domácí produkt za rok stejný jako dnes. Prý za honbou za růstem stojí jen peněz lační ekonomové.

Což je ovšem kardinální omyl. Ekonomové pouze sledují a popisují společnost. Posun vpřed je běžnou evolucí. Evoluce je základní vlastnost života. Bez evoluce není život. Bez postupu vpřed, bez evolučního vývoje lidský život ztrácí motivaci a vůli k žití. Je to prostě v každé naší buňce zakódovaná potřeba úzce související s naší potřebou předávat geny dál. Všichni levicoví myslitelé a plánovatelé Utopií či beztřídních společností se dopustili stejné chyby: Ignorovali toto naprogramování živé hmoty. Chtěli, aby se lidé chovali jinak, než jak je jim evolucí vrozeno. Proto to nefungovalo. A stejné chyby se zeleno-levicoví myslitelé dopouštějí dnes. Chtějí popřít evoluci. Chtějí, aby lidé zastavili pokrok a nevyráběli zítra víc než dnes. Fakt, že se v „rozvinutých“ zemích, které na tuhle hru přistoupily, rodí stále míň dětí, a tedy populace se zmenšuje, jen potvrzuje, že taková uměle plánovaná degrese je s životaschopností populace nekompatibilní. Nehledě na to, že nižší spotřeba nejspíš konec globálního oteplování stejně nepřinese.

Evropa jako turistický skanzen

Zákazem prodeje nových aut se spalovacím motorem v roce 2030 to nekončí. Ze světa přicházejí zprávy o brutálním zdanění emisí ne za pár let, ale už teď. Takže spotřebitel si neřekne, že rok 2030 je daleko a teď se ještě bude vozit pěkným autem. Racionálně mu dojde, že bude lepší koupit si ojetinu a vyčkat, jak se vše vyvrbí.

Jenže když si každý koupí ojetinu, co budou automobilky prodávat? Evropa nemá technologické giganty typu Google či Apple. Evropská ekonomika byla postavena na průmyslu, a to zejména automobilovém. Když ho zabijeme, budeme jen skanzenem pro turisty.

Z původně bohulibé myšlenky o uhlíkové neutralitě se stává metla ekonomiky. Český premiér Babiš uvedl, že náklady na uhlíkovou neutralitu v Česku budou činit 675 miliard korun. Pokud je to pravda (těžko říct), je to šílené číslo. Čekají nás ohromné změny v dopravě, v energetice i v zemědělství. Ale pokud by to k něčemu bylo užitečné… dejme tomu. Jenomže to není ani v nejmenším jisté. Vůbec není jisté, že se vlády vydaly správnou cestou, když slepě preferují elektromobily. Tvrdím, že elektromobily po započtení výroby a recyklace rozhodně ekologické nejsou. Navíc záleží na tom, jak byla vyrobena elektřina, kterou spotřebovávají. Představa, že půjde jen o energii z obnovitelných zdrojů, je minimálně v nejbližších letech naivní. A představa, že každý obnovitelný zdroj je nutně eko, je naivní taktéž.

Levice ovšem miluje dotace. Snad všechny vlády, které podepsaly Pařížskou dohodu, se domnívají, že ekonomice (a ekologii) pomohou, když přechod na elektromobilitu urychlí dotacemi. Přechod tím sice urychlí, to ano, ale možná tím jen vytvoří nový problém. Elektřina je dost možná u aut slepou vývojovou uličkou a tou skutečnou cestou vpřed je vodík. Navíc dotace pomáhají těm, kteří to nepotřebují. Elektrická auta jsou drahá. Kupují si je jen bohatí. Chudí tedy dotují bohaté a sami jezdí starými vraky. Neboli vlády vyhodí miliardy z okna, aby nepomohly ekologii, ublížily průmyslu, obraly chudé a dotovaly bohaté a navrch časem zase dotovaly přechod z elektřiny na vodík. A to vše zaplatí daňový poplatník.

Ekonomika už krvácí

Zájem o nová auta zatím klesá. V Británii se v roce 2019 prodalo nejméně aut od roku 2013. Řada lidí tvrdí, že to je kvůli strachu z brexitu. To je podle mě ale marginální důvod v porovnání s tím, že se lidé bojí koupit nové auto, protože jeho pohon stejně brzo zakážou. Navíc kdyby byl propad prodejů způsoben brexitem, proč by klesaly prodeje i v USA a Číně? Problémem není brexit, ale slabá globální poptávka.

Specifické je Německo. Tady nakonec po dobrém konci roku tržby za prodané automobily vzrostly. Ale Němci jsou prostě jiní, chytli se zelené víry. Ekonomiku to ale nezachrání. Německé sdružení automobilového průmyslu VDA očekává, že v roce 2020 se Německo přidá k trendu a prodeje poklesnou o 4 %.

Jenomže mění se společenské klima. Mnoha lidem nejde o spotřebu a emise, ale o to, že v honbě za uhlíkovou neutralitou je pro ně stejně společensky neúnosné koupit si auto se spalovacím motorem jako nosit kožich z pravého norka. A tak se stalo, že i ty nejluxusnější automobilky uvažují o elektromobilech.

Pikantní na tom je, že ačkoli se vše dělá pro CO2, takhle koncipovaná zelená politika CO2 nepomáhá. Vozidla prodaná v Británii v roce 2019 měla v průměru o 2,7 % vyšší emise CO2 než předchozí rok! Moderní diesely mají totiž překvapivě nízké emise CO2, ale současně diesely se ve strachu z různých omezení špatně prodávají. Navíc velká auta rostou v popularitě.

Všem je jasné, že to úředník diktátor nestrpí a ještě víc přitvrdí v regulaci. Pokud se nestane zázrak a lidstvo nezmoudří, automobilky budou muset projít největší změnou ve své historii a spalovací motory opustit. Klíčové automobilky už plánují propouštění. Např. Audi v Německu propustí 9 500 lidí ze svých 61 tisíc pracovníků. Podobný krok udělá i Daimler a další budou následovat. Tisíce lidí budou propouštět i dodavatelé automobilek. Propouštět se bude i mimo Evropu, jde o globální trend. 12 500 lidí propustí japonský Nissan, americký General Motors sníží počet zaměstnanců o 15 tisíc a Ford o 7 tisíc. Všichni potřebují zvýšit konkurenceschopnost a snížit náklady. Bude to proces na léta.

Problémy už pozorujeme i v české ekonomice. Listopadová aktivita v průmyslu měřená indexem PMI vykázala jeden z nejhorších výsledků od poloviny roku 2009. Nošovická Hyundai už omezila výrobu. Česká ekonomika je přitom na výrobu aut velmi citlivá. Bylo by divné, kdyby se u nás nepropouštělo jako v Německu.

Má za těchto podmínek pro automobilky ještě smysl vyrábět auta u nás? Nebudou se přesouvat za levnější pracovní silou? Nebo se automobilky „jen“ vrátí do zemí svého původu? Nebo se výroba u nás zaměří na ta nejlevnější auta, která se budou prodávat lépe, ale zase u nich bude nižší přidaná hodnota? O tom všem rozhodnou zahraniční vlastníci našich továren. A o vlastnících zase rozhodnou politici.

Dokud lidé milují benzín, dotace nic nezlomí

Sečteno a podtrženo, nevidím pro automobilový průmysl růžovou budoucnost. Za jeho problémy mohou globální politici. Nevěřím, že světu pomůže víc regulace a dotací. Jen nás to svádí z cesty skutečného technologického pokroku a tlačí nás to někam, kde nás chtějí vidět jen lobbisté.

Planeta proto také nebude zelenější. Racionální spotřebitel totiž nákup ekologického auta odloží a koupí si ojetinu, protože auto, které dnes vypadá moderní a ekologické, bude za pět let zastaralé a neekologické. Během příštích pěti let automobilky projdou větší změnou než za posledních dvacet let.

Jediným způsobem, kterým by šlo globálně klesající prodeje zvrátit, by bylo udělat z elektromobilů módu. Pokud se do nich lidé zamilují i bez dotací, mají automobilky vyhráno. Marketéři budou mít tedy ještě mnoho práce. Nevím, jestli vyjde. Lidé milují vůni benzínu a bublání motoru.