Dražba unikátních pivních lahví vydělala peníze pro Centrum Paraple.

Dražba unikátních pivních lahví vydělala peníze pro Centrum Paraple. Zdroj: Plzeňský Prazdroj

Dražba unikátních pivních lahví vydělala peníze pro Centrum Paraple.
Dražba unikátních pivních lahví vydělala peníze pro Centrum Paraple.
Dražba unikátních pivních lahví vydělala peníze pro Centrum Paraple.
3
Fotogalerie

Unikátní designové pivní lahve s motivem „30 let svobody“ pomohly vozíčkářům

Oslava 30 let života ve svobodné společnosti, dlouholeté tradice českých sklářských dovedností a pomoc potřebným se podařilo propojit v letošní charitativní dražbě designových pivních láhví společnosti Plzeňský prazdroj. Už osmý ročník dražby vynesl 2 061 387 korun, které dostalo Centrum Paraple, jež je využije na pomoc vozíčkářům.

Letošní kolekcí uměleckých lahví se Pilsner Urquell rozhodl oslavit třicetileté výročí života ve svobodných poměrech. Oslovil proto deset osobností, které se narodily právě v revolučním roce 1989. Každá z nich obohatila jednu z lahví vlastním pohledem na to, co pro ni představuje svoboda, čeho si na ní nejvíce cení a co považuje pro svůj život za důležité. Autorem lahví je designér a sklář Lukáš Novák, lahve byly vyrobeny v tradiční sklárně Rückl. Umělec se při jejich tvorbě inspiroval dlouholetou českou brusnou technikou, která zdobí dno a spodní část lahví. V horní části jsou vypískovány hodnoty, které si na svobodě cení jeden z deseti reprezentantů „generace 1989“. Obě části lahví pak odděluje hluboký brus, který symbolizuje rok 1989 jako výrazný zářez do našich dějin.

„Svoboda pro mě znamená zodpovědnost. Přirovnávám ji ke vztahu, o který také musíme pečovat, aby se mohl vyvíjet a posouvat,“ říká například jedna z vybraných osobností, herec a zpěvák Patrik Děrgel. „Svoboda mi dala šanci poznat svět. Díky svobodě si ale také lépe uvědomuji hodnotu a důležitost domova,“ dodává další zvolená osobnost, kterou je hokejista Tomáš Kundrátek.

Za nejdražší lahev zaplatil letos dražitel 333 333 korun. „Tradice pomáhat potřebným sahá až k samotným začátkům plzeňského pivovaru. Letošní aukce je pak druhá nejúspěšnější v historii projektu,“ říká marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik. Za celou dobu projektu vynesly lahve Centru Paraple téměř 11 milionů korun. Centrum je využívá na nákup terapeutických a sportovních pomůcek i na mzdy osobních asistentů a ošetřovatelské péče.

Unikátní lahve pro plzeňský ležák navrhovali v minulých letech přední designéři, mimo jiné Lars Kemper, Miroslava Kupčíková, Lenka Husárková ve spolupráci s Bořkem Šípkem či Maxim Velčovský. Autory loňské kolekce byli designéři studia deFORM Václav Mlynář a Jakub Pollág.