Místo oken zůstaly jen oči pro pláč

Místo oken zůstaly jen oči pro pláč Zdroj: TrustYard s.r.o.

Výměna oken: místo oken zůstaly jen oči pro pláč

Jsme národem kutilů, ale vše má své meze. Jednou z nich je výměna oken. Zde se opravdu vyplatí obrátit na odbornou firmu. Tu však musí reprezentovat kvalitní řemeslníci a vy při dohadování i zakázce musíte dodržovat určitá pravidla. Jinak by to mohlo dopadnout jako v následujících třech případech.

Dohodněte si detaily

Z řemeslníka byste měli mít dobrý pocit už při komunikaci. Bere vám telefony? Když slíbí, že zavolá, udělá to? Reaguje na nepřijatý hovor? Rozhodně si vyhledejte reference a kontaktujte předchozí zákazníky, abyste informace o kvalitě odváděné práce měli z první ruky. Nenajímejte si řemeslníky bez smlouvy. Správně formulovaná smlouva o dílo vám ušetří plno starostí a peněz při případných reklamacích. Věnujte velkou pozornost popisu prací a dodaných materiálů. Ve smlouvě trvejte na tom, že firma se bez vašeho souhlasu nebude pouštět do náhradních řešení. Smlouva by měla obsahovat i technickou dokumentaci (je-li nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankce při jejich nedodržení a požadavek vést stavební deník, který bude každý den k dispozici. Nezapomeňte uvést i klauzuli o odvozu odpadu.

Většina firem chce zálohu předem. Dohodněte si, že budete za odvedenou práci platit průběžně a na závěr si necháte motivační doplatek, například 15 % z ceny, který vyplatíte po odevzdání hotového díla a odstranění všech chyb a nedostatků.

V následujících odstavcích uvádíme dva příklady rozčílených a napálených zákazníků. Své postřehy k výměně oken popsali na portálu www.nejremeslnici.cz.

Zasklení se nekonalo

V září jsme měli mít zasklenou lodžii. Dohodli jsme si s firmou termín, zaplatili jim a čekali. Nikdo se neozval, tak jsme se ozvali my. Dodavatel mu údajně nedodal materiál, takto to šlo až do listopadu, jen s výmluvou: dodavatel dodá tolikátého a tolikátého – to už byl říjen. Poté měl řemeslník neustále vypnutý mobilní telefon. Při žádosti (první mailem poté i doporučeným dopisem) o odstoupení od smlouvy reagoval jen na mail až po několika dnech. A to tak, že nemůžeme odstoupit od smlouvy, neb je naše zakázka již zaplacena a ve výrobě. Následně jsme si u jeho dodavatele zjistili, že zakázku máme sice zadanou, ale do listopadu za ni nebyla složena ani záloha a my mu v červenci zaplatili celou částku za zasklení!!!! Podali jsme trestní oznámení, nyní je s ním komunikace absolutně nemožná. Mobil má vypnutý, na maily nereaguje... Je prosinec, nemáme ani peníze, ani zasklení. Opravdu máme díky němu veselé Vánoce...

Příště bych se tomuto podvodníkovi vyhnula velkým obloukem a raději bych si připlatila za služby u konkurence poblíž bydliště, ale kdo to mohl tušit.

Okno do duše řemeslníka

Stará okna jsme sami demontovali. Z počátku byla komunikace s firmou dobrá, ale velmi rychle se to změnilo. Při vyměřování nových oken došlo k chybě a přivezli okna i o 2 cm menší a předokenní roleta v dětském pokoji byla namontována křivě. Po reklamaci, při následné opravě, pracovníci přijeli s jedním vrtákem, že jich na firmě víc nemají. Síto v balkonových dveřích nedoléhalo k rámu dveří, a tudíž neplnilo svůj účel – jako řešení připevnili do rámu dveří magnety... Na okně atypické velikosti se firmě podařilo rozbít sklo ještě před montáží, vyřešili to tím, že plastový rám okna zaslepili kartony a po 14 dnech přivezli nové sklo.

Bylo domluveno, že práce nebudou trvat déle jak tři dny, a celá akce se protáhla na dva měsíce. Po celou dobu reklamací byli arogantní, následně vrátili asi třetinu financí. Pokud bych v budoucnu uvažovala o výměně oken za nová, tak již vím, že určitě ne od této firmy.

Poznámka

V předchozích příbězích jsme vymazali konkrétní jména, IČ a další údaje o kritizovaných řemeslnících. Pokud se je však budete chtít dozvědět, najdete je na webu: www.nejremeslnici.cz.