Film Smečka ukazuje prostředí mládežnického hokeje.

Film Smečka ukazuje prostředí mládežnického hokeje. Zdroj: 8Heads Productions

Film Smečka ukazuje prostředí mládežnického hokeje.
Film Smečka ukazuje prostředí mládežnického hokeje.
Film Smečka ukazuje prostředí mládežnického hokeje.
Film Smečka ukazuje prostředí mládežnického hokeje.
Film Smečka ukazuje prostředí mládežnického hokeje.
12
Fotogalerie

Film Smečka ukáže divákům svět mládežnického hokeje – včetně šikany

Šikanou v hokejovém týmu se zabývá nový český film Smečka, který se odehrává a také natáčí ve Zlíně. Autorem snímku o fiktivním klubu Vlci, v němž panuje právo silnějšího a tvrdá rivalita, je absolvent zlínské filmové školy i FAMU Tomáš Polenský. V hokejovém prostředí strávil šestnáct let.

Smečka ukazuje prostředí mládežnického hokeje, kde jsou dospívající chlapci vychováváni podle zákona síly a kolektiv se stává vlčí smečkou s tvrdými zákony. Hlavní linie filmu sleduje příběh šestnáctiletého hokejového brankáře Davida, který nastupuje do nového hokejového týmu. Ten jej však nepřijímá. „Podle výzkumů se téměř každé páté dítě stává obětí šikany. O šikaně se obvykle hovoří pouze v souvislosti se školstvím. Ze své zkušenosti však vím, že mládežnické sportovní kolektivy jsou jí plné a často je mnohem brutálnější než šikana na školách,“ vysvětluje režisér Tomáš Polenský.

Polenský bruslil už od dvou let a s hokejem začínal v Kutné Hoře – stejně jako jeho sestra Alena (dnes provdaná Mills), která nyní hraje za ruskou Ufu a je kapitánkou české reprezentace. „Hokej mě hrozně bavil, záleží ale na kolektivu,“ vzpomíná dnešní filmař. „Když jsem hrál v Kolíně a dostal se do pozice náhradního brankáře, klesl jsem na dno v hierarchii týmu. Stal jsem se terčem různých posměšků, ale i šikany. Švihání ručníkem ve sprše, které máme ve scénáři, nebylo z těch nejhorších.“

Na hokejovém táboře, jenž s kolínským týmem nesouvisel, ho spolužáci v rámci šikany topili v bazénu. „Šikanu jsem ale zažil i z druhé strany,“ říká Polenský. „Na jiném hokejovém táboře jsme si dělali srandu ze spoluhráče. Schovávali jsme mu věci a podobně. On to neunesl a rozbrečel se. V tu chvíli jsem si uvědomil, že dělám něco špatně.“

Nejsložitější byl casting

Po odchodu z hokejového světa Polenský začal studovat filmovou školu ve Zlíně a kompletně změnil priority. K hokeji se vrací po absolutoriu FAMU v rámci svého celovečerního autorského debutu, k němuž napsal scénář se spoluautorkou a dramaturgyní Irenou Kocí. „Začalo to jako krátký film, který ukazoval sebeobranu jako přehnanou reakci na šikanu. Tento kraťoučký příběh jsme postupně začali obohacovat o další postavy a motivy, až vznikl celovečerní film,“ říká Polenský. Scénář měl postupně osm verzí, jež autoři konzultovali s americkým script doctorem Stevenem Goldsmithem. „Chtěli jsme totiž, aby byl film mezinárodně srozumitelný,“ vysvětluje filmař. Dalšími spolupracovníky se stali Ľudovít Labík a Adam Hobzík.

Za nejsložitější část přípravy natáčení považuje Polenský obsazení filmu. Castingy probíhaly na středních hereckých školách po celém Česku. „Problém byl ale v tom, že jsme stále neměli obsazenou hlavní roli Davida,“ říká režisér. Původně se jím měl stát Tomáš Mrvík, nominovaný letos na Českého lva za hlavní roli ve filmu Všechno bude. Nakonec se z něj stal hlavní antagonista Smečky Miky. „Na Davida jsme vystřídali tři herce, ale ani jeden z nich nebyl ten pravý. Na poslední chvíli, sotva pár týdnů před začátkem natáčení jsem byl upozorněn na Tomáše Daleckého, který je pro tu roli zcela ideální!“ pochvaluje si Polenský.

Většinu postav mladíků ztvárňují skuteční hokejisté ze Zlína. Herci a sportovci se pak od sebe navzájem učili na týdenním soustředění. „Od začátku bylo jasné, že pro herce budou potřeba dubly, kteří za ně budou bruslit,“ říká režisér. „Cílem soustředění bylo nejen zkoušet scény ze scénáře, ale také se fyzicky na role připravit. Hokejisté hercům ukazovali, jak se správně chovat v šatně, jak si oblékat hokejovou výstroj a další věci. Herci naopak učili hokejisty, jak vyslovovat a jak zapomenout na kameru. To propojení se ukázalo jako velmi přínosné,“ dodal Polenský.

Film s mezinárodními ambicemi

Smečka se natáčí ve Zlíně a Vizovicích do 25. srpna. Nejvíce času – 14 natáčecích dnů – štáb stráví na zimním stadionu Luďka Čajky. V „dospělých“ rolích se objeví Jiří Vyorálek, Vlastina Svátková, Václav Vašák a Patrik Děrgel.

Film vyráběný společností 8Heads Productions vzniká v koprodukci České republiky a Lotyšska za podpory Fondu kinematografie, Lotyšského národního filmového centra, fondu Creative Europe MEDIA a dotačního programu na podporu audiovizuální tvorby ve Zlínském kraji. „Lotyšská složka dodává kameramana a jeho štáb a hudebního skladatele. Kromě toho se ve filmu objeví v jedné z malých rolí lotyšský sportovní komentátor Armands Puče,“ říká Polenský. „S kameramanem Andrejsem Rudzatsem jsem bezvýhradně spokojen. Nejenže dělá krásné obrázky, ale svými nápady pomáhá režijní interpretaci některých scén.“

Smečka má skrze popularitu hokeje a univerzální téma šikany mezinárodní ambice. „Bude určitě uvedená v kinech v Česku, na Slovensku i v Lotyšsku, o další mezinárodní kariéru a festivalovou i distribuční strategii se nám stará dánská distribuční společnost LevelK, která mezinárodně zastupovala například Hřebejkovu Učitelku,“ uzavírá Tomáš Polenský.

Na snímky z natáčení filmu Smečka se podívejte ve fotogalerii: