Pouliční instalace Marka Jenkinse, které nutí kolemjdoucí přemýšlet o hranici mezi realitou a iluzí

Pouliční instalace Marka Jenkinse, které nutí kolemjdoucí přemýšlet o hranici mezi realitou a iluzí Zdroj: Demilked

Pouliční instalace Marka Jenkinse, které nutí kolemjdoucí přemýšlet o hranici mezi realitou a iluzí
Pouliční instalace Marka Jenkinse, které nutí kolemjdoucí přemýšlet o hranici mezi realitou a iluzí
Pouliční instalace Marka Jenkinse, které nutí kolemjdoucí přemýšlet o hranici mezi realitou a iluzí
Pouliční instalace Marka Jenkinse, které nutí kolemjdoucí přemýšlet o hranici mezi realitou a iluzí
Pouliční instalace Marka Jenkinse, které nutí kolemjdoucí přemýšlet o hranici mezi realitou a iluzí
30
Fotogalerie

Kolemjdoucí, kteří vás odtrhnou od telefonu. Tento street art člověka dokonale oklame

Americký výtvarník Mark Jenkins je jednou z předních osobností street artu současnosti. Jeho poznávací značkou jsou realisticky vyhlížející figury někdy až absurdně zasazené do veřejného prostoru. Cílem dlouholeté práce, kterou souhrnně nazývá The Urban Theatre, je nejen vyděsit kolemjdoucí, ale hlavně přinutit je přemýšlet o tom, co je reálné a co nikoliv.

Jak napovídá název The Urban Theatre, Jenkins přistupuje k veřejnému prostoru jako k divadelní scéně, na níž jsou stejně důležití diváci jako jeho objekty. Pro Jenkinse jsou podstatné reakce kolemjdoucích na jeho figuríny a zpočátku si také o těchto reakcích vedl záznamy.

Ačkoliv na první pohled působí umělcovy instalace jako pouhá atrakce k pobavení, idea za každou plastikou je mnohem hlubší. Jakkoliv vypadají zábavně, umělec vysvětluje, že témata jeho prací jsou spíše temná. Často upozorňuje na sociální problémy a vyobrazuje postavy podobné lidem na okraji společnosti. Nezřídka jeho díla upoutala pozornost policie. Po této cestě se Jenkins vydal už v roce 2003, kdy na skládku v Riu de Janeiru umístil plastiku dětské postavy, aby upozornil na rostoucí počet dětí na ulicích.

Další Jenkinsovo téma je pro dnešní dobu rovněž symptomatické. Jedná se o jakési odtržení od reality a nepozornost k ní. „Dnes jsou lidé tak zabořeni ve svých telefonech, že jsem je chtěl přinutit od nich odtrhnout,“ vysvětlil umělec. Chce, aby byli lidé všímavější ke svému okolí a přemýšleli o tom, co je skutečné a co nikoliv.

Jenkinsova práce vyšla v roce 2012 souborně v knize The Urban Theatre. Ta je unikátní v tom, že jsou v ní pohromadě díla jinak rozesetá v čase i prostoru.