Strany zvou voliče k evropským volbám

Strany zvou voliče k evropským volbám Zdroj: Profimedia.cz

Američan Babiš: Předseda vlády láká voliče k evropským volbám trumpovským marketingem

Nejvýraznějším českým rysem voleb do Evropského parlamentu je tradičně velmi nízká účast voličů. Politici proto potřebují zburcovat příznivce, Andrej Babiš například opisuje úspěšný trumpovský marketing.

Volebním kláním, o němž si voliči myslí, že jsou méně důležitá, politologie říká volby druhého řádu. Výběr českých zástupců ve štrasburském parlamentu bychom mohli dokonce označit jako volby třetího řádu. Dvakrát při nich přišlo k urnám jen 28 procent voličů a minule cestu do volební místnosti vážilo ještě o deset procent méně.

Kandidující strany se proto snaží přesvědčit maximum svých příznivců k volební účasti. Uskupení, která s ní mají tradičně v podobných volbách největší problémy, logicky tlačí na pilu nejvíce. Po neúspěchu v senátních volbách k nim patří i vládní hnutí ANO. Babišova strana sice vévodí žebříčku preferencí pro sněmovní volby, ale jiné volby jí moc nejdou – právě proto, že její příznivci nechodí v takové míře volit, nekandiduje-li sám jejich lídr.

MAGA

Tomu odpovídá i současná Babišova kampaň, v níž vsadil na americký vzor. Jeho tým vybral produkt, jenž v USA zazářil během poslední prezidentské kampaně, ale přenositelnost do středoevropského prostředí ověří až volební výsledky. Typicky červená Trumpova čepice s volebním heslem Make America Great Again, což se za mořem dokonce zkrátilo do srozumitelné zkratky MAGA a do češtiny se volně překládá jako „Vraťme Americe její velikost“, se stala v prezidentských volbách 2016 doslova ikonickým symbolem trumpovské revoluce. Symbolizovala spojení jednoho z nejbohatších Američanů s jeho venkovskými a dělnickými voliči, kteří baseballové čepice rádi nosí. Trumpa jejich hlasy „donesly“ do Bílého dmu.

Použité heslo – vypůjčené z dřívější kampaně Ronalda Reagana – navíc těmto voličům dávalo naději, že se Amerika vrátí k roli výjimečného národa, kde (skoro) všichni žijí svůj americký sen.

Přestěhovaná show

Teprve uvidíme, zda tento triumf Trumpova mistrovského marketingu zabere ve středoevropské zemi, kde je baseball menšinovým sportem a s ním spojená čepice zůstává přes její velké rozšíření stále podvědomě spojena s něčím americkým. Zafunguje tento symbol na tradičně levicově-konzervativním českém a moravském venkově, a to navíc s vlasteneckým heslem o silném Česku? Může fungovat trumpovská rétorika proti zavedeným elitám od lídra strany, která je už skoro šest let součástí vlády?

Uvidíme. Ale už teď tento tah ukazuje, že se Babišovo hnutí využitím trumpovského prvku pokouší udělat show a probudit své, v podobných volbách spíše „spící“ voliče.