Premiér Andrej Babiš s ministrem dopravy Danem Ťokem

Premiér Andrej Babiš s ministrem dopravy Danem Ťokem Zdroj: ČTK

Petr Pešek: Babiš za chyby své vlády nemůže aneb Jak je důležité míti nějakého Ťoka vždy po ruce

Andrej Babiš to prostě umí, to by měli uznat i jeho kritici a oponenti. Za chyby své vlády nemůže, buď prostě žádné nejsou, nebo to kazí jiní. A když je to už neúnosné, tak to najednou začne řešit, jakoby celou dobu stál mimo. A tento dojem se mu daří vytvářet u stále dostatečné části populace, která mu to baští (s přihlédnutím k potravinářským výrobkům „nejeho“ koncernu i doslova). Současná dálniční patálie je ideálním příkladem.

Ministr dopravy Dan Ťok dělá dobrou práci, jen to neumí mediálně prodat, dozvěděli jsme se mimo jiné v premiérově sólovystoupení v nedělních Otázkách Václava Moravce  na ČT. Jen někdy je potřeba na něj trochu zatlačit, jako třeba s otevřením dálničního úseku směrem na Ústí nad Labem. Když to prostě nejde samo, přispěchá premiér-zachránce....

Může to být k smíchu, stejně jako slova Andreje Babiše, že se teď vlastně staví víc dálnic než v minulosti. Že za všechno mohou „tradiční demokratické strany“ - zde stojí za povšimnutí rozšíření jeho slovníku pejorativ o slovo „demokratické“. Případně „ekologičtí teroristé“, kteří bránili výkupu pozemků  - ne, že by fanatičtí aktivisté lecčemus nebránili, ale teroristé? Nebo jeho tvrzení, že hnutí ANO je vlastně ve vládě jen rok (předtím tam bylo asi jen na návštěvě), že D1 je vlastně nová dálnice, že on sám trpí jakousi politickou bipolaritou (občas se prý chová jako pravičák, občas jako levičák) či že ho někdejší premiér Sobotka vyrazil z vlády kvůli tomu, že byl jako ministr financí až moc úspěšný. A teď tu o Jeníčkovi a Mařence…

Lidi to nezajímá

Za pozornost stojí ale spíše jiné premiérovy výroky, které v mnohém vypovídají i o jeho stylu vládnutí-nevládnutí a respektu-nerespektu k zákonu či státním institucím. Konfrontován svými údaji od Ředitelství silnic a dálnic, které je přímo podřízené ministerstvu dopravy, čísly od Nejvyššího kontrolního úřadu, je bezostyšně odbyl slovy, že ho NKÚ „nezajímá“. Slibovaná přeměna ŘSD sice nenastala, ale „to lidi nezajímá“. Slibovaný zákon o dani z příjmu tu sice pořád není, ale lidem se přeci vede lépe, důchody rostou... A navíc premiéra brzdí koaliční partneři a dokonce i opoziční strany...

Jenže platí to, co bylo řečeno v úvodu. Andrej Babiš to umí. Když chce něco – z jeho pohledu důležitého a nejspíše i přichystaného  - sdělit, podívá se do kamery, aby jeho obecenstvo zpozornělo. A opakuje, že právě toto je „pro lidi důležitější“. Jen občas freudovsky ujede: „V politice chci, aby si lidé pamatovali, že o tohle se zasloužil Babiš,“ přiznal v nedělních Otázkách VM.

Kdy Babiš vymění Ťoka?

Vlastně nezaznělo nic překvapivého, ale byla to působivá sonda do premiérova uvažování, chování a odhalení toho, jak funguje jeho modus operandi.

Což se týká i případu ministra Ťoka. Je dost možné, že ho Andrej Babiš nakonec obětuje. Udělá to ale tak, aby to nevypadalo jako jeho vlastní selhání, ale naopak jako - tak často a s oblibou - jeho deklarovaná schopnost věci a lidi „řešit“. A to i ve svém blízkém okolí.

To ale, až nastane příhodný čas. Dokud problém s dálnicemi – a s ministrem dopravy -  nepřerůstá premiérovi přes hlavu a neohrožuje přímo jeho, je to i vítaný způsob k odvrácení pozornosti od jiných problémů. A pak ho prostě vymění. A téměř třetina voličů mu za to zatleská.