Video placeholde

Že muslimům nevadí Vánoce? Jak kterým

Snaha některých českých muslimů obhajovat islám je až dětinská a vede je k četným argumentačním faulům a dezinformacím. Jako příklad takové argumentace mohu uvést článek „Muslimové nemají rádi Vánoce“ české muslimky vystupující pod jménem Julinka Fatum Lerari, který vyšel na blogu Respekt.cz. Autorka v něm čtenářům sděluje, že muslimům vánoční svátky ani jejich symbolika v žádném případě nevadí. Takové tvrzení lze ale poměrně snadno vyvrátit.

Česká muslimka Julinka Fatum Lerari na svém blogu píše: „Je skutečně pravda, že muslimové nemají rádi Vánoce a vánoční výzdobu? Něco takového samozřejmě pravda není, muslimům tyto svátky v žádném případě nevadí a už vůbec ne výzdoba, která je spojena s tímto svátečním obdobím, je to nesmysl!“

Jasného argumentačního faulu se autorka následně dopouští příkladným názorovým kotrmelcem: „Nutno podotknout, nejsou to islámské svátky, a jestli tito muslimové dělají či nedělají správně, je pouze mezi nimi a Bohem. Každopádně učenci se všeobecně shodují na zákazu jakkoli se podílet na oslavách nemuslimských svátků a povolují pouze ve výjimečných případech a situacích, jako například u konvertitů, kteří ve vánočním období navštěvují své rodiče či rodiny.“

Až pět let vězení

Jak se tedy věci mají? Je pro muslimy slavení neislámských svátku zakázané a špatné, nebo povolené a správné? A pokud se, tedy alespoň dle tvrzení české muslimky, vše odehrává mezi muslimy a Bohem, proč se k věci tak často vyjadřují muslimští duchovní? A proč je v některých muslimských zemích na základě jejich výkladu islámského práva slavení Vánoc trestné?

Například v sultanátu Brunei je veřejné slavení Vánoc trestným činem, můžete za něj jít až na pět let do vězení, zjistil v roce 2015 britský deník The Independent. Křesťané v tomto sultanátu sice Vánoce slavit mohou, musí tak ovšem činit neveřejně a s povolením úřadů. Zákaz prosadili muslimští duchovní. Speciální hlídky chodí v Brunei také kontrolovat, zda zákaz dodržují tamní kluby a restaurace. A podobné problémy se slavením Vánoc můžete mít i v jiných muslimských zemích.

Takové zákazy a omezení se však netýkají jen muslimských zemí. Podobně totiž funguje i propagace problematických výkladů islámu mezi muslimy žijícími v Evropě a v Severní Americe. Během nedávného vánočního shonu například rozbouřilo veřejnou debatu v Kanadě video muslimského duchovního Younuse Kathrada, který muslimům sdělil, že popřát křesťanům k Vánocům je horší než cizoložství nebo vražda. Také vyjádřil politování nad muslimy, kteří nemají s oslavou Vánoc problém a necítí se křesťanskými oslavami uraženi.

Přání k Vánocům horší než vražda

Younus Kathrada přitom není žádný laik, ale muslimský duchovní, jenž vystudoval islámskou univerzitu v saudskoarabské Medíně. Těší se vážnosti nejen u muslimů žijících v Kanadě, ale má mnohé obdivovatele po celém světě. Jeho kázání a přednášky jsou volně dostupné na internetu. Ve svém projevu mimo jiné prohlásil: „Dnes jsou nám samozřejmě Vánoce blíž. Vidíme kolem sebe, že se lidé připravují na oslavu Vánoc, a s velkým zármutkem pozorujeme, že jsou mezi námi i ti, kteří si myslí, že je to malá věc a že jim můžeme nejen poblahopřát k jejich Vánocům, k jejich falešným svátkům a oslavám, ale můžeme se také jejich svátků zúčastnit… Pokud někomu popřejete „veselé Vánoce“, k čemu jim to blahopřejete? Jsou to blahopřání ke zrodu vašeho Pána? Je to pro muslima přijatelné? Schvalujete tehdy jejich víru? Tím, že to říkáte, ji schvalujete.“

Pokud by diváci a posluchači náhodou pořád netušili, jak závažného prohřešku se mohou dopustit, varuje je duchovní ještě důrazněji: „Kdyby člověk spáchal každý závažný hřích – cizoložství, braní úroků, lhaní, vraždu – i pokud by člověk spáchal všechny tyto velké hříchy, nejsou ničím ve srovnání s hříchem přání a blahopřání nemuslimům k jejich falešným svátkům.“

Dva odlišné úhly pohledu

Muslimové se proti projevu Kathrada vymezili. Například politický komentátor Hatem El-Gamasy na svém twitterovém účtu napsal: „Chtěl bych se zeptat imáma @YounusKathrada, jestli peníze na sociální zabezpečení, které bere od kanadské vlády, jsou halal. A pokud považuje Kanadu za zemi „bezvěrců“, proč ji neopustí a neodjede žít mezi „věřící“ někam jinam?!“ Vyjádřil se i muslimský duchovní usilující o adaptaci výkladu islámu na situaci v 21. století, imám Mohammad Tawhidi. Na svém twitterovém účtu Kathrada kritizoval a zveřejnil odkaz na jeho facebookový profil s výzvou, aby lidé šli Kathradovi popřát šťastné Vánoce.

Je zcela zřejmé, že v muslimské komunitě existují na slavení Vánoc dva základní, radikálně odlišné úhly pohledu vycházející z odlišných výkladů islámských posvátných textů. Ale tvrdit jako Julinka Fatum Lerari, že „muslimům tyto svátky v žádném případě nevadí a už vůbec ne výzdoba, která je spojena s tímto svátečním obdobím“, je podle mého názoru prostě lež a dezinformace. Prostě některým muslimům Vánoce vadí a některým ne.