Babišova vláda chce dodatečně zdanit náhrady církvím. Nemá na to ale žádnou analýzu, takže si prostě nasliní prst a...

Babišova vláda chce dodatečně zdanit náhrady církvím. Nemá na to ale žádnou analýzu, takže si prostě nasliní prst a... Zdroj: Profimedia

Dodatečné zdanění církví podle nasliněného prstu? Jak si církve mají rozdělit 59 miliard

A je to tady. Pro tvrzení, že finanční náhrady za nevydaný církevní majetek jsou přemrštěné a proto se musí dodatečně zdanit, nemá vláda v ruce ani kousíček seriózního papíru s výpočty. Ministerstvo financí pro Seznam oficiálně přiznalo, že analýza, s níž se oháněla ministryně Schillerová, neexistuje. Jen to „opakovaně řešili“. Nač se zdržovat fakty, makáme!

Zdanění majetkových náhrad čeká ve sněmovně další hlasovací kolečko, státní kasa prý ty peníze potřebuje pro důchodce či na platy. Oškubání církví o stamilióny ročně prosazují: 1. politické hnutí podnikatele, jehož firmy pobraly dotační miliardy, 2. komunisté, následovníci konfiskátorů, 3. socialisté, kteří si v éře restitucí vysoudili lukrativní Lidový dům. SPD se přidává.

Chceme-li se hořce zasmát, připomeňme si, že právě slavíme století republiky, v němž si politici s vlastnictvím a s právem všelijak nepěkně pohrávali.

Jak se počítaly náhrady

Andrej Babiš říká, že náhrady jsou předražené až o 54 miliard (celková suma vyplacených náhrad je 59 miliard v průběhu třiceti let). Cenu půdy údajně předchozí experti počítali špatně. Těmi novými, lepšími experty jsou dnes politici a jejich nasliněný prst.

Znovu tedy ve stručnosti, už to bylo řečené a napsané mnohokrát: za zemědělskou půdu se při někdejších expertních výpočtech považovala ta, která byla zemědělskou v roce 1948. Část ze zkonfiskovaných a církvím nevydaných pozemků se však za uplynulá dlouhá desetiletí změnila na parcely, leckdy uvnitř měst. A ty mívají vyšší cenu než pole za vsí.

Věc má i právní stránku. Stát podepsal se 17 církvemi a náboženskými společnostmi smlouvy. Nelze je jednostranně měnit, zrovna když si politici usmyslí. Před ústavním soudem už „restituční“ zákon obstál, včetně finančních náhrad. Soud vyvrátil i námitku, že církve nebyly skutečnými vlastníky.

Proč expertízy nemají?

Církve by dodatečnou každoroční ztrátu stamilionů zřejmě přežily. Musely by. S horšími šrámy by z téhle skandální akce vyšel stát a naše právní jistoty. Nikdo by si nemohl být jistý, že příště nedojde na něj - s dnešní politickou reprezentací a s prezidentem, který dodatečné zdanění a tudíž porušení smluv považuje za správné, protože církve jeho majestát „dožraly“. Některé farnosti a řády si totiž dovolily kvůli vyjasnění sporných vlastnických práv obrátit se na nezávislé soudy.

I řada vládních poslanců ví anebo tuší, že ústavní soud dodatečné zdanění uzná jen stěží. Nejspíš proto se na ministerstvu financí s nějakými novými expertízami a přesnějšími výpočty neobtěžovali. Pokud by si věřili, jistojistě bychom ta jejich správnější čísla našli před volbami ve svých poštovních schránkách.

Jaká je výše náhrad podle zákona z roku 2012, kterou stát vyplatí během 30 let:

a) Apoštolská církev 1 056 336 374 Kč,

b) Bratrská jednota baptistů 227 862 069 Kč,

c) Církev adventistů sedmého dne 520 827 586 Kč,

d) Církev bratrská 761 051 303 Kč,

e) Církev československá husitská 3 085312 000 Kč,

f) Církev řeckokatolická 298 933 257 Kč,

g) Církev římskokatolická 47 200 000 000 Kč,

h) Českobratrská církev evangelická 2 266 593 186 Kč,

i) Evangelická církev augsburského vyznání v České republice 118 506 407 Kč,

j) Evangelická církev metodistická 367 634 208 Kč,

k) Federace židovských obcí v České republice 272 064 153 Kč,

l) Jednota bratrská 601 707 065 Kč,

m) Luterská evangelická církev a. v. v České republice 113 828 334 Kč,

n) Náboženská společnost českých unitářů 35 999 847 Kč,

o) Pravoslavná církev v českých zemích 1 146 511 242 Kč,

p) Slezská církev evangelická augsburského vyznání 654 093 059 Kč,

r) Starokatolická církev v České republice 272 739 910 Kč.

Zdroj: PSP ČR

Poznámka: Římskokatolická církev se vzdala části svého podílu na finanční náhradě za nevrácený majetek ve prospěch ostatních církví, i těch registrovaných po roce 1989. Mj. se tím umožní postupné snižování a následně i úplné zrušení státního příspěvku na podporu činnosti církví, čímž dojde k jejich finanční odluce od státu.