Video placeholde

Průlom ve výuce medicíny? Čeští středoškoláci se učí anatomii ve virtuální realitě

Studenti dvou středních zdravotnických škol budou mít od letošního školního roku možná nové nejoblíbenější předměty – anatomii a fyziologii.  A to díky učebnám se speciálním vybavením, které usnadní a zezábavní žákům studium lidského těla. Učebny ve Střední zdravotnické a Vyšší odborné škole zdravotnické Mladá Boleslav a ve Střední zdravotnické škole Šumperk vybavila společnost Samsung 16 sety na virtuální realitu, dotykovou interaktivní obrazovkou a zařízením Google Chromecast, které učitelům umožní zrcadlit právě probírané učivo z virtuální reality na obrazovku. Jeden set se skládá z chytrého telefonu Samsung Galaxy S8, brýlí na virtuální realitu Samsung Gear VR a aplikace VAU Virtuální anatomická učebna. Unikátní projekt finančně podpořil také provozovatel sítě nemocnic Penta Hospitals CZ.

Za aplikací VAU a její komerční předlohy Human Anatomy VR, určené pro vysokoškolské studenty medicíny, stojí Tomáš Brngál, absolvent Lékařské fakulty Univerzity Komenského a nadšenec do moderních technologií, společně se svým kamarádem Milošem Svrčkem, absolventem Slovenské Technické Univerzity.

„Virtuální realita nabízí doposud nepoznané a nevyzkoušené možnosti, které mohou mít ve výsledku reálný dopad na obrovské množství lidí. Ve virtuální realitě lze simulovat i operace a lépe tak pochopit jednotlivé procesy. Kromě lepšího porozumění lékaři i pacienty to může v budoucnu přinést i nemalé úspory,“ naznačuje možnou budoucnost virtuální reality Tomáš Brngál.

Aplikace je unikátní tím, že kromě 3D zobrazení všech soustav lidského těla obsahuje i jejich názvy a stručný popis formou edukativního textu jako z učebnice. Navíc obsahuje prvky gamifikace, čímž zvyšuje svou atraktivitu u studentů, kteří si hrají a zároveň se učí.

„Věřím, že propojení studia a zábavy studenty zaujme, podpoří jejich zájem o zdravotnické obory a pomůže do budoucna získat více odborníků v tak důležité oblasti, kde se dlouhodobě nedostává okolo 3000 zdravotních sester a ošetřovatelů,“ říká Barbora Vaculíková, ředitelka společnosti Penta Hospitals CZ.

Aplikaci Human Anatomy VR, která v současné době pomáhá tisícům studentům medicíny a zdravotnických oborů již ve 149 zemích po celém světě, představil Tomáš Brngál v upravené verzi pro střední školy právě pod názvem VAU Virtuální anatomická učebna s kolegy v loňském roce na Slovensku, kde byla k dispozici taktéž studentům středních zdravotnických škol. Podle jejich zkušeností si díky aplikaci mnohem rychleji osvojují nové poznatky, mají větší chuť do učení a mnohonásobně se jim zlepšila prostorová představivost. Sami vyučující pak nejvíce oceňovali zvýšený zájem žáků o anatomii, zlepšení jejich výsledků i větší atraktivitu vlastního výkladu.   

Převádění znalostí do virtuální podoby, široké využívání digitálních pomůcek a gamifikace výuky se tak ukazují být tou správnou věcí, kterou s sebou přináší nezadržitelný pokrok. Nejmodernější technologie už nebudou běžní lidé využívat na sto procent jen v práci nebo při zábavě, ale i během tak důležitého procesu, jakým vzdělávání bezesporu je.

„Samsung vždy usiloval o humanizaci svých technologií, které jsou ku prospěchu nejen v oblasti práce a zábavy, ale usnadňují nám i běžný život. Navíc, vzdělávání a zavádění inovací do procesu vyučování je pro nás klíčovou prioritou v rámci naší strategie společenské odpovědnosti. I proto jsme iniciovali projekt VAU, kde vidíme skutečný smysl a přínos nových technologií na učení a vyučování. Lidské tělo je úžasný fenomén a ve spojení s virtuální realitou přináší nové možnosti k jeho zkoumání,“ říká Zuzana Mravík Zelenická, manažerka ze společnosti Samsung Czech and Slovak.