Obálka novinky zesnulého Káji Saudka

Obálka novinky zesnulého Káji Saudka Zdroj: Archiv nakladatelství Plus

Neznámé komiksy Káji Saudka právě vycházejí. Iba v slovenčine!

Kája Saudek má na trhu nový komiks s prostým názvem Technické noviny 1971–1977. Jde o knižně dosud nikdy nevydané komiksy, které tvořil ve zmíněných letech pro slovenský týdeník. Na českém trhu vyšel pouze jediný z nich, nejkratší příběh Objav, a to v komiksovém magazínu Crew č. 11. Jde tedy o díla českým fanouškům prakticky neznámá, originály se nedochovaly.

Kája Saudek ještě zdaleka neukázal svým fanouškům vše. Respektive existuje celá řada komiksů, které vyšly během totality v nejrůznějších časopisech a jejichž originály se poztrácely; často si je brali redaktoři a další na památku – sám autor byl v zacházení s originály velmi benevolentní, jak dokládá známá kauza Muriel a oranžová smrt. Reprodukce z dobového tisku se sice dochovaly, ale jejich kvalita není valná.

Díky, Fildo!

To je vlastně i příběh Technických novin. Paní Johana Saudková, manželka zesnulého kreslíře, vzpomíná, že pokračování vznikala hekticky a že ještě mokré originály vozila na Florenc. Tam dala novou stránku řidiči dálkového autobusu a v Bratislavě si jej vyzvedl redaktor. Praxe tehdy běžná, stejně se daly poslat i děti. Ovšem zpátky už stránky nikdy nikdo neposlal, takže nejspíš budou někde existovat, ale kde skončily, se asi nedozvíme.

Zde vstupuje do příběhu Filip Konečný, který se skutečně mravenčím úsilím vyčistil zažloutlé novinové stránky. Zrestauroval je do podoby, v jaké mohly bez obav vyjít v nakladatelství Plus. Konečný je nejen schopný grafik, ale také až maniakálně pečlivý fanoušek, který svou prací na Saudkových komiksech strávil stovky hodin. Výsledek jeho snažení je skvělý, a tak můžeme obdivovat Kájovo komiksové umění v poněkud netypickém podlouhlém formátu v nejlepší kvalitě.

Ako Karol Saudek predbehol dobu

Saudkova práce s komiksovými panely, uspořádáním stránek a vyprávěcím stylem a jeho dynamikou působí značně progresivně i dnes, natožpak v 70. letech! Je otázka, zda bylo tehdejší publikum něco podobného schopné ocenit, ale Technické noviny jsou dalším důkazem, jak moc český komiksový guru, který se na Slovensku podepisoval jako Karol Saudek – předběhl dobu.

Zajímavé jsou jeho komiksy i z hlediska námětů; scénáře si Saudek psal sám. Motivy se opakují a jeho fanoušci je budou poznávat, přesto jsou tentokrát malinko jiné – a to nejen díky podlouhlému formátu. Hned první příběh Tieň na hranici času je čirou esencí Káji Saudka, který v něm navazuje na svou ranou tvorbu a oblíbená témata. Objeví se nacisté a jejich technologie i silně západní design automobilů; své místo zde mají i dvojčata Káj a Jáj, což je jasný autobiografický odkaz. Pochopitelně nechybí ani vnadná hrdinka.

Prehľtate to aj vo slovenčině 

To vše ve sci-fi povídce zasazené do slovenského prostředí. Třiatřicet pokračování zhltnete aj vo slovenčině (komiksy jsou v originálním znění) s napětím i sentimentem, protože jednotlivé motivy nacházíme v pozdějším českém komiksu Trať se ztrácí ve tmě.

Desetidílný Objav Češi znají již od roku 1999, kdy vyšel v Crwi č. 11. Jde o poměrně naivní miniaturu s klasickým dilematem úspěšného vynálezce: Získat slávu a vidět, jak můj vynález ničí tisíce životů, nebo urychleně zlikvidovat vynález?

Následuje jakési volné pokračování prvního příběhu. Hor sa, do hlbín pracuje s obdobnými motivy, jen dvojčata se jmenují jinak. Zdá se, že Saudek nestihl v prvním, dějově sevřeném příběhu vše, co jej napadlo, tak napsal obdobný příběh, jen aby se jeho hrdinové mohli podívat na Atlantidu. Tentokrát stačilo patnáct pokračování.

Saudkofilové musejí mít!

Skaza balóna Kysibelka je zajímavá i tím, že existuje také česká verze – ovšem v klasickém formátu. Slovenská verze je rozpracovanější, na Slovensku se Saudek navíc  nebojí okatěji odvolávat ke svému, dříve zakázanému Lipsu Tullianovi – hlavní hrdina se jmenuje Filip Stulian (do Blavy bylo z Prahy v 70. letech evidentně dál, než je tomu dnes). Příběh založený na skutečné události z roku 1891 je asi nejzajímavější ukázkou, jak se umělec zvládl vypořádat s odlišným formátem.

A konečně Príbeh plechového pokladu už spadá do počátků Saudkovy plodné spolupráce s Českou speleologickou společností, u níž pak mohl nadále publikovat. Penězokazecká dílna v Koněpruských jeskyních se v jeho díle objevuje také několikrát, ale zde je to podle všeho poprvé. Technické noviny jsou tudíž povinností každého saudkofila, a to i za cenu 499 Kč, což je mimochodem původní cena Muriel a oranžové smrti, celobarevného komiksu ve větším formátu. Ovšem je pravda, že ten se dnes prodává za cca 10 tisíc korun...