Praze chybí řidiči MHD - ilustrační snímek

Praze chybí řidiči MHD - ilustrační snímek Zdroj: Daniel Vitouš

Ekonom Vladimír Pikora: Nejdříve zakážeme v Praze auta. Pak psy. Pak děti…

Být ekonomem je na hlavu. No vážně. Ve školách se učíte, jak pomáhat ekonomice k růstu. V práci pak od vás všichni chtějí, abyste přinesli firmě víc peněz a růst. A když toho dosáhnete a ekonomika šlape a roste, vznikne nový problém: ekonomika roste tak rychle, že nejsou lidi. Takže si to zase rozmyslíme: chceme, aby vlastně ekonomika tak moc nerostla. Že je to nesmysl? Ale kdeže.

Můžeme to zažívat velmi hmatatelně. Negativa příliš rychlého růstu ekonomiky vidíme třeba v Praze (zatímco v některých jiných koutech země si nechápavě klepou na čelo, co to ti Pražáci plácají). Nedostatek pracovních sil totiž vyústil v to, že v Praze bude v příštích týdnech jezdit MHD jako o prázdninách. Nejsou totiž řidiči. Co s tím?

Jsou tři možnosti.

Za prvé razantně zvýšíme zaměstnancům Dopravního podniku peníze a najednou i při nízké nezaměstnanosti vzroste chuť řídit autobus. Bohužel to by stálo stát hodně peněz, což se městu nelíbí. Dopravní podnik zvýšení mezd odmítl, zaměstnanci uvažují o stávce.

Za druhé po vzoru jiných měst vsadíme na moderní technologie. Metro, autobusy a tramvaje nebudou řídit lidé, nýbrž stroje. Dnes je tato technologie v plenkách, ale jednou tak stejně doprava skončí. Nejprve to bude stát hodně peněz, avšak nakonec se to vrátí, protože stroje nemají odbory, dovolenou ani nestávkují za vyšší mzdy. Bohužel to bude trvat ještě dlouho a město má problém teď.

Za třetí necháme to vyhnít a budeme spoléhat na to, že se ekonomika vyvíjí v cyklech. Takže časem zase vzroste nezaměstnanost a lidé budou autobus řídit ještě rádi.

Tahle třetí varianta je asi nejpravděpodobnější. Jenže problém s MHD prostě existuje právě teď, a přitom Praha na MHD sází. Ne na soukromá auta. Ne na taxi. Ale na MHD, která zrovínka jako na potvoru nefunguje.

Určitě jste četli o záměru magistrátu, aby jednou v centru města žádná „normální“ auta vůbec nebyla. V centru mají jezdit pouze auta elektrická. (A to mimochodem i přesto, že dnes ještě jako lidstvo ani nevíme, zda se neukáže, že elektrická auta jsou slepou uličkou vývoje a že budoucnost je… třeba ve vodíku. Magistrát to ale patrně ví.) Jestliže všk zakážete auta, nemůžete nechat MHD jezdit jako o prázdninách.

Praha má tedy celkem problém. Zjevně chce být ekologická, a proto časem přijde nejprve se zákazem aut na naftu, pak na benzín. A asi proto, že chce být Praha ekologická a je v tom velice konzistentní, oslavila příchod roku zcela neekologickým ohňostrojem, jehož několik tisíc zbytečných výbuchů „jistě“ pražské přírodě pomohlo.

Asi takhle: Pro mě jako pro ekonoma je ohňostroj v době, kdy má město dluh ve výši desítek miliard korun, vyhazováním veřejných peněz, jež městu nic nepřinesou, ale je jasné, že město chce dát lidem chléb a hry. A to nejen v Praze. Radnice zkrátka preferují to, co je vidět. A ohňostroj vidět je. Dluh lidé nevidí.

Staré diesely jsou taky vidět, takže se na ně snadno a efektně ukazuje prstem. Některá města už mají emisní zóny. Třeba v Británii se uvažuje o speciální dani pro majitele dieselových motorů ve výši kolem 600 korun denně. Jen idiot pak auto neprodá. A jen idiot takové auto koupí. Pravda, někdy vidím auto, u něhož se nestačím divit, co z něj lítá. Pravda, životní podmínky ve městě jsou důležité. Ale je to důvod, proč z města vyhnat i diesely nové? Proč vyhnat všechna auta? Proč udělat z centra města mrtvou zónu bez aut, tedy bez obchodu, kanceláří, bytů? Proč z něj udělat skanzen?

A proč lidé vlastně kupují diesely? Mno — znáte někoho, kdo by si koupil nafťák dobrovolně? Všichni jsme si je koupili, protože nás do toho vehnala regulace „osvícených“ politiků. I já mám diesel. A i já ho mám proto, že jsem hloupý a neposlechl jsem manželku.

Ta mi totiž kdysi říkala, abych si koupil pořádnou V8 na benzín, že si s ní aspoň něco užiju. Jenomže já jsem se bál, že ji pak ojetou neprodám, protože potenciální kupec po mně bude chtít auto levné na provoz, a ne žravého benzíňáka. No jo, jenže teď už naftu taky dobře neprodáte. Prašť jako uhoď.

Zakázat auta ve městě je zkrátka jen další krok v omezení svobody. Co přijde dál? Už se na mnoha místech nesmí pít alkohol. V restauracích se nesmí kouřit. Pak přijde i kouření mimo restaurace. Pak se zakáží auta v centru. Pak se zakáží psi, protože znečišťují chodníky. Co takhle zakázat děti? Jejich vřískot na hřišti taky mnoha lidem vadí.

Celé to tažení za ekologii je nesmyslné. Auta nejsou hlavním znečišťovatelem planety. Zaoceánské lodě, letadla a elektrárny produkují emisí víc. Ekologové podle mě dělají svou naivitou víc škody než užitku. Tím, že ceny evropských ojetin poklesnou, budou dostupnější pro třetí svět. Ten je levně koupí a bude dělat emise dál. Jenže už na rozdíl od nás bez jakýchkoliv filtrů a skrupulí. Vloni jsem byl v Addis Abebě. To byste koukali, co tam auta chrlí. Ekologové jen přenesou emise z jednoho kontinentu na druhý.

Ekologové jsou i asociálové, protože tím, že zakážou starší auta nesplňující limity, zasáhnou hlavně chudší lidi, kteří si nemohou dovolit koupit nové auto. Kdyby tedy chtěli být ekologové opravdu ekologičtí, přemýšleli by spíš nad tím, jak to udělat, aby měl průměrný Čech vyšší výplatu a mohl si koupit nové auto a nejezdil pro ojetinu do Německa, čímž řeší Němcům ekologickou likvidaci.

Páni radní, nejlepší bude, když nepodlehnete ekologickým aktivistům, nepropadnete vizím, že spasíte svět, když zase něco zakážete. Nechci žít ve světě plném zákazů. Dejte tomu čas. Pokud budou elektroauta dobrá, lidé si je i bez vašich regulací pořídí. Dejte nám svobodu a na plošné zákazy se vybodněte. Přemýšlejte raději nad tím, aby byla MHD tak dobrá, že jí dá každý přednost před autem, a to dobrovolně bez zákazů a příkazů. Už dnes lidé raději jezdí z Prahy do Ostravy vlakem než autem, protože na téhle trase jednoduše jezdí dobrý vlak. Bohužel do Bratislavy dobrý vlak nejezdí, a tak se z Prahy do Bratislavy jezdí autem.

Přestaňte vyhánět auta z města a zaměstnejte víc řidičů MHD – a lidé do MHD přesednou rádi sami.