tunel blanka

tunel blanka Zdroj: Profimedia

DUŠAN ŠRÁMEK: Půjdou zástupci lidu do ilegality?

Hlasování pražského zastupitelstva o penězích na dostavbu tunelu Blanka z minulého čtvrtka se jednou zapíše do historie. Požadovat, aby se o vydání veřejných prostředků hlasovalo tajně, tak jak to požadovala ČSSD a TOP 09, to tu od listopadu 1989 ještě nebylo. Neméně absurdní je i zdůvodnění. Aby policie v případě vyšetřování nezjistila, jak kdo hlasoval, a nemohla tak stíhat ty členy zastupitelstva, kteří se podle ní dopustili trestného činu.

Až sem dospěl výkon veřejné moci čtvrt století potom, co jsme se zbavili režimu, kterému se říkalo mimo jiné policejní stát. Historie opsala kruh a jsme zase v tomto bodě. Na celé věci nic nemění, že nakonec návrh na tajné hlasování neprošel, a že se hlasovalo veřejně. Podstatné je, že část zastupitelů hlavního města zcela vážně uvažovala o rezignaci na jeden ze základních atributů demokracie, kterým je veřejné a konkrétní osobou či stranou ručení za nakládání s financemi obce.

Na věci je nejstrašnější to, že jejich obavy nejsou liché. Policie se skutečně utrhla poslední dobou ze řetězu, a pomalu to vypadá, že proti místní samosprávě vede nevyhlášenou válku. Politici už nejsou obviňováni za malverzaci veřejných prostředků, korupci, a podobné zavrženíhodné jednání, ale i v případech, kde prostě rozhodují bez jakéhokoli osobního obohacení. Absurdní situace pražského tunelu Blanka, kdy politická reprezentace neví, jestli ho nechat dokončit nebo nedostavět, zda jej financovat tak či onak, když za oboje hrozí Damoklův meč trestního stíhání. Tak je tomu i v případě Opencard. Odsouzeni byli úředníci (ne politici), kteří mohli za problémy s kartou spojené, obviněni jsou ale i politici, kteří se snažili tento problém nějak sprovodit ze světa. Není divu, že se nyní všichni úředníci a politici, kteří se snaží Opencard řešit, bojí toho, že budou obratem pravděpodobně stíháni za jakýkoliv pokus něco udělat.

Snad ještě absurdnější je případ obce Ostravice, v které je trestně stíháno všech pět radních kvůli škodě 25 200 Kč, která ani nevznikla. Ve stručnosti jde o to, že umřel auditor, který pro obci dělal povinný audit, a rada, aby tento audit zajistila, schválila pokračování smlouvy na audit s nástupníkem auditora. Jenže zapomněli, že to samé může udělat kraj, který to udělá zadarmo. Když si to uvědomili, smlouvu ukončili. Toto je v očích policie trestní čin a znamená, že obci byl ustanoven opatrovník, neboť ji nemá kdo v tomto řízení zastupovat. Nikde žádný důkaz, že by chtěli v Ostravici šoupnout něco za něco auditorovi na přilepšenou, případně po něm požadovali nějakou nepravost.

Výkon veřejné moci se stal kvůli policii stejně rizikovým povoláním, jako jsou například hasiči či pyrotechnici.

Každé rozhodnutí, i kdyby k němu bylo sto znaleckých posudků a dobrozdání, lze dnes zpochybnit, protože mohl být sto prvý. Jsou i taková rozhodnutí, u nich je těžké předpokládat nějaký vyčíslitelný efekt, protože jde prostě o veřejnou službu, a ne soukromou službu, kde jediným hlediskem je zisk. Mnohdy jde dokonce o věc zcela monopolní, u níž neexistuje konkurence, a přesto si ji obec rozhodla pořídit. Občas, stejně tak jako v případě tunelu Blanka, či Opencard prostě musí vedení obce volit mezi špatným rozhodnutím, a ještě horším.

Snaha po vyloučení trestního jednání vedla politiky ke stále přísnějšímu a přesnějšímu pojetí zákona, především o veřejných zakázkách. Dnes je už situace taková, že nelze vybrat zvláště z časového či specifického hlediska takové řešení, které by nekolidovalo s nějakým zákonným omezením. Výsledek této protikorupční psychózy a snahy co nejpodrobněji popsat všechny možné situace, které mohou nastat, je paralyzování místních samospráv a zablokování rozhodovacích procesů. Pokud se nezmění trestně právní politika státu a vedení represivních orgánů, na současné praxi se rovněž nic nezmění.

Tajné hlasování na magistrátu pro tentokrát neprošlo. To ale neznamená, že se neuchytí při nějaké nejbližší příležitosti, a že se časem může stát normou. Volání po co největší transparentnosti při řízení věcí veřejných se tak časem může změnit v pravý opak. Možná se dokonce dočkáme, že se volení zástupci lidu uchýlí do ilegality.