Ita O’Brienová. Žena, která dohlíží na sex ve filmech a seriálech: „Stejně jako tanec i erotika před kamerou vyžaduje trénink a profesionální choreografii.“

Ita O’Brienová. Žena, která dohlíží na sex ve filmech a seriálech: „Stejně jako tanec i erotika před kamerou vyžaduje trénink a profesionální choreografii.“ Zdroj: Profimedia.cz

Nejtěžší disciplína. „Sex se dá nasimulovat, líbání ne.“
Má-li dojít na kontakt nahých těl, musí být genitálie vždy chráněny.
„Nejsem expert na sex. Jsem expert na to, jak sex věrohodně předstírat.“
Seriál Gentleman Jack. Podklady k seriálu sháněla O‘Brienová mezi homosexuály.
4
Fotogalerie

Erotika před kamerou vyžaduje trénink a choreografii, říká „učitelka filmového sexu“ Ita O’Brienová

„Svlíknout a jde se na věc!“ Když se točí erotická scéna, nejčastěji to prý probíhá přesně takhle. Respektive probíhalo. Hnutí #MeToo, zrozené v reakci na sexuální aféry producenta Harveyho Weinsteina, zviditelnilo profesi, jež do té doby živořila na okraji zájmu. Dnes už se prakticky žádná hollywoodská produkce neobejde bez takzvaných koordinátorů intimity, asistentů hájících zájmy (svlékaných) herců a vypomáhajících s choreografií sexu před kamerou. „Časy se naštěstí změnily a mění se i filmový průmysl, sama studia mají zájem na tom, aby vše probíhalo podle pravidel,“ říká jedna z pionýrek svého oboru, Ita O’Brienová.

Být koordinátorkou intimity (doslovný překlad anglického termínu „intimacy coordinator“ nemá český ekvivalent) neměla nikdy v plánu. Začínala jako tanečnice a herečka, následně přesedlala na režii a choreografii. Právě tehdy si prý uvědomila, jak neošetřené je pole herecké intimity a že když přijde na sex před kamerou, může být hranice mezi předstíráním a prožitkem proklatě tenká.

„Jako režisérka jsem v jedné hře zpracovávala téma sexuálního zneužívání a přemýšlela, jak dosáhnout kýženého výsledku, aniž bych své herce ohrozila. Nechápala jsem, že pro sex před kamerou neexistují žádné postupy či pravidla, režisér si směl vůči hercům dovolit v podstatě cokoli,“ vrací se O’­Brienová do doby, která vůbec není tak vzdálená, jak by se dnes mohlo zdát.

Co je vlastně podstata vaší práce? Choreografie samotného aktu, nebo spíš ošetření komunikace mezi herci a tvůrci?

Obojí je důležité.

Ale co víc? Jde v prvé řadě o herce, o to, aby se cítili chráněni, nebo o scénu samotnou?

Nedá se to oddělit. Sloužím tvůrčí vizi stejně jako potřebám herců, kteří se musí cítit bezpečně. Už dávno neplatí, že herec udělá vše, co se od něj chce. Například nahota se dříve brala jako samozřejmá součást herecké práce, a kdo nesouhlasil, neměl před kamerou nebo na scéně co dělat. To už je naštěstí přežitek, fakt, že se odmítáte svlékat, nijak nedegraduje vaše herecké schopnosti.

Jak konkrétně vypadají zásahy koordinátora intimity?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!