Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Foto Blesk - Tonda Tran

Poplatkům stejně neutečete! Praha chce zdražit MHD i parkovné současně

Pražští politici chtějí zdražit MHD. Aby jim lidé nepřesedlali z tramvají na auta, chtějí zdražit také parkování. Z poplatků za modré zóny se stala daň a mocný nástroj v rukou politiků. 

Média informovala o plánu pražského radního pro dopravu zdražit jízdné v městské hromadné dopravě i o jeho blíže neurčeném plánu spolu s tím zdražit parkování v modrých zónách. Propojení těchto dvou nástrojů je nebezpečnou novinkou.

Před volbami politici na levici snili o bezplatné MHD. Pro Piráty je to takřka sen o beztřídní společnosti, pro zelené všeho druhu je to krůček k zákazu aut, která jsou ztělesněním všeho zla. Obrací se nyní myšlení pražských politiků, když začali plánovat zdražení MHD? Nikoliv. Jen objevili nový nástroj: Zdražit současně Pražanům parkování tak, aby je ani zvýšení cen MHD neponouklo k jízdě do práce autem.

V Praze vládne středolevá koalice a ta, jak známo, nemá auta v lásce. Činí různé kroky, jejichž cílem je řidiče aut odradit nebo aspoň naštvat. Namátkou: Uzavření půlky Smetanova nábřeží pro auta a na jejich místo instalace improvizovaných kavárenských stolků. Prohlášení, že Radlická radiála není prioritou. Různá fyzická omezení jízdy autem, jako třeba nový cyklopruh v ulici Bucharova, který ukončil plynulé vyústění dálnice D5.

Vedle těchto ofenzivních kroků představovaly sliby bezplatné MHD i zlevňování jízdného v minulých letech pozitivní motivační nástroj k omezení automobilové dopravy. Nízká cena některé lidi přiměla vyměnit jízdu autem za tramvaj.

Když teď chtějí radní MHD zdražit, mohli bychom se domnívat, že by to naopak některé pasažéry MHD motivovalo přesedlat na auto. Jenže radní zjistili, že mají v ruce nový nástroj, který jim umožní udržet lidi v MHD i přes zdražování jízdného.

Modré parkovací zóny se rozlezly již takřka do celého města. Původně se argumentovalo, že je potřeba modrými zónami regulovat parkování v centru, kde by chtěl jinak parkovat každý. Pak se zóny rozšiřovaly, protože s každým vytvořením modré zóny vznikl problém s parkováním za její hranicí, kam ze zóny vyjížděli lidé parkovat zadarmo. Nyní jsou modré zóny skoro všude a stalo se z nich de facto zdanění Pražanů. Za parkování musí platit nyní i lidé, kteří dříve ve své čtvrti žádný problém s parkováním neměli. A nově se z modrých zón stal také nástroj k potírání osobní automobilové dopravy.

Pražan, který jezdí autem ze své rezidenční čtvrti do jiné za prací a nemá soukromé parkoviště, musí aktuálně platit roční parkovací poplatek za firemní auto zhruba 30 tisíc korun ročně (pokud nechce platit několik set každý den platbou v automatu). Když radní toto už tak drahé parkování zdraží, udrží v tramvajích lidi i přes zdražení MHD. Pražan se ale stává dojnou krávou.

Když nyní politici v Praze ovládají skrze MHD a modré zóny oba alternativní způsoby dopravy, hromadnou i individuální, obyvatelé hlavního města ztrácí možnost volby a jejich peněženka se stane snadnou kořistí městských politiků.

Petr Mach je ekonom. V současnosti vyučuje na Vysoké škole finanční a správní