Cessna eCaravan

Cessna eCaravan Zdroj: Magnix

Cessna eCaravan
Cessna eCaravan
Cessna eCaravan
Cessna eCaravan
4
Fotogalerie

Revoluce v letecké dopravě? Největší elektrické letadlo na světě zvládlo první let

Letecká doprava zaznamenala významný milník. Soukromé společnosti magniX a AeroTEC společným úsilím sestrojily největší letadlo na světě poháněné pouze elektrickou energií. Upravený Letoun značky Cessna celým názvem Grand Caravan 208B minulý čtvrtek úspěšně absolvoval první let. Došlo k němu v testovacím centru u Grant County International Airport v americkém městě Moses Lake.

„Komerční lety elektrických letadel otevřou nové možnosti v rámci nabídky letecké přepravy zboží i osob,“ slibuje si podle agentury Associated Press od projektu ředitel magniX Roei Ganzarski. Letoun by měl navíc údajně snížit ceny letů o 40-70%. Navíc se může pochlubit nulovými emisemi.

Caravan s rozpětím křídel přes 16 metrů do oblak poprvé vystoupal v ranních hodinách ve čtvrtek 28. května. Dosáhl rychlosti přes 160 kilometrů za hodinu a pohyboval se v letové hladině okolo 760 metrů. Zpět na zem pak dosedl po 28 minutách a pár testovacích manévrech.

Takzvaný eCaravan vznikl přestavěním letadla Caravan od společnosti Cessna využívaného po celém světě. Firma magniX do jeho útrob posadila pohonný systém o výkonu 750 koní s názvem magni500. Na palubě je místo pro 9 pasažérů, což z něj dělá největší letoun poháněný elektřinou na světě. První let však testovací pilot podstoupil sám.

„Neexistuje žádná předloha pro testování a certifikaci elektrických letounů – tohle je nová hranice a AeroTEC stojí v přední linii vývoje, který dláždí cestu elektrické letecké dopravě,“ dodal optimistická slova prezident AeroTECu Lee Human.

Budoucnost elektrické letecké dopravy

Stejně jako u osobních automobilů se i v letecké dopravě mluví o ekologičtějších alternativách spalovacích motorů. A přestože elektrický motor má oproti konvenčnímu množství výhod, jako například nulové emise nebo vysokou účinnost, tíží ho jedna zásadní nevýhoda.

Dvoutunová baterie elektrického letounu společnosti magniX by měla zvládnout eCaravan pohánět asi 160 kilometrů. Klasická Cessna Caravan přitom s váhově stejným množstvím paliva dokáže urazit vzdálenost přibližně 2400 kilometrů. V dohledné době proto nelze očekávat, že by nový typ bezemisních letounů nahradil letadla poháněná spalovacími motory.

Vývojem elektrického letadla se přesto zabývají i další společnosti. Například americká firma Zunum Aero vyvíjí 27místný letoun s motorem Rolls-Royce a plánovaným doletem okolo 1100 kilometrů. Podobným směrem se vydala i německá společnost Lilium, která se snaží o realizaci pětimístného vzdušného taxi.