Poštovní třídírna v Malešicích.

Poštovní třídírna v Malešicích. Zdroj: Jakub Poláček, Blesk

Ztratil se vám balíček z ciziny? Na České poště se nedá dohledat, ani reklamovat

Čekáte balíček ze zahraničí. Každý den kontrolujete schránku a nic. Balík stále nepřichází, přestože podle sledování zásilek Track & Trace vidíte, že dorazil do Česka už před čtrnácti dny. Cestu až z Číny přitom zvládl třeba do týdne. A když se balíček po dlouhé cestě nakonec ztratí na České poště několik kilometrů od vašeho domova? Nemůžete udělat nic. Přestože má zahraniční zásilka takzvané trackovací číslo, může nenávratně zmizet v zákoutích České pošty a adresát to nemůže nijak reklamovat.

Zahraniční e-shopy nabízejí už několik let možnost sledování odeslaných objednávek. Takzvané trackovací číslo předá zákazníkům obchod, ve kterém si objednají. Na internetu pak mohou po zadání čísla sledovat cestu balíčku od odesílatele až na svoji adresu. Někteří obchodníci tuto službu poskytují za příplatek, jiní ji nabízí zdarma při překročení určité výše objednávky.

Zákazníci občas tento způsob volí, protože se jim zdá bezpečnější a chtějí mít přehled, kde se jejich zásilka nachází. Můžou snadno podlehnout dojmu, že balíček s číslem se nemůže ztratit. I to se ale může stát, a to přímo v budově České pošty.

Podle vyjádření rozzlobených zákazníků se zásilky často ztrácí ve třídírnách, takzvaných Sběrných přepravních uzlech (SPU). Tam se balíčky třídí a poté odesílají na konkrétní doručovací poštu v republice. „Nedávno jsem si objednávala něco z eBaye. Balíček vyrazil z Číny, procestoval půl světa a doputoval na Českou poštu, kde se ztratil. Podle trackovacího čísla dorazil do Česka, ale ke mně se už nedostal,“ vysvětluje pro INFO.CZ Barbora Turek Lahová.

V praxi tak nastává občas bizarní situace. Balíček za několik dní přeletí půl světa a na dny a týdny se pak zastaví na poště několik kilometrů od adresáta. Přestože ze sledování zásilky je jasné, že balíček se ztratil při přepravě Českou poštou, nemůže s tím adresát cokoli udělat, ani ho díky sledovacímu číslu dohledat. Reklamaci totiž může v této situaci provést jen ten, kdo věc odeslal. „Odesílatel je až do doby doručení zásilky jejím majitelem, veškerá práva spojená se zásilkou jdou tedy za ním,“ vysvětluje pro INFO.CZ specialista pro komunikaci České pošty Ivo Vysoudil.

CELOU REPORTÁŽ SI PŘEČTĚTE NA WEBU INFO.CZ >>>