Co chce vlastně Mark Zuckerberg dělat se vší tou virtuální realitou? | Reflex.cz
nahoru

Co chce vlastně Mark Zuckerberg dělat se vší tou virtuální realitou?

Darek Šmíd24. února 2016 • 08:50
Co chce vlastně Mark Zuckerberg dělat se vší tou virtuální realitou?
foto: Profimedia.cz

Rozhodně v ní nebude jen tak sedět a hrát hry, když už ji v podobě platformy Oculus Rift před dvěma lety koupil za dvě miliardy dolarů. Nyní podniká první velké mediálně viditelné kroky, z nichž vyplyne, o co mu vlastně jde – a jak bude vypadat Facebook ve věku virtuální reality.

„V budoucnosti umožní virtuální realita více typů spojení – jako například možnost, aby přátelé z různých částí světa trávili čas spolu a cítili se přitom, že tam skutečně jeden s druhým jsou.“ A měli spolu virtuální sex. Pardon, ta poslední věta v nedávném příspěvku společnosti Facebook s názvem „Nové kroky vstříc budoucnosti virtuální reality“ nebyla. (Ale je to pravda.)

„Už jsme lidem pomohli spojovat se mnoha způsoby prostřednictvím mobilních zařízení,“ píše se také v příspěvku, „od Facebooku a Instagramu přes Messenger a WhatsApp – a teď chceme aplikovat ten stejný přístup na médium virtuální reality.“

Moment, zlato, jen si... doprohlížím Wikipedii.Moment, zlato, jen si... doprohlížím Wikipedii.

Proto dává teď šéf Facebooku Mark Zuckerberg dohromady specializovaný „Social VR“ tým, který má na starost vybudovat přístup k propojení všech dostupných lidí na planetě v jednom velkém virtuálním facebookovém chlívku. Jak přesně to bude vypadat? Na to má tým teprve přijít. Je to, jako když připlujete na nový kontinent a teprve si osaháváte domorodé obyvatelstvo s tím, jestli ho zdecimujete hned, nebo ho necháte ještě chvíli utíkat.

„Virtuální realita je nová platforma, kde může každý zažít, co chce,“ řekl Zuckerberg při svém nedávném překvapivém zmaterializování se na události společnosti Samsung (té, při níž vznikla ta slavná fotografie, na níž Zuckerberg prochází jako vševidoucí nový pán světa kolem nevědoucích kmánů s očima zakrytýma příslušenstvím pro virtuální realitu). „Celkem brzy budeme žít ve světě, kde má každý možnost sdílet a prožívat celé scény, jako kdybyste byli zrovna tam, naprosto osobně.“

Facebook už dnes umožňuje přehrávání kompletně virtuálních videoklipů v 360º, při nichž se po scéně rozhlížíte tak, jak kolem sebe otáčíte svým mobilním telefonem (pokud si k tomu pořídíte lehce dostupné příslušenství jako je třeba Google Cardboard – brýle na virtuální realitu vyrobené v anarchisticky kyberpunkové tradici z kusu lepenky a dvou syntetických čoček - ocitnete se „uvnitř“ už dnes). Facebook má ve vývoji aplikaci, která to celé uzavře do virtuálního prostředí, a podle serveru ITPRO má už nyní k dispozici přes dvacet tisíc třistašedesátkových videoklipů.

... a ještě tenhle prací prášek...... a ještě tenhle prací prášek...

Jen pro připomenutí – první kusy platfotmy Oculus Rift v hodnotě cca dvanácti tisíc korun přistanou na hlavách prvních občanů virtuálního světa už v březnu; jinými slovy, DeLorean z budoucnosti už osvětluje dálkovými světly nebe nad horizontem zítřka.

Facebook před pár dny oznámil spuštění projektu TIP (Telecom Infra Project), což je v podstatě konglomerát internetových providerů a technologických společností. TIP se má soustředit na vývoj technologií a možností, které umožní protlačit virtuální realitu a grafiku ve vysokém rozlišení každému až do domu. Rychlost toku dat pro běžného uživatele je v tuto chvíli poslední nerozlousknutou překážkou k tomu, abychom se mohli všichni ve virtuální realitě potkávat a souložit tam spolu (pardon) (ale pořád je to pravda).

Skupina má teď třicet členů a nejsou to žádní startupoví amatéři: je tam například T-Mobile, Nokia a Intel. Všichni tihle giganti teď budou makat ve dne v noci na tom, jak umožnit přenos (i uchovávání) dat v rychlostech a objemu potřebném pro plně sociální virtuální realitu. Nějak to podle všeho také souvisí s vývojem standardu bezdrátového přenosu dat 5G.

Dívka hledá chlapce, zn.: ve virtuální realitě.Dívka hledá chlapce, zn.: ve virtuální realitě.

Ukázkou kýženého výsledku všeho tohohle snažení by mohla být onlinová hra Sword Art Online: The Beginning, na které teď pracuje společnost IBM. Hra počítá s tím, že její součástí bude samotné tělo hráčů: tak, jak je u onlinových multiplayerů zvykem. Jenže dosud to bylo všechno za monitorem počítače a člověk si prostě „tunil“ svojí postavičku, na kterou se díval skrz sklo. V chystané hře od IBM bude ovšem tou postavičkou on sám – a ve virtuálním prostředí se bude potkávat s ostatními postavičkami/skutečnými hráči naprosto stejně jako s lidmi na autobusové zástavce.

Hra The Beginning totiž hráče před vstupem do hry nascanuje – a přenese ho tak do herního prostředí podle jeho skutečné fyziognomie. A co víc, prostředí hry bude podle dostupných zpráv s tělem hráčů interagovat (jak, to ještě nikdo neví, ale vzhledem k tomu, že se jedná o japonské anime, je dost možné, že s ním bude souložit) (vážně). Betatest hry pro 208 vybraných nešťastníků proběhne v Tokiu už příští měsíc.

Mimochodem, dovedete si představit, jak bude ve virtuální realitě vypadat Tinder?

Darek Šmíd



Diskuse ke článku

 

reklama
Komentáře
Nejčtenější
E15