Pokud nemá zrovna plnou pusu.
Chápete.
Už jen kvůli téhle scéně.
I když to přijelo taxíkem.
5

Recenze: Deadpool – Film s dějem tak primitivním, že by mohl žít v amazonské džungli – 80 %

Takže tu máme Deadpoola. Nejlepší romantickou komedii od Texaského masakru motorovou pilou. Vážně. I když v ní vystupují lidé se superschopnostmi a řežou do sebe všemi možnými efektními způsoby, v hlavní roli je tu láska. A rakovina.

(Upozornění: recenze obsahuje spoilery.)

Pro ty, kteří se nezajímají o filmy, je tu základní shrnutí informací o tomhle novém snímku: Deadpool je komiksová postava z nakladatelství Marvel, stejně jako Spider-Man, X-Meni, Iron Man, Captain America... a v podstatě skoro všichni ostatní současní vymetači stříbrného plátna kromě Batmana a Supermana. Jenže od těch ostatních Deadpoola něco odlišuje. On není tak úplně superhrdina. Je to spíš supermagor. Jeho vztah k násilí je na úrovni totální zamilovanosti - a hlášky ze sebe sype jako popkulturní práškovací letadlo. Jo a kromě toho ví, že vystupuje v komiksu, a neváhá to komentovat.

Pokud nemá zrovna plnou pusu.Pokud nemá zrovna plnou pusu.|Profimedia.cz

Čili je jasné, že se do zfilmování téhle postavy nikdo moc nehrnul. Pravda, Deadpool se mihl ve Wolverinovi – ale to bylo spíš k naštvání jeho fanoušků. S originálem neměl moc společného. Ovšem jedna věc tam zajímavá byla. Hrál ho Ryan Reynolds. A ten si poté usmyslel, že si dá reparát a napraví jednak pověst téhle podivné postavy... a jednak i tu svou, pokaženou Green Lanternem.

Trvalo to zatraceně dlouho, ale stálo to za to.

I když to přijelo taxíkem.I když to přijelo taxíkem.|Profimedia.cz

Koneckonců, kolik můžete vidět marvelovských superhrdinských bijáků, které jsou dětem nepřístupné, stříká v nich krev, mluví se v nich o masturbaci (skoro pořád), padají sprostá slova a je tu i nějaká ta nahota? Pokud jste na to vzali své potomstvo s tím, že tam jsou lidé ve veselých kostýmech, takže to bude něco jako Avengers, patrně jste jim dost pošramotili mládí – ale rozhodně vás za to budou milovat.

Už jen kvůli téhle scéně.Už jen kvůli téhle scéně.|Profimedia.cz

Je fakt, že Deadpool rozhodně není velký biják. Natočený byl za osmačtyřicet dnů a co se týče nákladů, producenti na něm rozhodně nevykrváceli. A ani času vám tolik nezabere. Superhrdinský biják, který má pod dvě hodiny? Je to vůbec možné?

Ovšem každá minuta tohohle filmu je využitá. Od úvodních titulků, ve kterých jsou místo jmen herců jen „sexy hvězda“, „zbytečné cameo“, „britský padouch“... až po finální titulky, které rozhodně dokoukejte až do úplného konce!

Příběh... příběh tu skoro není. Řekněme to takhle – Transfomers jsou, co se týče děje, proti Deadpoolovi hotový Shakespeare. Hlavnímu hrdinovi udělají padouši ošklivou věc, on jde po nich, zabíjí poskoky, pak najde šéfa a toho zabije během velkého finále. Pardon, měl jsem napsat „spoileralert“? Rozhodně vás příběh ničím nepřekvapí. A stejně tak vás nedostanou ani akční scény. Nováček Tim Miller je natočil velmi solidně, ale když si je tak zpětně zrekapitulujete, jsou v celém filmu vlastně jen dvě. Což je na superhrdinský biják docela málo.

Tak proč je to tedy dobrý film?

Je tu několik důvodů.

Tím prvním je Deadpool. Ačkoli jsou některé jeho hlášky na hranici trapnosti, jak jich seká tolik, dost často se vám trefí přímo do bránice, a když nevyvolá přímo smích, tak z vás vymáčkne alespoň zachechtnutí. Navíc ví, že se vyskytuje ve filmu, takže když ho vedou za profesorem Xavierem, zjišťuje, jestli to bude Stewart nebo McAvoy (má v tom díky sequelům trochu bordel)... Ale Deadpool nefunguje jen coby hláškař. Šlape mu to i ve vážnějších momentech. Díky flashbackům se z něj stává jedna z nejzajímavějších a nejpropracovanějších postav marvelovského filmového vesmíru. Má emoce, nadhled, vztek... Když ho protivníci mučí a on ze sebe namáhavě souká vtipy, je cítit, že jsou pro něj fóry poslední baštou obrany, že je to jeho způsob revolty.

Deadpool je prostě sympaťák.

Dalším důvodem úspěchu filmu je romantická linie.

Tahle.Tahle.|Profimedia.cz

Protože, překvapivě, funguje naprosto skvěle. A přitom je to totální klasika: Kluk si zaplatí šlapku, kluk se zamiluje do šlapky, kluk si chce vzít šlapku, kluk dostane rakovinu, kluk se dá na tajné pokusy, které z něj udělají monstrum, co vypadá jako varle se zubama... prostě jako něco vypadlé z románů Nicholase Sparkse.

Ale přitom je to snad poprvé, co v superhrdinském filmu vztah opravdu funguje. Člověk by se klidně díval na film o tom, jak ti dva jen randí a povídají si... a jelikož holku hraje Morena Baccarinová, tak ideálně i trochu souloží.

Chápete.Chápete.|Profimedia.cz

A do třetice. Vedlejší postavy. Kovový Colossus je tu vyloženě jako komická figurka... ale vedle něj je tu pubertální superhrdinka s totálně cool jménem Negasonic Teenage Warhead, se kterou bych si dokázal představit vlastní film. Pravda, v tom filmu by asi většinu času mlčela a tvářila se pubertálně nasraně, ale proč ne. Bodují i postavy známé čtenářům deadpoolovských komiksů. Weasley je tu nositelem správných suchých hlášek, mihne se i Hydra Bob a větší roli tu má Slepá Al... hlavně aby dokázala, že Deadpoolovi nedělá problémy chovat se hnusně i k slepým lidem.

Je fakt, že když dáme Deadpoola vedle filmů Kingsman: Tajná služba či Kick-Ass, bude působit trochu nedomrle. Kromě sympatického hrdiny a masivních hlášek toho opravdu zase tolik nemá. Děj je tak primitivní, že by mohl žít uprostřed amazonské džungle. Ale přesto z něj má divák neskutečně příjemný pocit. Není to úžasný film. Je prostě fajn.

Takže doufejme, že skutečně dojde na druhý díl.

Minimálně.