Kultura
Fotogalerie

5 režisérských překopávek už hotových filmů, které opravdu (ne)potřebujeme

3. února 201611:35
5 režisérských překopávek už hotových filmů, které opravdu (ne)potřebujeme
foto: Profimedia.cz

Loňský Hacker byl divný film. Nedával logiku, působil, jako kdyby někdo cestou na natáčení rozsypal scénář a pak ho v panice znovu složil se stránkami na přeskáčku (a s některými hlavičkou dolů) a do paměti se zapsal hlavně tím, že si v něm hlavní hrdina neustále hledá alibi pro to, aby se mohl odhalit před ženskými divačkami. Nejdivnější na tom ale bylo, že to natočil Michael Mann.

A divné to dodnes přijde evidentně i samotnému Michaelu Mannovi: režisérovi, který má na triku takové bomby jako je Poslední mohykán, Nelítostný souboj nebo Insider: Muž, který věděl příliš mnoho. O Hackerovi se mluvilo jako o filmu, který dostal pořádnou deku při neplánovaném přestříhávání – a nyní ho proto čeká ještě jeden střih. Režisér Mann se rozhodl napravit to, co se při – zřejmě pořádně zběsilé – produkci pokazilo a na scénu (zatím nemasově, v rámci projekce brooklynského uměleckého centra BAM) uvede režisérský sestřih Hackera.

Dějový zvrat při hrdinově odhalování přinese neprůstřelná vesta. Co teď?Dějový zvrat při hrdinově odhalování přinese neprůstřelná vesta. Co teď? | Foto: Profimedia.cz

Teď jde jen o to, k jakým režisérským verzím se přestříhaný Hacker zařadí.

 

Perfektní sestřih: Blade Runner

Skutečný fanoušek převratné sci-fi Ridleyho Scotta nemá doma jenom blu-ray nebo dévédéčko. Má doma kufr, ve kterém je pět disků s původní kinoverzí filmu z roku 1982, mezinárodní verzí a režisérskou verzí z roku 1992 – a hlavně definitivní verzí s přídomkem Final Cut z roku 2007.

Prequel k Hunger Games je cesta do pekel. Ale my máme revoluční nápad, jak epidemii „předfilmů“ zastavit

Příběhy o tom, jak Scottovi studio původní verzi pocuchalo, se drží stále v živé paměti a Scott každým novým sestřihem film jenom vylepšil: definitivní verze má například naprosto odlišný závěr (a jinou pointu) než ta, kterou studio spíchlo ke spokojenosti diváků; a příběh dává také mnohem větší smysl.

Pris je nicméně pořád sexy stroj na zabíjení.Pris je nicméně pořád sexy stroj na zabíjení. | Foto: Profimedia.cz

Snad na tom nic nezmění Blade Runner 2, jehož příprava je v plném proudu.

 

Ostříháno dohola: Hvězdné války

Stejně jako měl Ridley Scott nutkání neustále se vracet ke svému lovci replikantů, tak si ani George Lucas neodpustil znovu a znovu převrtávat své Hvězdné války. Jeho přístup je ale mnohem spornější: když se podíváte na seznam tuctů úprav Hvězdných válek, vypadá to, že tvůrce se prostě každou chvíli probudil z dřímoty a hned utíkal do střižny, aby to „ještě trochu vypiloval“: celých třicet let, dokud to teď celé neprodal Disneymu (z čehož je zcela pochopitelně trochu rozhozený).

George Lucas má solidní problém s novými Star Wars. Prodal jsem to „bílým otrokářům“, říká

Nejbrutálnějším zásahem do původních Hvězdných válek je samozřejmě ten, který spustil revoltu zvanou „Han střílí první“. V původním filmu z roku 1977 Han Solo prostě odpráskne zparchantělého Greeda jako psa.

Jak naznačuje i štrykovaná verze incidentu z knihy Star Wars Epic Yarns.Jak naznačuje i štrykovaná verze incidentu z knihy Star Wars Epic Yarns. | Foto: Profimedia.cz

V předělané verzi z roku 1997 ale od Greeda vyjde laserový záblesk, který dává najevo, že dal Solovi motiv ho seškvařit svým blasterem. Rouhání, svatokrádež.


Ofina podle hrnce: E. T. Mimozemšťan

Podobnou ránu zasadil svému snímku také Stephen Spielberg, když se dvacet let po premiéře E. T. Mimozemšťana pustil do jeho politicky korektnější verze. Zlovolní státní agenti, kteří v původním filmu pobíhají v lese s pistolemi v rukou, v nové verzi pistole nemají: v jejich rukou je nahradily vysílačky, protože to byl přece film pro děti a děti by o existenci palných zbraní vědět neměly...

Možná by se tedy mělo také něco udělat s tímhle.Možná by se tedy mělo také něco udělat s tímhle. | Foto: Profimedia.cz

Po letech si je absurdnosti téhle úpravy vědom i sám Spielberg, ale škoda už je napáchána.

 

Dokonalá frizúra: Osudový dotek

Taková režisérská verze ale umí vzít také snímek, který by upadl v zapomnění, a udělat z něj něco tak brutálního, že prostě nelze jinak než to vidět znovu. Tohle je případ snímku Osudový dotek, který filmová kritika celkem strhala a mnozí ho odmítli vidět z prostého důvodu, že v něm hraje Ashton Kutcher.

Pochopitelně.Pochopitelně. | Foto: Profimedia.cz

Přitom jde o dílo, které se zvlášť v režisérské verzi zažere hluboko pod kůži. 

Satelitní TV Sky Arts vybrala do role Michaela Jacksona bělocha, je z toho pozdvižení

Film je o chlapíkovi, který se umí vracet do dřívějších verzí sebe sama a ovlivňovat tak budoucnost. Výsledek jeho úprav životního příběhu na míru se brzy dostaví: každá úprava vede k ještě horší verzi současnosti než ta první a příběh hrdiny spočívá v tom, aby to vrátil alespoň do takového maglajzu, kterým to začalo. V původní kinoverzi to (následují spoilery až do konce odstavce!) zvládne s odřenýma ušima za mnohých obětí a divák uroní slzu dojetí. Ale režisérská verze zatlačí na pilu mnohem víc: hrdina se rozhodne nic neriskovat a radši se oběsí na vlastní pupeční šňůře.

 

Holení břitvou: Šílený Max

Šílený Max: Zběsilá cesta režiséra George Millera je kinetické umělecké dílo narvané pohybem, barvami a příběhem vyprávěným ryze filmovou řečí. Takže je zcela pochopitelné rozhodnutí režiséra, že pustí do světa také černobílou a němou verzi toho samého filmu.

Sbohem, barvy!Sbohem, barvy! | Foto: Profimedia.cz

Žádná slova, žádné výkřiky, žádné barvy, žádné chrčení Toma Hardyho – absolutní ticho v kontrastu s černobílým pojetím nejakčnějšího filmu na Zeměkouli. Kromě uvedení na discích blu-ray s volbou doplnit dunící ticho postapokalyptického spektáklu soundtrackem Junkieho XL se počítá také s uvedením v kinech. Jen si představte to ticho. Prořezávané jen zvukem pohybu desítek čelistí drtících popcorn.

Klíčová slova:

Diskuse ke článku


 
reklama
Nejčtenější články
DesktopMobile