Utonulý hošík prchající před syrským zmarem hnul světem.

Utonulý hošík prchající před syrským zmarem hnul světem. Zdroj: ČTK/AP/Nilüfer Demirová/Doğan News Agency

Utonulý klučina Ajlan Kurdí proměnil slovník: Z migrantů se stali uprchlíci

Obrázek malého mrtvého těla Ajlana Kurdího na turecké pláži proměnil způsob, jakým mluvíme o uprchlické-migrační krizi. Za dvanáct hodin obrázek doslova obletěl svět — viděli ho lidé na 20 miliónech obrazovek a nespočet dalších v novinách a v televizních zprávách.

Po analýze tří miliónů komentářů a statusů na sociálních sítí došli výzkumníci Sheffieldské univerzity k překvapivému závěru — obrázek Kurdího změnil jejich slovník. Na začátku uprchlické krize se ani nevědělo, jak uprchlíkům říkat — jsou to migranti, nebo uprchlíci?

„Po většinu roku 2015 se termíny uprchlíci a migranti dělily 50:50. Na Twitteru jsme tak nalezli 5,2 miliónu tweetů o migrantech a 5,3 miliónu tweetů o uprchlících. Jakmile byl obrázek publikován, radikálně se to změnilo — od 2. září bylo na Twitteru 2,9 miliónu zmínek o migrantech, zatímco tweetů o uprchlících bylo 6,5 miliónu,“ uvedl Francesco D’Orazio, spoluautor studie.

Fotka tak zlidštila uprchlickou krizi. A zpopularizovala také hashtag #refugeeswelcome, jímž lidé napříč světem vyjadřovali podporu uprchlíkům. Řada médií a zemí rovněž po publikování fotografie změkčila svůj postoj k imigrantům, v čele třeba s vlivnými bulvárními listy The Sun a Bild.

titulní strany světových médií, 3. září 2015titulní strany světových médií, 3. září 2015 | internet