Proč stojí Česká republika v kolonách? Víme, jak na ně vyzrát!

Proč stojí Česká republika v kolonách? Víme, jak na ně vyzrát! Zdroj: Švět motorů

Proč stojí Česká republika v kolonách? Víme, jak na ně vyzrát!
Proč stojí Česká republika v kolonách? Víme, jak na ně vyzrát!
Proč stojí Česká republika v kolonách? Víme, jak na ně vyzrát!
Proč stojí Česká republika v kolonách? Víme, jak na ně vyzrát!
Proč stojí Česká republika v kolonách? Víme, jak na ně vyzrát!
7
Fotogalerie

Proč stojí Česká republika v kolonách? Víme, jak na ně vyzrát!

Po Česku probíhá najednou až na šest stovek stavebních prací. Jen na dálnicích, rychlostních silnicích a komunikacích I. tříd už letos vypuklo nebo se připravuje na 300 akcí za 6 miliard. Další 4 prostaví kraje na silnicích nižších tříd a doprava v zemi proto kolabuje. Vyzkoušeli jsme jak najít cestu bez kolon.

S rozkopanou dálnicí D1 kvůli její modernizaci už jsme se naučili žít. Počítáme i s tím, že si máme nechat na cestu z Prahy do Brna (nebo opačně, jak je libo) půlhodinovou rezervu. Jenže teď už neplatí ani tradiční objízdné trasy. I na nich se totiž staví a tak se tvoří kolony. Kraje totiž letos dostaly do rozpočtu čtyři miliardy korun na rekonstrukce silnic nižších tříd, které musejí do konce roku prostavět.

Mnozí za mimořádnými penězi pro regiony vidí politický boj – dotaci totiž protlačila ČSSD a její vedení teď rok před krajskými volbami chce přihrát co nejvíc bodů mezi místními voliči pro své oranžové hejtmany. Výsledkem je, že letos na každý kraj v ČR vychází v průměru 300 až 400 milionů korun (jen Praha 666 mil. Kč), které potřebují do konce roku prostavět. A regiony dělají, co mohou. Včetně akcí, které nepřiměřeně komplikují místní dopravu.

Kraje argumentují, že už byl nejvyšší čas na pomoc státu – při převádění kompetencí s údržbou regionálních silnic II. a III. tříd na regiony se totiž před dvanácti lety jaksi zapomnělo na jejich financování. Podle hejtmana plzeňského kraje Václava Šlajse z ČSSD na ně stát vyčlenil pětatřicetkrát míň peněz než na silnice I. tříd – které podle něj ŘSD nesmyslně každý rok brousí a asfaltuje, aby prostavělo co nejvíc.

Na červnovém jednání tripartity se navíc dohodlo, že peníze na opravy silnic II. a III. tříd půjdou do krajů i příští rok. Pro motoristy by to mohla být skvělá zpráva, jen kdyby se opravy předem důkladně naplánovaly a neprobíhaly všechny najednou.

A jak si pomoci? Dobře se připravit. Nebo vědět, kam sáhnout pro okamžitou radu! V testu jsme proto porovnali hned několik informačních kanálů, jež motoristovi na cestě 
poskytnou radu. Máte se spoléhat na 
rádiové hlášení, navigaci, internetové mapy hustoty provozu, nebo dopravní weby? Velmi pozitivním zjištěním je, že na 465 kilometrů dlouhé trase se všechny aktivní přístroje byly schopny vyhnout uzavírkám. Stejně tak jsme nenarazili na problém, který by nebyl uveden v mapě Národního dopravního informačního centra. Vyhýbání se zácpám je ale bohužel pro většinu přístrojů zatím spíše zbožným přáním než skutečností. Pokud se tak chystáte na delší cestu, doporučujeme vždy kombinovat více informačních zdrojů.

 

Navigace:

1. Navigace s RDS-TMC

Uzavírkám jsme se vyhnuli, na zácpy byl ale systém krátký.

Cena od 3600 Kč

+ Bezplatný příjem

+ Nízká cena

- Občas neúplné informace

 

2. Přenosná navigace s datovým připojením

Navigace s příjmem dopravy on-line se osvědčila. I při cestách po známých trasách volila často netradiční, ale překvapivě rychlé trasy. Nebýt zbytečné zajížďky, bylo by to na čistou jedničku.

+ Nejpřesnější dopravní informace

+ Ukazuje, kde přesně začíná zácpa

- Vyšší cena

 

3. Přenosná navigace bez dopravních informací

Doteď máme pupínky, když si vzpomeneme, jak jsme se před několika týdny při cestě do Žďáru nad Sázavou snažili s „hloupou“ navigací prokličkovat rozkopanou Vysočinou. Pokud však není situace tak extrémní jako nyní, bohatě stačí.

Cena od 1500 Kč

+ Nízká cena

- Neumí nic než navigovat

- Nevyhne se uzavírkám

 

Aplikace:

4. Google navigace

Nejjednodušší navigační řešení většiny majitelů chytrých telefonů je překvapivě účinné. Škoda že nelze zobrazit dopravní omezení. Jak ale test ukázal, navigace o nich ví.

+ Bezplatná

+ Zná stupně dopravy

- Občas se zasekává

 

5. Waze

Náš favorit mezi navigačními aplikacemi. Neseká se a nepadá, což občas trápí navigaci Google, navíc je ještě přehlednější a barevnější.

+ Bezplatná

+ Ví o dopravních omezeních

- Vyžaduje datové připojení

 

6. Here

Navigace Here s bezplatnými mapami by se nám líbila. Má však jedno velké „ale“: neumí využívat dopravních informací. To ji odsuzuje do role pomocníka na dovolenou, ne objížďkového bojovníka. Alespoň, že ví o stupních dopravy.

+ Off-line mapy zdarma

+ Jednoduché ovládání

- Neumí dopravní informace

 

7. Dopravní info

Aplikace je prostinká. Na druhou stranu záběr z kamery na zacpanou dálnici je tak nějak věrohodnější než sebekrásněji zobrazený štrúdl.

+ Jednoduché ovládání

+ Široká škála informací

- Pouze pro dálnice

 

Internet:

8. Dopravniinfo.cz

Přestože je ovládání místy trochu krkolomné, pro plánování trasy asi nenajdete lepšího pomocníka. Nechybí nic, ani záběry z kamer nebo údaje o počasí. Škoda že na mobilních zařízeních nelze hýbat mapou a omezení se načítají po krajích.

+ Možnost plánování trasy

+ Kompletní výčet informací

- Nefunguje na mobilních zařízeních

 

9. Routes.tomtom.com

Pro plánování trasy z klidu domova asi není snazšího prostředku. Pokud překousnete angličtinu, není moc co vytýkat.

+ Přehledná navigace

+ Umí se vyhnout zácpám a uzavírkám

- Pouze v angličtině

 

Telefonní služby:

10. ÚAMK 1234

Linka Ústředního automotoklubu nám pomohla. Informace jsou komplexní a aktuální. Jenže nutnost proklikávat se hlasovou nabídkou nás moc nebavila.

+ Zdarma

+ Aktuální

- Nutnost proklikat se

 

11. Global Assistance 1220

Pokud vás zajímají informace pouze o D1, zavoláním na tuto linku neuděláte chybu. Jenže ne každému to stačí.

+ Zdarma

+ Nemluvíte s robotem

- Informace pouze z D1

 

12. 1188

Asistentka na telefonu nám ochotně pomohla, i když chvíli trvalo, než jsme se dohodli, kde vlastně jsme. Cena kolem 35 korun za minutu podle operátora je dost vysoká, jenže osobní přístup jinde nenajdete.

+ Široká nabídka informací

+ Vyjdou maximálně vstříc

- Dost drahé

 

13. Zelená vlna

Na našem automatickém společníkovi pří dálkových cestách se těžko hledají chyby.

+ Bezplatné

+ Stačí poslouchat

- Soustředí se převážně na hlavní tahy

 

Kompletní test včetně reportáže najdete v aktuálním vydání Světa motorů číslo 29/2015.