Maturitní testy nezvládlo téměř 16 procenta středoškoláků, nejhůře dopadla matematika | Reflex.cz
reklama
nahoru

Maturitní testy nezvládlo téměř 16 procenta středoškoláků, nejhůře dopadla matematika

ČTK15. května 2015 • 17:00
Maturitní testy nezvládlo téměř 16 procenta středoškoláků, nejhůře dopadla matematika
Ilustrační foto
• foto: 
Profimedia.cz

V maturitních testech neuspělo 15,7 procenta středoškoláků. Nejhůře dopadla matematika, kterou nezvládlo bezmála 24 procent maturantů. Téměř 20 procent žáků propadlo z němčiny. Úspěšnost ve všech předmětech byla přibližně stejná jako v loňském roce, v matematice se mírně zlepšila. Nejlépe dopadla gymnázia, nejhůře maturanti v nástavbovém studiu. Průběžné výsledky jarního termínu státních maturit na dnešní tiskové konferenci oznámil ministr školství Marcel Chládek (ČSSD).

reklama

Všechny údaje se týkají těch, kteří maturitu skládají poprvé. Maturitní test z češtiny, který povinně psali všichni středoškoláci, neudělalo 6,5 procenta. Z angličtiny, která byla nejčastěji vybíraným cizím jazykem, propadlo 6,3 procenta maturantů.

Výrazně se lišily výsledky na jednotlivých typech škol. Zatímco na gymnáziích neuspělo 1,7 procenta maturantů, na nástavbách na druhém konci spektra 43,6 procenta studentů. Mezi těmito extrémy se umístily střední odborné školy se 17,3 procenta propadlých a maturitní obory na středních odborných učilištích, kde neuspěla třetina učňů. "Potvrzuje se trend, že existují určité typy škol, kde je obrovská propadovost," řekl Chládek.

Doplnil, že mnohdy průměr celého typu škol srážejí dolů jednotlivé problematické obory. Také existují školy, jejichž studenti mají problém se státní maturitou opakovaně. "Školám, které mají problémy, chceme poskytnout metodickou pomoc," řekl Chládek.

Ministerstvo školství plánuje do měsíce vypracovat analýzu jednotlivých otázek v maturitních testech, předmětů a způsobu jejich výuky i jednotlivých oborů. V testech se podle náměstka Jaroslava Fidrmuce ukázalo, že žáci výrazně lépe zvládají uzavřené otázky s výběrem z několika možností. "Dlouhodobě má český systém problém s otevřenými otázkami, kde musejí žáci odpověď vymyslet. Ale je nezbytné postupovat tímto směrem, protože tak jsou konstruovány například i testy v mezinárodním šetření PISA," doplnil ho ministr.

Vedle poklesu zájmu o matematiku, kterou si letos vybralo třicet procent studentů, což je o šest procentních bodů méně než před rokem, je podle ředitele Cermatu Jiřího Zíky patrný také výrazný odklon od němčiny. Mezi cizími jazyky jednoznačně dominuje angličtina.

Ředitelé škol musejí žákům výsledky didaktických testů sdělit nejpozději v pondělí 18. května. Od tohoto dne až do 10. června se mohou na jednotlivých školách konat ústní zkoušky. Výsledky písemných prací se žáci dozvědí postupně do 29. května, vždy se tak stane před začátkem ústních maturit v dané třídě.

Neúspěch při prvním pokusu o složení maturitní zkoušky zdaleka neznamená, že středoškolák zůstane bez maturity a jeho studium vyjde vniveč. Každý má totiž ještě možnosti dvou opravných zkoušek. Podle údajů Cermatu se od zavedení státních maturit v roce 2011 počet studentů, kteří nesplní požadavky ani po opravných pokusech, pohybuje na úrovni přibližně osmi procent. "Ani tito neúspěšní maturanti však nemají zavřenou cestu k maturitnímu vysvědčení nadobro. Mají možnost se opět přihlásit ke středoškolskému studiu s maturitní zkouškou a v závěrečném ročníku si mohou opět podat přihlášku k řádnému termínu maturitní zkoušky," doplnil Cermat ve vyjádření poskytnutém ČTK.

 

ČTK


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama