Startupová generace: Podnikáme jinak | Reflex.cz
nahoru

Startupová generace: Podnikáme jinak

Miroslav Cvrček29. dubna 2015 • 16:00
Startupová generace:
Startupová generace:
• foto: 
Archív

Sedm pozitivních příkladů nastupujících českých byznysmenů. Jsou vlastně na začátku své podnikatelské cesty, přesto už mají zákazníky na několika kontinentech a obracejí nebo brzy budou obracet milióny dolarů. I víc. Měli totiž velký nápad a odvahu ho uskutečnit. Je jim kolem třiceti, ale mezinárodní zkušenosti by jim mohli závidět nejbohatší tuzemští podnikatelé. Kdo? Čeští startuppeři.

Na konci března se na facebookové stránce Hubbleova vesmírného teleskopu objevil post, který své fanoušky informoval, že teď videa z teleskopu načtou rychleji, a to díky firmě CDN77. Mohla by to být docela nezajímavá zpráva. Kdyby ovšem majitel CDN77 nebyl devětadvacetiletý Zdeněk Cendra z Liberce. Příběhů, kdy se čeští mladíci prosadili v náročné světové konkurenci a nabídli na trh něco lepšího, je ale mnohem víc. Vybrali jsme sedm českých start-upů a jejich zakladatelů, jež blíže představujeme u jednotlivých fotografií. Nejsou to ti nejznámější ani ti, kdo už své dílo úspěšně prodali. Řeč bude o těch, jejichž podnikání je stále v plenkách, přesto mají už pobočky a klienty po celé planetě a jsou stále ve fázi strmého růstu.

Slovo start-up vzniklo na konci minulého tisíciletí v souvislosti s boomem internetového podnikání, který je pro start-upy typický i dnes. Start-up ale mohl být třeba i prvorepublikový Baťa. Jeho impérium vznikalo postupně, vydělané peníze investoval, firma se rozrůstala relativně rychle. Ale mohla i řádově rychleji. Kdyby byl Baťa start-up, mohlo to být třeba tak, že by jeho genialitu prohlédl velký investor a nasypal do podniku násobně větší peníze, než si zlínský podnikatel v té době mohl sám dovolit. Jeho fabriky by se naráz stavěly po celém světě – co nejrychleji, aby zabraly trh, než je druzí začnou napodobovat. Pozor ale na nadužívání slova start-up. „Dneska se za start-up vydává kdeco,“ říká Cendra. „Odpad je však velký. V devadesáti případech ze sta takto označovaných projektů jsou úplné nesmysly. Pět jsou průměrné živnosti a pět na konci je opravdu dobrých. Je to vždycky dané lídrem týmu, což by měl být takový osvícený Hitler – nedělat blbosti a umět se dobře rozhodovat. Rychle se rozhodovat.“

Reflex 18
O českých startupperech (Vítu Horkém, Petru Ocáskovi, Oliveru Dlouhém, Aleně Vránové, Petru Šimečkovi, Zdeňku Cendrovi a Zdeňku Hornychovi) a jejich světových úspěších se více dozvíte v tištěném Reflexu.



Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře