Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie Zdroj: MickeyNG

Připravuje se seznam „Města s dobrou adresou“. Má obsahovat místa příjemná pro život

Asociace měst pro cyklisty, která sdružuje 50 měst s třetinou obyvatel Česka, se chystá mnohem aktivněji spolupracovat se samosprávami nejen na vytváření vhodných podmínek pro cyklisty ve městě, ale na širších plánech takzvané městské mobility. Přichystala koncept nazvaný Města s dobrou adresou, který představí na konci dubna na konferenci v Olomouci.

Projekt má přispět k tomu, aby byla města příjemnější pro život jejich obyvatel. Agentuře ČTK to řekla Jitka Vrtalová ze zmiňované asociace.

Olomouc bude od jara pilotním městem, kde se koncept bude ověřovat. Velkým vzorem je pro Asociaci Lipsko, půlmilionové město v bývalém východním Německu. Zatímco po pádu socialismu se z něj za krátkou dobu odstěhovalo 100 000 obyvatel, v posledních letech se do něj přistěhuje ročně přes 10 000 lidí, a je tedy "dobrou adresou". Jedním z důležitých kroků byla úprava dopravní infrastruktury, která myslela nejen na auta, ale ve stejné míře i na veřejnou dopravu, cyklisty a pěší.

Asociace se už několik let snaží změnit myšlení lidí ve vedení měst při územním plánování. "Přicházíme s takzvanou Vizí 25. Spočívá v tom, že při plánování je potřeba věnovat každému ze čtyř druhů dopravy stejnou pozornost, tedy 25 procent. Je potřeba, aby města měla kvalitní a cenově dostupnou městskou dopravu, bezpečné a přehledné ulice a co nejméně bariér pro chodce a cyklisty. Nabídka bezpečné infrastruktury musí předcházet poptávce a nesmí sledovat současné vzorce chování. Auto není nepřítel, ale pokud se mu dopravní opatření podřídí, podporuje to současný neutěšený stav měst, které dusí hustá automobilová doprava," uvedl předseda asociace Jaroslav Vymazal.

Vrtalová zmínila, že při tvorbě dopravních generelů se v Česku umí nejlépe modelovat a vyhodnocovat automobilová doprava, čemuž odpovídají i následná opatření, která se dělají na úkor ostatních druhů dopravy. "V západní Evropě už tento přístup opustili a opatření pro auta jsou jenom jedním dílem plánů městské mobility," doplnila.

Asociace proto tlačí i na změnu zákonů a vyhlášek, které jsou už často zastaralé a nejsou schopné zachytit moderní trendy v plánování dopravních opatření.

Mobilita podle Vrtalové ovlivňuje i podobu veřejného prostoru, který v mnohých městech a v mnohých ulicích mizí, jsou totiž zaplněné jedoucími či zaparkovanými auty a tvoří obtížně překonatelnou bariéru. "Navíc lidé, kteří jsou uzavření v autech, jsou uzavření i vůči okolnímu životu," míní Vrtalová.