Poláci zuří kvůli české reklamě na telefony. Prý je uráží | Reflex.cz
reklama
nahoru

Poláci zuří kvůli české reklamě na telefony. Prý je uráží

Jiří X. Doležal 4. prosince 2014 • 09:51
Poláci zuří kvůli české reklamě na telefony. Prý je uráží
Polsku se nelíbí reklama T-mobile
• foto: 
YouTube.com

Reklama mobilního operátora rozpoutala diplomatickou roztržku s Polskem. Polské velvyslanectví si tak hlasitě stěžuje na v reklamě zpodobněnou karikaturu Poláka, že je ta karikatura nejspíš hodně trefná.

reklama

Rasový, etnický či minoritní „stereotyp“ je postmoderní dobou vynucený politicky korektní termín pro to, když si například z někoho kvůli jeho etnicitě děláme srandu. Boj proti etnickým a gender stereotypům zplodil celou sociologickou množinu - profesionální feministky, antirasisty a genderové intelektuály. Je jich dost, ale nikdo je v českém prostředí nebere moc vážně. A boj proti genderovým či etnickým stereotypům se chápe jako forma feminismu.

Jak ukázala reklama na mobilního operátora, politická korektnost a boj proti rasovým a etnickým stereotypům ovládla polské velvyslanectví. Nevím, zda být Polák je rasa nebo národnost, reklama ji podle jejich názoru každopádně hrubě uráží. Prezentuje totiž pouličního prodejce převlečeného za vánoční stromeček, který karikaturou polštiny nabízí evidentně nekvalitní mobily. Je zjevné, že jde o nadsázku, legraci, a ne o národnostní útisk či hlásání nenávisti. Dělat si podobně legraci z menšin neodmyslitelně patří k českému humoru.

Malý příklad z vlastní minulosti: Jako gymnaziální student jsem měl tu čest být členem studentského divadla Protoč a spolupracovat s dnešními předními divadelníky. Pochlubím se. Takže pokud se dobře pamatuju, hru S větrem v zádech aneb cesta do Řiti, kterou jsme sepsali, režíroval Michal Dočekal, Petr Veselý tam měl velkou roli, a David Czesaný taky. Já jsem měl roli Žida Abelese, který opakovaně přichází na scénu a ptá se, zda si někdo přeje platit. Z divadla jsem sice byl později vyloučen pro topornost, ale dodnes mne hřeje, že jsem měl stran politické korektnosti jasno už v sedmnácti. Dělat si srandu z něčí etnicity není nic špatného.

Polské velvyslanectví však reaguje tak citlivě, jako by se reklama trefila do nějaké vnitřní bolístky, skryté vnitřní tenze, a tak polská strana reaguje velmi citlivě a zraněně. Takže, pokud jste někdy někdo žili v Polsku: Oni se tam převlékají za stromečky?

Jiří X. Doležal


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama