Nobelovu cenu za fyziku získali Japonci Isamu Akasaki, Hiroši Amano a Šudži Nakamura Zdroj: ČTK

Nobelovu cenu za fyziku získali tři Japonci za vývoj modrých diod

Letošní Nobelovu cenu za fyziku získali Japonci Isamu Akasaki, Hiroši Amano a Šudži Nakamura za vývoj modrých světelných diod umožňujících vytvoření nového, ekologického světelného zdroje. Oznámila to dnes Královská švédská akademie věd.

Objev modré elektroluminiscenční diody (LED) umožnil nový způsob výroby LED žárovek vysílajících bílé světlo. To našlo uplatnění u moderních velkoplošných barevných obrazovek či například u podsvícení displejů mobilních telefonů.

Vynález je pouze 20 let starý, "ale již přispěl k vytváření bílého světla zcela novým způsobem ku prospěchu nás všech", uvádí se ve zdůvodnění švédské akademie.

Letošní vyhlášení Nobelovy ceny za fyziku nebylo tak napjatě očekávané jako minulý rok, kdy se všeobecně předpovídalo vyznamenání vědců, kteří se podíleli na objevu nové subatomární částice, takzvaného Higgsova bosonu. Právě loni totiž předpoklady týkající se Higgsova bosonu potvrdily experimenty v obřím urychlovači Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN). Nakonec si loňskou cenu odnesli fyzik Peter Higgs a belgický vědec François Englert.

Nobelova cena za fyziku má za dobu své existence už 196 držitelů, mezi nimiž jsou jen dvě ženy. Pouze 47krát se od roku 1901 stalo, že cenu získal jediný laureát.

Letošní týden vyhlašování Nobelových cen začal v pondělí oznámením Nobelovy ceny za lékařství. Tu dostala trojice neurologů: americko-britský vědec John O'Keefe a norští manželé May-Britt Moserová a Edvard Moser, kteří byli oceněni za objev buněk, jež mozku pomáhají v prostorové orientaci. Ve středu se svět dozví laureáta ceny za chemii, ve čtvrtek za literaturu a v pátek za mír. Příští pondělí bude vyhlášena Nobelova cena za ekonomii.

Na vyznamenané kromě finanční částky ve výši osmi milionů švédských korun (téměř 24 milionů Kč) čeká i účast na tradičním slavnostním ceremoniálu, který se uskuteční v den výročí úmrtí Alfreda Nobela 10. prosince. Nobelova cena za mír se bude předávat v norském hlavním městě Oslu, ceny za lékařství, ekonomii, fyziku, chemii a literaturu ve Stockholmu.