Co má společného iPhone a kotlíková dotace? Frontu! | Reflex.cz
reklama
nahoru

Co má společného iPhone a kotlíková dotace? Frontu!

Miroslav Cvrček18. září 2014 • 14:00
Co má společného iPhone a kotlíková dotace? Frontu!
Září 2014 v Praze. Fronty na kotlíkové dotace se stávají českou tradicí
• foto: 
Právo / Radek Plavecký

Už 3. září se před slavným obchodem Apple Store na Páté avenue v New Yorku začala tvořit fronta. První nedočkavci si přitáhli svá sedátka, aby byli mezi prvními, kdo si koupí nový iPhone 6. Jen o několik dní později se fronta udělala i v Praze – na kotlíkové dotace.

reklama

Nás Čechy, kteří máme fenomén fronty a nekonečného čekání spojený především s nedostatkem všeho možného v období reálného socialismu, nutně napadá otázka: Kde se v člověku bere ochota čekat skoro tři týdny na nákup tam, kde není nedostatek?

Jak ukazuje Apple, fronty dobře zná i výspa kapitalistické ciziny. Ostatně Apple, jenž hraje na image, to zažívá pravidelně – s každým novým iPhonem, iPadem a zažije to i s hodinkami iWatch, které by měly přijít někdy příští rok.

Ovšem ochota čekat 16 dní na nový mobil uctívané značky je fenomén jiného druhu než naše předrevoluční několik desítek metrů dlouhé čekání na pomeranč či banán. Apple na trh určitě nevrhne mobilů nedostatek, byť s dočasným umělým nedostatkem taky umně pracuje. Fronty stojící iPhonisty však pohání hlavně touha být mezi prvními.

Na tyto fronty pohlížejí čekající spíše jako na kulturní událost, již sdílejí s podobně smýšlejícími lidmi. „Je to spíš o mezilidských vztazích,“ řekla psycholožka Kit Yarrowová magazínu Time.

Na pravé socialistické čekání dala vzpomenout fronta několika set lidí před středočeským krajským úřadem. Lidé ze středních Čech čekali na to, až úřad přijme jejich žádost o dotace na pořízení nového kotle. Na kotlíkové dotace začali první z nich čekat už v neděli dopoledne – úřad jejich žádosti začal přebírat v pondělí 8. září ráno v devět hodin a během prvních šesti hodin už měl hodně přes tisíc žádostí.

Fronty ale poskytují ještě další možnosti, dají se výhodně zpeněžit nebo využít jako reklama.

Reflex 38 obálka
Jak? Kde všude se čeká na nový iPhone? A co dostanou za vystání fronty Češi? To se dočtete v dnešním tištěném Reflexu.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama