Když propaganda jede na plné obrátky. Fotky s ruskými vojáky, které obyvatelé Krymu milují.

Když propaganda jede na plné obrátky. Fotky s ruskými vojáky, které obyvatelé Krymu milují. Zdroj: englishrussia.com

Krym má po anexi vážné problémy, hotely jsou prázdné a vázne doprava

Ukrajinský poloostrov Krym se po ruské anexi dostal do obtížné situace, přiznává ruský tisk. Letošní turistickou sezónu musely místní hotely prakticky odepsat, počet letních hostů se snížil na polovinu. Vázne dodávka pitné vody, největší problémy mají ale na Krymu s dopravou.

Moskva obyvatelům Krymu po březnovém záboru slibovala skokové zvýšení životní úrovně, vyšší míru autonomie a příliv investic. Mzdy a penze se na Krymu skutečně zvýšily nad dřívější ukrajinskou úroveň, stejně, ne-li výše, ale poskočily i ceny zboží a služeb.

Krymské hotely jsou i na vrcholu sezóny poloprázdné, protože Ukrajinci na Krym nejezdí a Rusové dávají přednost cizině - jezdí hlavně na Kypr, do Turecka, Egypta a Řecka. Investice jsou v podmínkách sankční války s Evropou vzdálenou budoucností. Největší národnostní menšina, krymští Tataři, okupaci neschvaluje a její duchovní předák Mustafa Džemilev na Krym nesmí.

Obyvatelům poloostrova, z nichž většina ochotně přijala ruský pas, činí ale podle zpráv moskevského rozhlasu největší starosti doprava. Cesta do Ruska po silnici přes neklidnou a nepřátelskou Ukrajinu je obtížná, leteckých linek je málo a trajekt spojující východ Krymu s ruskou pevninou kapacitně nestačí.

Situace se kriticky vyhrotila v tomto týdnu. Na trajektovou přepravu se čeká až dva dny a s lístky na loď se kšeftuje. Trajektový terminál je na krymské straně vzdálen asi deset kilometrů od města Kerč. Fronta čekajících automobilů je už taková, že blokuje dopravu v samotné Kerči. Podle informace agentury Interfax čeká na krymské straně 2000 automobilů, na východní ruské 600.

Situaci má vyřešit obří most. Zakázku na jeho výstavbu získal blízký přítel prezidenta Vladimira Putina, ruský miliardář Arkadij Rotěnberg. Budování mostu má začít už letos, stavba přijde údajně státní pokladnu na 247 miliard rublů. Dřív než za tři roky se ale obyvatelé poloostrova úlevy nedočkají.

Kerčský most, jehož délka přesahovala 4,5 kilometru, byl vybudován poprvé v roce 1944, ale už následující zimu ho plovoucí kry vážně poškodily. Za sovětské éry se úřady odhodlaly jen k vyčištění průlivu od zbytků mostní konstrukce a přepravu mezi Krymem s ruským Krasnodarským krajem od té doby zajišťuje trajekt. V současné době mezi Krymem a ruskou pevninou denně křižuje průměrně deset železničních a 33 automobilových trajektů.

Stavbu nového mostu, který zvítězil v projekčním souboji s navrhovaným podmořským tunelem, může ale zkomplikovat nedostatek investičních prostředků. V důsledku západních sankcí uvalených kvůli ruské podpoře ukrajinských separatistů ztratilo Rusko přístup k západním finančním půjčkám. Pomoci prý mají Číňané.