V Praze je mešita, kterou muslimové vydávají jen za jazykovou školu. Podvedli u toho úřady | Reflex.cz
reklama
nahoru

V Praze je mešita, kterou muslimové vydávají jen za jazykovou školu. Podvedli u toho úřady

Lukáš Lhoťan20. července 2014 • 12:00
V Praze je mešita, kterou muslimové vydávají jen za jazykovou školu. Podvedli u toho úřady
V Praze je mešita, kterou muslimové vydávají jen za jazykovou školu. Podvedli u toho úřady
• foto: 
profimedia.cz

Veřejnou debatu na Praze 8 již několik týdnů rozněcuje zjištění, že čeští muslimové by v obvodu této městské části rádi zřídili čistě islámský hřbitov. Také se ukázalo, že zastupitelstvo schválilo prodej pozemku, na kterém stojí budova nové pražské mešity.

reklama

V červnu tohoto roku zveřejnila městská zástupkyně Vladimíra Ludková (ODS) článek, v němž uvedla, že se Magistrát hlavního města Prahy obrátil na městskou část Praha 8 se záměrem pronajmout pražské muslimské obci pozemek na zřízení neveřejného islámského pohřebiště. Paní Ludková tento záměr odsoudila a prohlásila, že je proti hřbitovu, neboť by to mohlo postupně vést k vybudování muslimské modlitebny a jednou by se mohla tato část metropole čtvrtí s převahou muslimů a dopadnout tak jako francouzské město Marseille, kde se policie bojí do některých islámských čtvrtí vstoupit.

Jak se ovšem již záhy ukázalo, na Praze 8 již od roku 2013 funguje mešita, která je pro českou veřejnost deklarována jako jazyková škola Alfirdaus. Muslimům je ovšem prezentována jako další pražská mešita. Objekt, v němž se nachází, byl zakoupen skupinou kuvajtských investorů od soukromého vlastníka a v roce 2012 schválila městská část Praha 8 odprodej pozemku pod budovou firmě Manbel Alkear s.r.o., kterou kuvajtští investoři vlastní (č. usnesení ZMC 069/2012).

Manbel Alkear s.r.o. je spoluvlastněna Kuvajťanem Badrem Mea Eknaifithem a kuvajtským investorem Muhammadem DH N O Alossaimim. Islámské aktivity jsou však v objektu vykonávány jménem školy Alfirdaus. Lidé kolem Eknaifitha přitom tvoří opozici vůči šéfovi Ústředí muslimských obcí v České republice a brněnské mešity Muneebu Hassanu Alrawimu.

Také usilují o shromáždění dostatečného množství podpisů, které by jim umožnily zaregistrovat druhou muslimskou církev v Česku. Zároveň Alfirdaus neusiluje o mediální pozornost, ale přitom patří k nejaktivnějším na poli šíření islámu a reislamizace nepraktikujících muslimů.

Na Praze 8 se tak setkávají zájmy dvou frakcí české muslimské komunity. Frakce z Alfirdaus a Badra Mea Eknaifitha zde provozuje mešitu a Muslimská obec v Praze by si ráda v této lokalitě vybudovala vlastní soukromý hřbitov.

Bývalý předseda Muslimské obce v Praze Vladimír Sáňka, tohoto času stíhán za šíření nenávisti, v reakci na odmítavý postoj Ludkové řekl, že stanovisko této političky vlastně porušuje lidská práva muslimů. Kuriózní ovšem na celé věci je, že Praha již dávno muslimský hřbitov má. Zde jsou však muslimové pochováváni společně s nemuslimy. Tedy snahu vybudovat čistě muslimský hřbitov bez přítomnosti „nevěřících“ lze vnímat jako snahu o „čistotu“, kterou by nevěřící asi neměli svou přítomností znečišťovat.

Sama Vladimíra Ludková v reakci na zprávy medií řekla: „Přestože jsem v reakci na článek očekávala živou diskusi a útoky na můj názor, byla jsem zaskočena jejich vulgárností a agresivitou. Ti, kteří se nejvíce zaštiťují tolerancí, nejsou schopni tolerovat, že někdo nesdílí jejich názor. Místo toho okamžitě označí oponenta nálepkou xenofoba a rasisty.“

K tématu se vyjádřil i zástupce starosty Prahy 8 Ondřej Gros. ten říká, že zastupitelstvo nevědělo o tom, že by někdo chtěl na území městské části provozovat mešitu: „V té době nebyly žádné náznaky, že by tam mělo být cokoliv souvisejícího s islámem. Společnost Manbel Alkear už tehdy vlastnila dům, který koupila od soukromé osoby, a naše zastupitelstvo schvalovalo pouze prodej pozemku pod ním, který byl pro Prahu 8 nepotřebný. Dům totiž Praha 8 nikdy nevlastnila. Současná situace mi žádnou radost nedělá. Myslím, že náš postoj k těmto záležitostem jasně ukázala Rada městské části ve věci muslimského hřbitova, když ho jednoznačně odmítla.“

V Praze se v současné době nacházejí čtyři islámská centra (dvě spravuje Islámská nadace, jedno turečtí muslimové a jedno Alfirdaus) a několik modliteben. Kuriozitou je fakt, že duchovní pražské mešity a místopředseda Muslimské obce v Praze Samer Shehadeh vydal náboženský edikt, ve kterém vysvětluje islámský postoj k návštěvě muslimského hřbitova a nemuslimského hřbitova. A ve kterém se s odkazem na zakladatele islámu píše: „Kdekoliv projdeš okolo hrobu jakéhokoliv nevěřícího, tak mu zvěstuj peklo!“

Parodie z časopisu Prahy 8 o islámské podobě této městské části (radnice se změnila na islámskou stavbu): Neveřejný hřbitov pouze pro muslimy? V Praze 8 ne. - Vaše Praha 8

Autor je publicista



Klíčová slova: islámmešitapraha



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama