Telefon

Telefon Zdroj: Profimedia.cz

„Dobrý den, jsem z Telefóniky a chci vám dát dárek,“ představují se podvodně šmejdi

Organizátoři předváděcích akcí (takzvaní šmejdi) vymysleli novou taktiku na nalákání důvěřivých občanů, zejména pak seniorů. Jejich podvodné praktiky nekončí, přes všechnu snahu politiků i úřadů.

Naopak, prodejci stále hledají nové a nové způsoby, jak obrat bezbranné. Jejich poslední taktikou je zavolání na pevnou linku. Šmejdi se představují jako pracovníci Telefóniky O2, kdy pod falešnou záminkou lákají seniory na předváděcí akce, kde si mohou vyzvednout svůj dárek za věrnost společnosti v hodnotě dvou tisíc korun. Zde jsou ale senioři pod obrovským tlakem a prodejci je nutí kupovat si předražené zboží, jako jsou pánve, kuchyňské roboty nebo deky.

Na tyto nekalé praktiky upozornila Telefóniku O2 klientka společnosti, které šmejdi zavolali také. Operátor se pak se od této akce okamžitě distancoval. „Naše firma toto nedělá,“ uvedl mluvčí společnosti Hany Farghali. Toto tvrzení záhy dosvědčila i Česká obchodní inspekce, která se na předváděcí akci vypravila. Inspekce nechce zveřejnit jméno firmy před skončením správního řízení, ale potvrzuje, že jde o známá jména.

Média už o změnách jejich postupu informovala několikrát. Nejprve šlo o snahu vyvážet účastníky do zahraničí, následně zahlcení klientů více smlouvami s více subjekty a nyní falešné volání.

Kampaň proti šmejdům a jejich podvodným praktikám spustil v minulém roce dokument Sylvie Dymákové, jenž také dal nepříliš lichotivou přezdívku organizátorům, a především prodejcům na předváděcích akcích. Dymákovou nový podvod příliš nepřekvapuje, ale je ráda, že se na problém i nadále upozorňuje. „Aby předváděcí akce úplně definitivně zmizely, tak to by bohužel lidé, kteří na těch důchodcích vydělávají, museli prostě vymřít,“ říká.