Jak se může ztratit obří letadlo? Nejpravděpodobnější verze | Reflex.cz
reklama
nahoru

Jak se může ztratit obří letadlo? Nejpravděpodobnější verze

STANISLAV DRAHNÝ15. března 2014 • 17:00
Jak se může ztratit obří letadlo? Nejpravděpodobnější verze
Malajsie, letadlo
• foto: 
ČTK

Ve druhém desetiletí dvacátého prvního století, kdy mobilní telefony s GPS přijímačem má prakticky každý, a i malé zabezpečovací firmy, jsou schopny snadno najít ukradené auto, se v jihovýchodní Asii ztratilo obrovské dopravní letadlo. Zdá se to nemožné. Jenže po Boeingu 777 malajských aerolinií nebyla, ani po týdnu pátrání, nalezena žádná stopa. Jak je to možné a co se asi mohlo stát?

reklama

Vlastně se zmizení Boeingu 777 s 239 lidmi na palubě ani nechce věřit. Existuje přesvědčení, nepochybně podporované i hollywoodskou produkcí a konspiračními teoriemi, že (přinejmenším americká) vláda a vojáci mohou pomocí satelitů zjistit například i to co měl svého času Bilbo Pytlík v kapsičce. Proč tedy najednou nemohou pátrači najít obrovské letadlo s více než dvěmi stovkami lidí na palubě? Neskrývají nám úřady něco podstatného? Na to se těžko hledá odpověď, faktem je, že podivností je v případě letu 370 společnosti Malaysia Airlines z Kuala Lumpur do Pekingu, celá řada.

Nyní se zdá, že letadlo bylo ve vzduchu ještě čtyři až pět hodin poté, co s ním dispečeři ztratili kontakt. Za tu dobu mohlo uletět dva až tři tisíce kilometrů. Stroj podle radarových záznamů, o kterých ze začalo mluvit až ve čtvrtek, údajně změnil směr a otočil se výrazně na západ. Boeing prý přeletěl Malajský poloostrov zhruba na malajsko-thajských hranicích a pak se napojil na letecký koridor směrem na Blízký východ a do Evropy. Poslední kontakt se měl uskutečnit nedaleko Andamanských ostrovů. Tato informace naznačuje, že letadlo může být i tisíce kilometrů od míst, kde dosud záchranáři hledali.

Velký problém je v tom, že identifikační transpondér letadla nefungoval. Tento přístroj je umístěný mezi piloty a může být poměrně jednoduše vypnut. Ale kvůli pro let životně důležitým informacím – a s nimi související bezpečnosti letadla – je vysoce nepravděpodobné, že by ho za normálních okolností některý pilot vypnul.

Něco takového by ovšem nejspíše udělal únosce letadla. Experti tajných služeb proto únos stroje nevylučují. Podobně je v tomto ohledu podezřelé, že se letadlo zřejmě otočilo zpátky.

Nezdařený únos?

Jednou z teorií, kterou podle internetových stránek stanice CNN zvažují američtí činitelé, je proto, že letoun mohl někdo unést pro pozdější použití. Je tedy teoreticky možné, že letadlo někde přistálo na odlehlé dráze a je tam ukryté. Problém je, že Boeing 777 je velké letadlo, které na přistání potřebuje dráhu dlouhou alespoň kilometr a půl. Je však také docela dobře možné, že se někdo o něco takového pokusil, ale neuspěl a letoun leží někde v hlubinách na dně moře.

Tomu, že pilot nouzově přistál na moři a letadlo se později potopilo by mohlo nasvědčovat i to, že se zatím nenašly žádné trosky.

Další a poslední velkou nejasností jsou mobilní telefony pasažérů. Rodiny pohřešovaných několik prvních dní údajně tvrdily, že některé mobily jsou v chodu a vyzvánějí, jen je nikdo nezvedá. Když se ale největší čínský mobilní operátor China Mobile (více než polovina pasažérů byli Číňané) pokusil lokalizovat některé tyto mobily, nedokázal žádný z nich najít. Možným zdůvodněním je, že telefony byly přesměrovány a vlastní přístroje jsou někde mimo vyhledávací možnosti operátora, v místech kam nedosáhne jeho signál. Bohužel nejspíše hluboko pod hladinou.



Klíčová slova: letadlomalajsie



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama