Muriel

Muriel Zdroj: Repro z knihy Muriel a andělé © Miloš Macourek, Kája Saudek

Policie při razii zabavila komiks Káji Saudka. Jeho historie připomíná detektivku

Policie zabavila v pátek dopoledne pražském Topičově salonu originály možná nejlepšího komiksu Kájy Saudka Muriel a andělé. Ty byly od konce šedesátých let považovány za ztracené. Teď se náhle objevily a jejich vyvolávací cena byla stanovena na fantastických 5,9 milionu korun.

O nejasnostech, které se váží k vrcholnému Saudkovu dílu, psal Reflex už minulý týden. Tedy: Kde se vzalo sto jednatřicet originálních předloh? Kde byly posledních pětačtyřicet let? A proč jejich majitel, jenž je nyní vkládá do dražby, tak úzkostlivě tají svou identitu? Anebo ještě jinak: Byly opravdu ztracené? V tomto směru se liší dokonce i svědectví blízkých přátel Káji Saudka a manželka výtvarníka se nechtěla v minulých dnech k věci vyjadřovat. Nicméně policie teď zasáhla na základě trestního oznámení, které podala právě rodina výtvarníka.

Ale řeč byla o svědectví přátel. Zde je první: Podle něj se všech 131 dílů příběhu Muriel a andělé ztratilo na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Možná se tak stalo přímo v tiskárně, respektive v nakladatelství, které v roce 1969 připravovalo Muriel do tisku, možná později.

Saudkovi zůstaly jen olověné pláty se sazbou, kterou kreslíř zachránil před rozmetáním, jež nařídili cenzoři. Z nich také připravilo nakladatelství Comet na začátku devadesátých let brožované a poměrně nekvalitní vydání příběhu. Saudkovi se ani trochu nelíbilo.

Kde se nyní vzaly originály, které ostatně posloužily i nedávnému novému vydání knihy? Kdo je jejich majitelem? A má na ně faktický, etický i právní nárok? Jestliže je totiž rodina považovala čtyři desítky let za ztracené a po letech se našly, znamená to jediné – někdo si je tehdy, na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, přivlastnil proti vůli autora. Jednoduše zcizil, ukradl a autorovi nikdy nevrátil.

Jenže je tu i druhé svědectví: Podle něj Kája Saudek o tom, kde je komiks uložen, po celou dobu normalizace dobře věděl a ztratit se mohlo maximálně několik jednotlivých listů. Kája Saudek také originály v sedmdesátých letech nerozprodával, jak to dělal v případě pokračování příběhu – Muriel a oranžová smrt.

Otázka pak zní: Pokud nyní nedraží originály výtvarníkova rodina (což je v souvislosti s trestním oznámením, které podala, přece jen nepravděpodobné), kdo s komiksem nakládal po roce 2006, kdy výtvarník upadl do kómatu?

Sama aukční síň 1. Art Consulting reagovala na spekulace i obavy jednoho z možných dražitelů, že by jeho případné vlastnictví mohlo být v budoucnu zpochybněno, následovně: „Se současným majitelem komiksu Muriel a andělé máme uzavřenou řádnou smlouvu, která v limitech právního řádu ČR pregnantně ošetřuje, nároky třetích stran‘ či ,nepoctivé zdroje‘ a dostatečně chrání jak nás jako prodávající, tak vás coby kupujícího.“

Dál se v prohlášení praví: „Když jsme 4. 12. 2011 poprvé nabízeli rozsáhlý soubor komiksových kreseb a fotografií od Káji Saudka, čelili jsem před aukcí obrovskému tlaku jak ze strany rodiny Káji Saudka, tak nejrůznějším prohlášením a nepodloženým teoriím.“ Avšak: „Nikdo nic nevracel a vracet nebude! Veškeré předaukční vášně vychladly tak rychle, jak vznikly.“ Tentokrát, zdá se, bude situace o poznání dramatičtější.

Dodejme, že navzdory Saudkovskému boomu není příliš pravděpodobné, že by se našel kupec, který by Muriel koupil pohromadě za uvedených šest miliónů. Aukční síň chce v takovém případě rozprodávat originály jednotlivě. Cena některých listů by se mohla vyšplhat až na šedesát nebo osmdesát tisíc korun. Místy může překročit i sto tisíc. Dílo však bude ve svém celku tentokrát již definitivně ztraceno.