Těžko uvěřitelný skandál ruské televize, zapochybovala o smyslu válečných obětí | Reflex.cz
reklama
nahoru

Těžko uvěřitelný skandál ruské televize, zapochybovala o smyslu válečných obětí

ČTK, STANISLAV DRAHNÝ29. ledna 2014 • 12:30
Těžko uvěřitelný skandál ruské televize, zapochybovala o smyslu válečných obětí
Oběti blokády
• foto: 
RIA Novosti archive

Ruští politici berou věci spojené s druhou světovou válkou smrtelně vážně. Přesvědčilo se o tom i vedení jedné tamní televize, která si v rámci 70. výročí konce blokády Leningradu „dovolila“ vyhlásit anketu, zda by nebylo bývalo lepší město vzdát.  

reklama

Když televizní kanál Dožď divákům a návštěvníkům webových stránek položil „svatokrádežnou“ otázku, zda by nebylo východiskem Leningrad vydat Němcům a zachránit statisíce životů, schytal lavinu nekompromisní kritiky. Na následnou smršť obvinění z vlastizrady a snahy rehabilitovat nacismus, reagoval Dožď omluvou a odstraněním ankety.

Blokáda Leningradu (dnešní Petrohrad) trvala téměř 900 dnů. Hlad, nemoci, zima, ostřelování a boje si vyžádaly až půldruhého milionu vojenských a civilních obětí. Během blokády bylo zásobování možné pouze letecky nebo v zimě přes zamrzlé Ladožské jezero. Obklíčení města je považováno za jeden z největších válečných zločinů proti lidskosti.

Anketa televize, která se hlásí k opozici, odpálila v Rusku úplnou politickou bombu. Podle poslanců ruské vládní strany Jednotné Rusko se rovná tato otázka vlastizradě. „V honbě za sledovaností zapomněli na svatou památku a nesmrtelnou statečnost obránců hrdinného Leningradu,“ řekl agentuře ITAR-TASS poslanec Nikolaj Gončar. „Pokus zvrátit historickou pravdu je zločinem proti vítěznému lidu,“ dodal.

Dokonce za pokus o rehabilitaci nacismu označila podle ČTK anketu šéfka bezpečnostního výboru Státní dumy Irina Jarová. „Všechny tyto pokusy mají stejnou tvář: pochody banderovců, stržení válečných pomníků nebo falešné, cynické ankety,“ poznamenala. Pak už podle ní následuje jen ospravedlnění nacistických zločinů a pošpinění historické pravdy.

Místopředseda dolní sněmovny Ivan Melnikov se také domnívá, že cílem televizní ankety bylo „odstranit tabu, které nastolil norimberský tribunál s nacistickými zločinci“. „Pod vlivem adrenalinu ukrajinských fašistů televizní kanál Dožď se v poslední době zřekl minimálních nároků na objektivitu a zahájil proamerickou agitaci,“ uvedl Melnikov, který je druhým mužem ve straně ruských komunistů.

Šéfredaktor televizního kanálu Michail Zygar na svém twitterovém účtu napsal to, co je většině soudných lidí pravděpodobně zřejmé na první pohled, že stanice nikdy neměla v úmyslu rehabilitovat fašismus ani se dotknout památky obětí blokády.

A jak anketa dopadla mezi „obyčejnými“ lidmi? Většina účastníků (56 %) se přiklonila k názoru, že se Leningrad měl vzdát.

ČTK, STANISLAV DRAHNÝ


Klíčová slova: reflexRuskolenigrad



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama