Co se bude po dnešní policejní razii dít s vládou? Političtí komentátoři Bohumil Pečinka a Petr Kolář odpovídali čtenářům online | Reflex.cz
reklama
nahoru

Co se bude po dnešní policejní razii dít s vládou? Političtí komentátoři Bohumil Pečinka a Petr Kolář odpovídali čtenářům online

REDAKCE13. června 2013 • 14:24
Co se bude po dnešní policejní razii dít s vládou? Političtí komentátoři Bohumil Pečinka a Petr Kolář odpovídali čtenářům online
Pečinka, Kolář
• foto: 
Archív

Útvar pro odhalování organizovaného zločinu zasahoval na úřadu vlády. Razie pokračuje i v sídlech lobbistů a týká se několika vysoce postavených politiků. Znamená to konec Nečasovy vlády? O co vlastně v kauze jde?

reklama

Političtí komentátoři Reflexu Bohumil Pečinka a Petr Kolář odpovídali na vaše otázky, týkající se dnešní rozsáhlé policejní akce.

Online rozhovor s Bohumilem Pečinkou a Petrem Kolářem

jan, 13. června 2013 • 16:44
Je pravda, že paní Nagyová (ne)oficielně sdílela byt s panem Nečasem v Hrzánském paláci?
Kolář: Také jsem o tom leccos zaslechl. Děkujeme za Vaše dotazy, nyní se už musíme rozloučit, za chvíli začíná tisková konference premiéra Petra Nečase.
Vaše jméno, 13. června 2013 • 16:42
Ano je pravda, že pod vládou P.Nečase se konečně začíná vyšetřovat; ale policejním státem snad být nechceme, a to že 3. nejvyšší ústavní činitel Miroslava Němcová nic neví, a tím pádem ani euklidní veřejnost, to je trošku moc!. Jelikož politici jsou volení a policie nikoli. Co si o tom myslíte?
Kolář: Na obdobný dotaz už jsem odpovídal výše. Vaši tezi si ale ještě jednou v klidu přečtěte. Bylo by přece příšerné a protiústavní, kdyby policie musela své kroky dopředu hlásit jakémukoli politikovi. To by byl opravdu konec demokracie.
Ondřej, 13. června 2013 • 16:40
Budou předčasné volby? Pokud ano, kdy reálně?
Kolář: Těžko říct. Pokud by se politici snažili být hodně rychlí, připadalo by to asi v úvahu nejdříve na podzim tohoto roku. Na druhé straně by to znamenalo vést politické kampaně o prázdninách, kdy jsou lidé na dovolených, prázdninách a na politiku nemají náladu. Dlouho se hovořilo o tom, že volby nemohou být v zimních měsících. Prezidentská volba ovšem ukázala, že to možné je. I když šlo o jiný typ voleb a v mrazech by politici lidi na mítinky rovněž nedostali. Druhou věcí jsou pak volby do Evropského parlamentu, které proběhnou v souladu s celou EU, tedy nejspíš 23. a 24. května příštího roku. Spolu s nimi měly být původně řádné volby do sněmovny.
Standa, 13. června 2013 • 16:34
Předčasné volby, ale koho volit???
Kolář: Nejprve budeme muset vědět, kdo a v jakém složení vůbec bude kandidovat. pak už je to každého osobní volba.
Markéta, 13. června 2013 • 16:34
Jde tady opravdu o spravedlivé potírání zločinu nebo je to jen hra jiné mocenské skupiny? A proč myslíte, že premiér Nečas ještě nevystoupil? Děkuji za Váš názor.
Kolář: Premiér Petr Nečas vystoupí na tiskovém brífingu na Úřadě vlády za necelou čtvrt hodinu. Tedy přesně v 16:45. Zda je to brzy, nebo pozdě, je k úvaze každého zvlášť.
Standa, 13. června 2013 • 16:32
Jak je možné, že je Janoušek v Chorvatsku? Nebyl pod jasným vlivem alkoholu a drog, nesrazil autem náhodou člověka? A to vše v přímém přenosu! Jak je možné, že toto jasně trestní chování někomu prochází a to nemluvě o tom co bude "asi" nyní následovat...
Kolář: Romanu Janouškovi začíná v souvislosti s nehodou 16. července soud kvůli pokusu o vraždu a za ohrožení pod vlivem návykové látky. Hrozí mu až osmnáct let vězení. Což je mnohem přísnější klasifikace, než si asi kdo představoval. Nikdo neví, co vše na něj má ÚOOZ v souvislosti s nynějším zatýkáním, ale málo toho asi nebude. Na druhé straně mu ale nikdo nezakázal vycestovat ze země. Policie mu o plánu, že ho dnes přijde zatknout, jistě neříkala. Zároveň všechny zdravím od kolegy Bohumila Pečinky, který musel kvůli pracovním povinnostem z redakce.
Miroslav, 13. června 2013 • 16:25
Překvapil vás rozsah zásahu policejních složek?
Kolář: Jisté informace o masivním zatýkání kolovaly v politicko - podnikatelských kuloárech s předstihem. Viz. některé články na webu reflex.cz i v tištěném aktuálním vydání. Ale rozsah mne samozřejmě překvapil. Ostatně zjevně překvapil i členy vlády a premiéra. A ty jen tak něco nepřekvapí.
Marek Charouz, 13. června 2013 • 16:22
Dobrý den. Domnívám se, že tato policejní razie je důkazem toho, že se současné vládě podařilo proměnit slova o nezávislosti policie, či státních zastupitelství ve skutečnost. Mohlo by to pravici přinést body v předčasných volbách?
Kolář: Vážený pane Charouzi, před několika desítkami minut jsem na svůj facebookový profil v nadsázce napsal, že premiér Petr Nečas dotáhl svůj boj proti kmotrům (a kmotryním) do dokonalosti. Řekl bych ale, že to voliči ocení úplně jinak, než jak to premiér Nečas zamýšlel. U policie a státních zástupců opravdu záleží na tom, jak neprůstřelné budou mít důkazy a dostatek materiálu jak pro svoje nynější kroky, tak později pro případná obvinění a ještě později u soudu. Pokud by mělo vše skončit blamáží, zasadilo by to naopak jakékoli nezávislosti policie citelnou a těžko obnovitelnou ránu. Věřme tomu, že policisté a státní zástupci vědí, co dělají.
David Strnad, 13. června 2013 • 16:18
Myslíte si, že současná aféra smete tradiční strany nejen na pravici, ale i na levici a že se může stát to, co na Islandu, tedy že uspějí i recesistické strany jako je třeba Protipirátská strana, Strana přátel časopisu Maxim, nebo Balbínovci?
Kolář: Že bude bouře na pravici je zjevné. Levice z toho naopak bude zcela nepochybně těžit. I kdyby v policejní síti uvízly i některé její ryby, umím si jen těžko představit, že by to mohlo mít takový zásah, jako pozatýkání páteře ODS. Na recesistické strany příliš nevěřím. Spíš z toho mohou těžit různí podnikatelé či mesiáši, kteří mají dost peněz, a jimž celá situace neuvěřitelně nahnala vodu na mlýn.
Jarda, 13. června 2013 • 16:13
Dobrý den, myslíte, že je vůbec pravděpodobné, aby Policie udělala chybu a celá akce "vyšumí"? Komu celá aféra nejvíce prospěje - TOP09 nebo ČSSD? Ustojí to ODS?
Pečinka: Řeknu to ještě jednou a v jiné podobě. Policie dělá velkou akci, do které údajně zapojila 400 policistů, ale není už 16 hodin po zahájení říct, co se děje. Samozřejmě, že galerie zatčených v člověku vyvolává určité pocity rozhořčení, nemá být právě toto smyslem oné nekomunikace?
Martin Urminský, 13. června 2013 • 16:09
Pomalu se ukazuje spicka ledovce. Jak daleko to muze jit? Gross? Zaoralek? Dalsi poslanci ODS?
Kolář: Vážený pane Urminský, Vašemu dotazu příliš nerozumíme. Gross byl "politickým podnikatelem" v jiné éře a s jinou "partou hic". Samozřejmě pokud by došlo i na něj, jen dobře. Ale nemyslíme, že by to tak daleko sahalo. Co se týče poslanců ODS: skutečně si myslíte, že byl v rámci ODS jakýkoli poslanec větší šarže, než třeba Jana Nagyová, Ivo Rittig či hlavně dříve Roman Janoušek? Ad. Zaorálek: to je přece úplně jiná parta, navíc je to stále bezúhoný místopředseda ČSSD a sněmovny.
Péťa Nečas, 13. června 2013 • 16:02
už víte kde jsem?
Kolář: Jak už jsem odpovídal výše, pane premiére, Váš spolupracovník Jiří Sezemský tvrdí, že "normálně pracujete". Já si ale pořád myslím, že jste v pytli. Spíš víc, než méně.
Kubin, 13. června 2013 • 15:51
Co se to sakra vlastně děje?
Pečinka: Stručně řečeno, čtyři sta policistů rozjelo jednu z největších policejních akcí v historii České republiky. Při rozsahu této akce bych čekal lepší komunikaci ve vztahu k veřejnosti, protože to zvnějšku vzdáleně připomíná převrat v nějaké jihoamerické zemi. Jak je možné vtrhnout na Úřad vlády a neříct k tomu nic veřejnosti? Ať už to skončí jakkoli bude výsledkem vychýlení moci ve prospěch policie a státního zastupitelství. To je snad jediné, co nyní můžeme spolehlivě říct. A kladu si otázku: je policie a státní zastupitelství ve svém průměru čestnější a méně zkorumpované než ostatní státní instituce? Nevím, nevím. Ještě horší než výběrová nespravedlnost někdy může být výběrová spravedlnost.

Kolář: Částečně souhlasím s kolegou Pečinkou. Ale jen částečně. Interpretovat to lze i tak, že policie udělala to, co měla udělat už dávno. Jak jsem už zmiňoval, o většině zadržených už se léta vyprávějí legendy. A nejsou to, věru, pěkné legendy. Stejně tak platí i má další předchozí teze: musíme věřit, že má policie pro takto masivní a co do rozsahu absolutně výjimečnou akcí pádné důkazy. Věřme, že je má, když už zatýkala i v premiérově nejbližším okolí. Pokud by totiž monsterzatýkání skončilo policejní blamáží, byl by to pro celou společnost mnohem větší průšvih, než zda bude sedět ten či onen konkrétní lump.
beruska, 13. června 2013 • 15:48
Jak dlouho se jeste tahle zkorumpovana,zlodejska a plna mafianu vlada udrzi u moci. dekuji
Pečinka: Dejte jen pozor, abyste u případných předčasných voleb nevylil s vaničkou i dítě. Jinak řečeno, v české politice se v posledních letech motá příliš mnoho falešných mesiášů.

Kolář: Bez ohledu na Vaše tvrdé hodnotící soudy bych řekl, že za stávající situace to příliš dlouho nebude. V politice si už po těch letech dokážu představit téměř vše, pokud by ovšem nenastoupil jiný, překlenovací kabinet a nenásledovaly předčasné volby, velmi, ale opravdu velmi bych se divil.
Lukáš Novák, 13. června 2013 • 15:46
Proč ještě nezatkli Pavla Béma? Je šikovnější než ostatní zkorumpovaní politici?
Pečinka: Dvojice Janoušek-Bém jsou spojité nádoby. Pokud policie celou akci založila na odposleších politického lobbisty Janouška sami si odpovězte, co musí být krokem B. Bém?

Kolář: Vzhledem k tomu, že už policie podle našich informací byla na odboru městského investora pražského magistrátu a navštívila i jeho bývalého šéfa Jiřího Tomana, přezdívaného v jejich odposleších familiárně Sumec, být Pavlem Bémem, pomalu si chystám kartáček na zuby.
Kamil, 13. června 2013 • 15:38
Vite, kde je Necas?
Kolář: Zatím se to nikde neobjevilo. Byť jeden kolega z ČTK už na Facebooku hlásil, že to vypátrali. Kdybych chtěl být hodně jízlivý, odpovím: Petr Nečas je teď v pytli! Ale pozor, jeho pobočník Jiří Sezemský iDnes řekl, že "pan premiér normálně pracuje". Tak sláva! Faktem je, že už by měl veřejně vystoupit a k celé věci něco říct. proboha, je to premiér a kauza se dotýká i jeho nejbližšího okolí.
Pečinka: Když byli v květnu 1968 velké studentské nepokoje v Paříži, které paralyzovaly celou politickou strukturu země, tak prezident de Gaulle byl dva dny nezvěstný, pak odjel na vojenskou základnu Francie do Německa a odtud se vrátil do Paříže a začal vládnout, takže já se nedivím tomu, že vládní politici se takticky nevyjadřují, když nevědí. Mě spíše vadí, že policie je schopna vtrhnout do úřadu vlády a není schopna do půl čtvrté odpoledne říct základní info o tom, co se vlastně děje.
Tomáš, 13. června 2013 • 15:35
Je tohle už to TOP nebo je ještě nějaký větší "loutkář"?
Pečinka: Když jsem si přečetl první zprávu o zatýkání a přečetl jsem si jména intuitivně mě napadlo jedno - hlavním vítězem bude zase Kalousek. Pochopitelně nevíme celý seznam zatčených, takže nemůžeme vyvodit jaké důsledku to na politickou scénu bude mít. Faktem je, že panu Kalouskovi se velmi bude líbit, když bude moci zakrýt všechny události na ÚSTR a na pražském magistrátu a jít do podzimních předčasných voleb jako nezkompromitovaná síla.

Kolář: Příliš se mi to nezdá. Kalousek bude mít pochopitelně radost, hlavní problém má ODS. Těžko ale říct, zda se do policejního hledáčku nedostali i lidé spojení přímo s ním. Takový Richard Háva se - eufemisticky řečeno - také dokázal s leckým na lečems domluvit. Co se třeba týče Lesů ČR, úplně bych se při zatčení Kalouskova někdejšího prvního náměstka a později ministra Ivana Fuksy nesmál. Nezapomínal bych ani na Ondřeje Páleníka, rovněž zadrženého. Ale uvidíme. Policie toho na právě skončené tiskové konferenci moc neřekla, respektive vůbec nic. Byl-li dotaz myšlen, zda ještě existují vyšší loutkáři, o mnoho víc už jich asi nezbývá...
Karel Hrubý, 13. června 2013 • 15:32
Je to skutečně alespoň náznak narušení CZ symbiózy byznysu s politikou, nebo jen vyostření boje jedné skupiny s druhou v souboji o pozice v tomto nechutném propojení?
Pečinka: Jedna věc je skutková podstata to, co se v rozporu se zákonem stalo nebo nestalo. Druhou věcí je, proč a z jakého podnětu začalo pravděpodobné stíhání skupinky lidí, kterou na první pohled spojuje velmi málo. Vyčkejme proto, kdo všechno bude obviněn, což by měla být záležitost maximálně dvou dní. Paradoxně může být pravdivá první i druhá část vaší otázky.

Kolář: Ne zcela souhlasím. Naopak si myslím, že zmiňovaní lidé spolu mají společného docela dost, minimálně všichni patřili do stejných "stájí" tzv. politických podnikatelů, jak se třeba nazval Roman Janoušek. Svým způsobem jde o stále stejná jména, o nichž se už měsíce, ne-li roky, spekuluje, že se vždy tak nějak dokáží dohodnout. Otázkou samozřejmě je jak moc si je policie razií jistá a jaké má důvody. Na druhé straně si nedovedu představit, že by neměla důkazní materiál neprůstřelný, když si policisté došli přímo na Úřad vlády pro nejbližší spolupracovnici premiéra.
Radek, 13. června 2013 • 15:27
Mám obavy, že tato aféra přispěje k drtivému vítězství levice v příštích volbách. Jsou to obavy opodstatněné, nebo si myslíte, že má šanci nějaká jiná pravicová strana (Svobodní)?
Pečinka: Klíčovou otázkou je, jaké politické strany budou do této aféry zapleteny. Podle informací Reflexu má jít kromě pětice lidé, o nichž se všude píše, také o zhruba tři desítky dalších. Podle našich informací se má zatýkat do večera a je pravděpodobné, že to dneškem neskončí, takže důsledkem může být nabourání celého systému stran, jak se profiloval od listopadu 1989.

Kolář: Podle velmi kuloárních a nepotvrzených spekulací by se policie mohla zastavit i u některých sociálních demokratů, Mluví se třeba o Miroslavu Janstovi, jehož spojení s Romanem Janouškem už kdysi nazval expremiér Mirek Topolánek "duo Jan - Jan". Praha je malá a baví se tu kde kdo bez ohledu na politický dres. Faktem je, že největší problémy má ODS. Je otázka, zda se z takového otřesu už tak zdecimovaná strana dokáže zvednout a v jaké podobě. Šance pro dosud neokoukané subjekty tu tedy jistě bude. Nesázel bych ovšem tolik třeba na Svobodné, jako spíš na lidi, strany či hnutí, o nichž je dnešní číslo Reflexu.
Hanka, 13. června 2013 • 15:27
Dobrý den, lze předpokládat, že již v pondělí 17.6. budeme bez premiéra? Děkuji, H.
Pečinka: Chápu to tak, že pro premiéra Nečase jde o nejtěžší okamžik jeho kariéry. Od roku 1992 je v Poslanecké sněmovně, prošel všemi poslaneckými i vládními funkcemi až skončil v čele státu. Od první chvíle se politicky profiloval jako ten, který chce oddělovat politiku od byznysu. V posledních letech se snažil očistit českou politiku od kmotrů a nyní mu policie na Úřadu vlády zatýká nejbližší spolupracovnici. Pro něj to musí být obrovský šok. Na druhou stranu se tuto informaci dozvěděl v noci ze včerejška na dnešek, navíc je hlavní ústavní činitel, takže má jiný druh odpovědnosti. I proto by měl konečně vystoupit a říct, že zastává pravidlo padni komu padni. Cítím, že je to pro něj zřejmě těžké, protože paní Nagyová mu byla velmi blízko, ale z hlediska formálních procedur by tento krok měl udělat. Druhou věcí je, co paní Nagyová skutečně udělala. Kdyby se prokázalo, že proti ní jsou nezvratné důkazy o trestné činnosti bude muset premiér Nečas za ni přijmout politickou odpovědnost, protože byla jeho člověkem na Úřadu vlády. Z toho se nejde vymluvit.

Kolář: Jak už napsal kolega, Petr Nečas do velké míry zasvětil svoji misi v čele ODS i vlády boji proti kmotrům. Ve chvíli, kdy je jeho nejbližší spolupracovnice zatčena zjevně především kvůli kontaktům s takovými lidmi (policie údajně konala na základě odposlechů Romana Janouška, byla i u Iva Rittiga), je dle mě jeho situace neudržitelná. Zda bude premiérem do pondělka, nebo do pátku, už není tak podstatné.

REDAKCE


Klíčová slova: rxrxredakce



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama