Martha Cooper

Martha Cooper Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Martha Cooper
Martha se podepisuje, i když na ni čeká taxi
Martha a její bunda z roku 1982
Martha na graffiti jamu
Martha Cooper
21
Fotogalerie

Fotografka graffiti Martha Cooperová vystavuje poprvé v Praze. Reflex byl u toho

Martha Cooper, fotografka, která zdokumentovala newyorskou graffiti komunitu lépe, než kdokoli jiný, vystavuje v Praze.

 

Martha Cooper byla obyčejná fotografka deníku New York Post, než jednou koncem sedmdesátých let při cestě z práce, kdy si fotila jen tak pro sebe život na newyorských ulicích potkala malého chlapce jménem Edwin. Ten jí ukázal skicy toho, co on a jeho kámoši dělali. Šlo o skicu graffiti, náčrt kresby, který byl později sprejem nanesen na zeď. Martha Cooper postupně pronikla do celé komunity a jako jedna z prvních se octla přímo u vzniku graffiti subkultury, která se později z New Yorku rozšířila do celého světa.

 

Jak říká v rozhovoru pro aktuální číslo časopisu Reflex, New York byl tehdy dost nebezpečné místo a graffiti komunita nebyla výjimkou. Nicméně sprejeři fotografku přijali, a ta se tak stala jejich neoficiální kronikářkou. Čekala hodiny na stanicích metra, aby vyfotila jedno čerstvé graffiti na vagonu metra, než stihne být poničeno nebo odstraněno. Chodila se sprejery na noční výpady, postupně se fakticky stala součástí komunity, která jí pak za odměnu dělala po městě oslavná graffiti. Fotila i další projevy hip-hopové kultury, jako první skupiny brakdance tanečníků či první hip-hopové parties v době, kdy samotný pojem hip-hop ještě neexistoval. Martha Cooper tak zaznamenala nejen ohromné množství graffiti, které vzápětí nenávratně zmizely, ale také atmosféru pouličního New Yorku, který se v osmdesátých a devadesátých letech dramaticky měnil. Fotografie byly souborně vydány v knihách Hip Hop Files a Subway Art.

 

 

Výstava fotografky v pražské Trafačce nabízí ale i její novější práce, z nichž vyniká především její projekt Soweto/Sowebo, který je tu také představen, a který nabízí úžasné srovnání pouličního života v jihoafrické čtvrti Soweto a části Baltimoru ve Spojených státech jménem Sowebo. Právě tyhle fotografie dokazují, že Martha je zdaleka nejen fotografka graffiti, ale jedna z nejlepších fotografek své generace se zaměřením na každodenní život velkoměstské ulice. I proto je dobré, že se její práci daří představit nejen na výstavě, ale i v připravovaném filmu Girl Power, který mapuje ženy na graffiti scéně v kontextu celého světa.

 

Výjimečná výstava, uspořádaná za podpory projektu BU2R, který podporuje městské kulturní projekty trvá v pražské Trafačce do 17.5.