Totální žena. Pět věcí, kterými Madonna změnila svět popu | Reflex.cz
reklama
nahoru

Totální žena. Pět věcí, kterými Madonna změnila svět popu

Luděk Staněk8. dubna 2012 • 12:00
Totální žena. Pět věcí, kterými Madonna změnila svět popu
foto: Isifa.com

Při pohledu na MADONNU je těžké si uvědomit, že koukáte na někoho, komu je výrazně přes padesát let. Zpěvačka během své kariéry zásadním způsobem změnila svět popu. Jak to dokázala? U příležitosti vydání jejího alba MDNA si to pojďme připomenout.

reklama

IMAGE JE VŠECHNO

Album: Like a Virgin, rok 1984

Ještě před svým hitem Like a Virgin Madonna prorazila skladbami Holiday a Lucky Star, které vyšly v roce 1982. Už tehdy dokázala, že si umí jít za svým. Totéž album je v její diskografii dvakrát, protože nebyla spokojená s jeho zvukem a nechala ho svého tehdejšího přítele, producenta Johna „Jellybeana“ Beniteze, komplet přemíchat. Studené, tepající disko s Madonniným hlasem, který rozhodně není perfektní, ale klidně o něm můžeme napsat, že je výrazný.

 

Základ to byl dobrý, ale to, co z Madonny udělalo ikonu doby, byla její image. Nejprve se prezentovala jako drzá pouliční holka, jež na albu Like a Virgin a následném turné zapojila do hry i značně otevřené a kontroverzní sexuální prvky. Ne že by sex byl něco do té doby tabuizovaného – ostatně právě skončila sedmdesátá léta, plná diskotékového hédonismu a AIDS pořád ještě nikdo neznal. Jenže zároveň to byla doba nástupu MTV a ohromného rozmachu popkultury.

 

A je něco jiného provokovat ve Studiu 54 (proslulý newyorský klub, pozn. red.) před pár stovkami lidí nebo v televizi před milióny. Dobrá hudba, sebejistota a pracovitost dostaly Madonnu nahoru. Ale provokativní image ji tam udržela a zajistila kontroverzi, tedy i slávu. Zpěvačka už tehdy projevila něco, co ji bude provázet zbytkem kariéry – extrémně dobrý vkus na výběr spolupracovníků. Celá její tehdejší image pochází z hlavy francouzské návrhářky a designérky Maripol. „Prakticky jsem ji neznala, respektive jen tak z klubů. Ona se mi ozvala sama a chtěla, abych jí vytvořila image. Začaly jsme spolupracovat a velmi rychle jsme si sedly. Madonna je velmi sexuální osobnost a lidé ji moc nechápou,“ tvrdila Maripol v roce 1993 v jednom z mála rozhovorů, které kdy poskytla.

 

 

Byla to právě Maripol, kdo zpěvačku vybavil výraznými šperky, a především to byla ona, kdo zpěvačku ověsil kříži. Ty v kombinaci s výraznou sexuální image a koneckonců i Madonniným jménem byly přesně to, co vzbudilo žádanou pozornost. I díky tomu se Like a Virgin stalo její první skladbou na vrcholu hitparády. Obě dámy pak celou věc dotáhly pomocí sexy svatebních šatů, v nichž Madonna vystoupila na předávání cen Video Music Awards.

 

Dodnes je to fascinující vystoupení, které si stojí za to najít na YouTube. Madonna v něm začíná zpívat Like a Virgin v kompletních svatebních šatech, z nichž postupně odhazuje části, a když skladba vrcholí, zpěvačka se extaticky válí po zemi, což dá divákům možnost zjistit, že součástí těch šatů je i poměrně lákavý set spodního prádla. Elektrizující show završila Madonninu cestu za slávou a je považována za jedno z nejdůležitějších popových vystoupení všech dob.

 

 

A dodnes je podle všeho schopné některým nepřipraveným divákům způsobit nečekanou erekci. Mimochodem stejně ikonickými se staly samotné šaty se slavným páskem s nápisem ToyBoy. Dodnes se prodávají na eBayi.

 

SHOW, KTERÁ ZBOŘILA SVĚT

Album: Like a Prayer / Blond Ambition Tour, rok 1990

Třináctého dubna 1990 zahájila v Tokiu Madonna Blond Ambition Tour. Bylo to její třetí turné a ani jedno ze slov v názvu nelhalo. Madonna byla blonďatá a bylo to to nejambicióznější, co zatím udělala. Úvaha byla jednoduchá - dotáhnout sex a provokaci do maxima v živém vystoupení. Zpěvačka vydala po Like a Virgin další hitová alba True Blue a Like a Prayer a poprvé se pokoušela výrazněji uspět na filmovém plátně ve filmu Dick Tracy (k němu udělala i desku I’m Breathless).

 

A právě poslední dvě alba tvořila páteř Blond Ambition Tour. Ani tady ale nebyla hudba na prvním místě – turné mělo za úkol především bourat tabu. To se bezesporu povedlo. Madonna v něm uvedla svůj další legendární kostým, korzet s jehlany na prsou (její tanečníci měli v částech koncertu cosi podobného, jen většího) z dílny Jeana-Paula Gaultiera. Katolicismus v kontrastu se sexualitou ve všech podobách, včetně její transverze ... už na první pohled je jasné, že turné bylo postavené s cílem šokovat a vzbudit ohlas. Což se povedlo.

 

 

Ozval se Vatikán, který vyzval k bojkotu, a zpěvačka byla málem zatčena pro obscenitu v Torontu. „Svět je postaven na sexuální přitažlivosti a sexuální síle, to je prostě fakt,“ tvrdila Madonna v rozhovoru pro US Magazine. A svět to pochopil. „Chtěla zaujmout svým turné jasné stanovisko k nestálosti rolí pohlaví v současném světě a k roli silných, sebevědomých žen. Je fantastické sledovat její železnou vůli a perfekcionismus v praxi,“ psaly v dobové recenzi New York Times.

 

Blond Ambiton Tour navždy změnilo svět popu a ukázalo, že zpěvačky nemusí být jen loutky, ale také sebevědomé ženy, které se nebojí používat svojí sexualitu, ať už si o tom Vatikán myslí, co chce.

 

NEJLEPŠÍ OBCHODNICE SE SEXEM NA SVĚTĚ

Album: Erotica, kniha: Sex, rok 1992

Pokud si zamilujete sex a začnete ho bez zábran zkoumat, velmi často vás to zavede až k extrémům. A pokud jste Madonna, dáte si dobrý pozor, aby to byl výlet, který je královsky zaplacený. V roce 1992 byla Madonna na vrcholu popularity coby bohyně sexu. Blond Ambition Tour bylo zachyceno ve filmu S Madonnou v posteli, jenž nebyl bůhvíjak přelomový, ale pár dalších adolescentních erekcí rozhodně způsobit dokázal.

 

Zpěvačka pochopila, že pokud má někdy svět donutit hrát podle jejích pravidel, je to právě teď. Se svou nahrávací firmou se dohodla na společném podniku Maverick, čímž se stala sama sobě spoluvydavatelkou. Dosáhla něčeho, co se do té doby povedlo jen velmi omezenému množství interpretů a prakticky nikdy ženě. Maverick nebylo jen hudební vydavatelství, spadalo pod ně i vydávání všeho, co mělo s Madonnou cokoli společného. Od merchandisingu přes filmy po knihy.

 

Madonně smlouva zajišťovala 20 procent z veškeré hudební produkce, což byl nejlepší obchod, jenž se kdy kterému hudebníkovi povedl (jen Michael Jackson měl v té době výhodnější smlouvu). Jasný důkaz toho, že všechny ty řeči o moci sexu, jež Madonna vedla během Blond Ambition Tour, nebyly jen tak.

 

Maverick nicméně potřeboval něčím roztlačit a Madonna se rozhodla použít to, o čem už od začátků své kariéry věděla, že funguje – svoje vlastní tělo minus oblečení. A útok to byl frontální. Madonna vydala zároveň knihu Sex, plnou velmi vyzývavých fotografií Stevena Meisela (nahá zpěvačka stopující nebo v koženém oblečku s maskou či některé další vyzývavé lesbické fotografie patří k věcem, na které žádný muž, jenž je viděl, asi jen tak nezapomene), a album Erotica, postavené stejně jako kniha na temných, často S/M motivech a znepokojivějším zvuku.

 

 

Kniha už byla ale na většinu mainstreamových médií moc a recenze nebyly bůhvíjak příznivé. Přesto byla okamžitě vyprodaná. Erotica se naproti tomu neprodávala zrovna skvěle, byť je to album, jež fanoušci Madonny dodnes vzývají jako kultovní. Každopádně jedno bylo jasné všem; zpěvačka svoji sexualitu dokázala komplet vyprodat. Do poslední bradavky. A to za cenu, kterou si sama stanovila. To se do té doby žádné ženě v hudebním průmyslu nepovedlo.

 

Pokud si dlouho hrajete na sexuální symbol, můžete záhy skončit s plochou image děvky. A na to byla Madonna vždy příliš chytrá. Proměna, kterou prošla mezi alby Erotica z roku 1992 a Evita z roku 1996, kdy se změnila v uhlazenou paní Perónovou v dojemném muzikálu o životě milované první dámy Argentiny, je jedna z nejfantastičtějších transformací image v celé popové historii. A také něco, co by se mělo povinně studovat na univerzitách v rámci výuky marketingu.

 

Všichni zapomněli na ženu roztahující na pódiu nohy ve spodním prádle a olizující kožené bičíky v klipech a dojímali se, a především uvěřili zpěvačce, když zpívala Don’t Cry for Me, Argentina. Tato proměna byla klíčová i pro Madonnu jako obchodnici.

 

JAK ZŮSTAT NA VRCHOLU

Album: Ray of Light, rok 1998

Zmíněná transformace vynikne, pokud pochopíme, že role Evity nebyla cílem, ale prostředkem. Zpěvačka chtěla stále být sexsymbol, jen už svou sexualitu nepotřebovala vyprodávat. Kostýmek Evity byl jenom způsob, jak konzumenty její hudby resetovat. Problém byl, že zatímco se realizovala v Evitě, devadesátými lety duněla taneční hudba, z dýdžejů se stávaly rockové hvězdy a vše hudebně důležité se dělo v tanečních klubech.

 

Nikdo to ale nechápal, respektive nikdo na Madonnině úrovni si netroufl taneční hudbu použít. Ostatně z hitparádových hvězd popu osmdesátých let vydržela do téhle doby na špici právě jen Madonna. Dokonce i kariéra Michaela Jacksona, jenž jako jediný snesl ve své době s Madonnou srovnání, se začala rozpadat podobně jako jeho obličej.

 

Madonna přitom měla přehled. Už v době Erotiky spolupracovala se známými jmény taneční scény v USA, především s Juniorem Vasquezem a Shepem Pettibonem, které poznala při zkoumání zvuků tanečních gayklubů v New Yorku. Po Evitě ale udělala hudebně nejdramatičtější krok své kariéry. Ke spolupráci na albu Ray of Light přizvala producenta Williama Orbita, remixy dělala tehdy největší dýdžejská hvězda Sasha.

 

 

Madonna prostě nakráčela naprosto sebevědomě na večírek, kde se bavili lidé o téměř dvě generace mladší, a zcela ho ovládla.

 

„Nenávidím, když lidi říkají, že se transformuju. Já to cítím, jako když postupně odhazuju slupky a odkrývám další a další vrstvy své osobnosti,“ zkoušela zpěvačka neúspěšně lhát v dobovém rozhovoru pro časopis Elle. Deska Ray of Light a následující Music, která se nesla v podobném duchu, dostala Madonnu jako relevantní umělkyni přes hranici 21. století.

 

Nešlo přitom o návrat na výsluní, jak ho známe například v případě Václava Neckáře. Je to spíše něco, o co se bezúspěšně snažila Helena Vondráčková. Zůstat pořád nad hladinou a být schopen naskočit na každou další vlnu. Podle mnohých lidí je ale Ray of Light po hudební stránce Madonnina poslední důležitá deska.

 

JAK VYSÁVAT MLADÉ A ZŮSTAT MLADÝ VĚČNĚ

Album: American Life, MDNA, roky 2003–2012

V srpnu 2003 využila Madonna předávání cen MTV k další akci, která měla světový ohlas. Tehdy pětačtyřicetiletá zpěvačka během ceremoniálu v rámci předem dohodnuté akce předvedla ukázkový polibek francouzského stylu s Britney Spearsovou. Ano, znovu šlo o způsobení erekce adolescentům, tentokrát už ve zcela globálním měřítku, ale ten polibek měl v sobě i něco symbolického. Madonna se jím přihlásila k tomu, co bude dělat následujících deset let – vysávat energii z mladších zpěvaček. Můžete brát za symbolické, že po tomhle polibku už šla kariéra Britney jen z kopce.

 

Madonna si proto během následující desetiletky našla jiné mladé zpěvačky, se kterými směňovala svoji slávu za jejich mládí. Ostatně její první singl Gimme All Your Luvin z aktuální desky MDNA uvádí na scénu zpěvačky Nicky Minaj a M.I.A. – kdybyste chtěli vybrat někoho, kdo je momentálně víc in, nedokázali byste to.

 

 

V roce 2007 uzavřela Madonna další průkopnickou a dosud nevídanou smlouvu - totiž s koncertní agenturou Live Nation. Pod ní převedla všechny své aktivity za nevídaných 120 miliónů dolarů. Live Nation je koncertní agentura a spoléhala především na Madonnina velká koncertní turné jako zdroj příjmů. Sázka vyšla. Madonna stále dokáže živě předvádět velké věci.

 

Posedlá touhou nezestárnout i ve věku přes padesát let předvádí na pódiích náročné choreografie i sexuálně explicitní show. Už dávno není progresívní a poslední deska MDNA to jen dokazuje. Teď jde jen o to, zda Madonna dokáže se svou pověstnou zaťatostí a obchodními schopnostmi porazit i smrt.

 



Klíčová slova: rxrxludekstanekmadonna



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama