Marný boj bradavek s Facebookem | Reflex.cz
reklama
nahoru

Marný boj bradavek s Facebookem

aja21. února 2012 • 06:00
Marný boj bradavek s Facebookem
foto: Pavel Beneš

Facebook má pro fotografy striktní – a málo známá – pravidla. Ti zde pravidelně narážejí na to, co je na největší sociální síti ještě přípustné a co už ne. Podívejte se na nejznámější kauzy.

reklama

 

Před pár dny kolovala na Facebooku krásná fotografie Rusa Alexandra Gusova „Dívky našly společný jazyk“. Ukazuje dvě Himbky v tradičním oděvu (tedy i s odhalenými prsy) a manželku fotografa, která se k nim přidala:


Nejnovější kontroverzi vyvolal zásah vůči fotografiím Alexandra GusovaFoto 

 

Snímek se šířil Facebookem a dost možná ho nasdílel i některý z vašich přátel. Poté ale Facebook zasáhl a fotografii smazal. Porušuje totiž pravidla, která jsou hodně tvrdá: Facebook vlastně zakazuje jakoukoli nahotu.

 

Gusov dostal třídenní zákaz publikování na Facebooku a marně se zatím snaží zorientovat v tom, proč fotografie Facebooku tak strašně vadí. Snímek mezitím koluje po internetu dál – přejímají ho blogy, tumblry, pinteresty a další populární služby.

 

Rozhodně to není první takový případ a určitě nebude ani poslední.

 

Prohlédněte si galerii s vybranými "zakázanými" snímky:


 

V roce 2008 se například rozhořel boj o fotografie kojících žen. Facebook takové snímky mazal, což narazilo například u neziskových organizací, které se snaží kojení propagovat a bojují proti tomu, že se na něj v některých puritánských kulturách kouká skrze prsty.

 

Kampaň trochu rezonovala i v Česku. Proti pravidlům Facebooku se bouřil server Babycafe, který uspořádal společné focení 40 kojících maminek v čele se Sárou Saudkovou.

 

Když Facebook nějakou fotografii smaže a strhne se humbuk, obvykle vydá prohlášení, kde říká něco v tomto stylu: „Náš tým posuzuje tisíce fotek denně a občas bohužel dojde k chybě. Toto je jedna z nich. Omlouváme se.“ Tak se omluvil i v případě kojících žen.

 

Znepříjemnil vám někdy Facebook život? Způsobil vám někdy nějaký problém nebo trapas? Napište nám na rxonline@reflex.cz nebo do diskuse!

 

Problém ale trvá samozřejmě dál. Stránka tera.ca shromažďuje příběhy fotografií kojících žen, které byly z Facebooku smazány. Je jich kolem 400 a stále přibývají nové. Letos Facebook smazal (a po tlaku obnovil) populární stránky The Leaky B@@b a Respect the Breast. Spolumajitelka druhé jmenované stránky Heather Stultz spustila v prosinci petici proti počínání Facebooku a nechala se slyšet, že "nepřestane, dokud nedostane osobní omluvu od Marka Zuckerberga". Hodně štěstí.

 

Zdá se, že Facebook momentálně ustálil svou náladu na stávajícím zákonu: fotky kojících žen jsou v pořádku, pokud dítě zakrývá bradavku a pokud je druhé prso zakryté.

 

Facebook si často naběhne. Třeba v roce 2010 smazal ze stránky jednoho klenotnictví porcelánovou panenku s odhalenými ňadry. Média po kauze samozřejmě s radostí skočila. „Cenzury“ se dočkal i New York Academy of Art s uměleckou kresbou. Svou zkušenost má ostatně i Reflex, jehož obálku čísla 5/2011 z loňského roku Facebook nemohl zkousnout. Další příklady naleznete v naší galerii.

 

Má smysl protestovat proti pravidlům Facebooku?

 

Část uživatelů namítá, že chování Facebooku je neudržitelné: kdyby měl postupovat důsledně, nesměl by Facebook dovolit například zobrazování Michellangelova Davida.

 

Argument zastánců Facebooku je jasný: jakožto soukromá firma si může stanovit pravidla, jaká chce. Ta jsou dána jasně: žádná nahota. Komu se to nelíbí, nechť se nediví.

 

Část lidí ale tvrdí, že tenhle argument neuspěje. Služba má 845 milionů aktivních uživatelů, takže už to není jen tak nějaká malá službička, která si může dělat, co chce. „Facebook má napříč světem větší moc v rozhodování o to, kdo může mluvit a kdo smí být slyšet, než jakýkoli soud nebo král nebo president,“ řekl předloni NY Times profesor práva z Univerzity George Washingtona Jeffrey Rosen. „Je důležité, aby Facebook vykonával svou moc opatrně.“

 

Problémy nemá Facebook pouze s nahotou. Velké debaty se vedly kolem toho, zda má největší sociální síť mazat komiksy zobrazující proroka Mohameda (neboť to uráží část uživatelů) nebo stránky, které zpochybňují existenci holocaustu.

 

Stránka, která touží po miliardě uživatelů a celosvětovém dosahu tak naráží na to, že různé kultury mají různé měřítko na to, co je urážlivé a co není. Pokud chce být globální, bude nevyhnutelně část uživatelů urážet buď svým opatrnictvím nebo pravým opakem.

 

V případě nahoty se rozhodl jít puritánštější cestou.

 

Znepříjemnil vám někdy Facebook život? Způsobil vám někdy nějaký problém nebo trapas? Napište nám na rxonline@reflex.cz nebo do diskuse!

 


aja


Klíčová slova: rxrxadamjavurek



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama