Michael O’Leary

Michael O’Leary Zdroj: Profimedia.cz

Vypadněte z Bruselu! Šéf největších evropských aerolinií si vyšlápl na centrálu Evropské unie

Způsobil revoluci v letecké dopravě. V odvětví, kde se prakticky všichni v posledních letech potýkají s většími či menšími ztrátami, on dokáže expandovat. Skoro nikdo ho taky nemá rád. Neoblíbený šéf irské letecké společnosti Ryanair Michael O’Leary teď ukázal, že on zase nemá rád Brusel.

 

„To je poprvé, kdy jsem byl já nebo Ryanair pozván Evropskou unií na konferenci, protože EU tráví většinu času tím, že mě žaluje, mučí, kritizuje za to, že jsem v celé Evropě snížil ceny leteckého cestování,“ začal O’Leary své vystoupení na konferenci o inovacích, kterou v prosinci pořádala Evropská komise.

 

Konference byla spojena se soutěží mladých lidí o nejlepší video na téma inovace. Čtyři nejlepší byli pozváni právě na bruselské setkání. To ovšem O’Learyho znejistělo.

 

„Inovace je cestou pro evropskou ekonomiku, aby se vyvíjela a vytvářela pracovní místa. Proto myslím, že je skvělé, že se tato konference koná ... Ale jsem nervózní, že je přivedli právě do Bruselu, kde jejich inovační zápal může být otupen dlouhým obědem a následným spánkem a potom se z nich stanou, bůh nám pomáhej, politici nebo úředníci, a tak ne­udělají nic nového pro lidské pokolení. Takže vás naléhavě vyzývám, abyste, jak jen rychle můžete, vypadli z Bruselu!“

 

PLATIT ZA VŠECHNO

O’Leary má za to, že ho v Bruselu nenávidí kvůli tomu, jak snížil ceny. Pojem „nízkonákladová společnost“ totiž v Ryanairu pod jeho vedením dostal úplně nový rozměr a ceny letenek se propadly na netušeně nízkou úroveň. Osekal totiž veškeré doprovodné služby. Připlatíte si i za první nepříruční zavazadlo, za záchody na krátkých letech a za veškeré jídlo či pití.

 

 

„Náš servis nestojí na tom, že vám dáme kvalitní vína a obrovská sedadla pro vaše obrovské zadky. My stavíme na třech zásadách: levný let, nezpožděný let a žádná ztráta zavazadla,“ popsal O’Leary jednoduchou strategii, jež je podle něj ale v leteckém průmyslu naprosto revoluční.

 

„Proč je Ryanair tak úspěšný v odvětví, které má neustálé ztráty? Jednou z nejsilnějších stránek naší společnosti je, že nikdo v naší firmě předtím nepracoval u aerolinek. Takže nám neříkají: Musíme dát lidem pití zdarma, jinak s námi nebudou lítat. A musíme jim dát nechutné jídlo, jež nebudou jíst, protože jinak s námi nebudou lítat,“ kasal se sebevědomý Ir.

 

„Proč prostě nezrušíme to zatracené jídlo zdarma a nedáme lidem nízké ceny? Objevili jsme, že nižší cena poráží vyšší cenu vždycky. A tak jsem bruselským politikům a byrokratům ztížil situaci jejich oblíbených aerolinek, jako jsou Air France, British Airways a Lufthansa, které musí být chráněny za každou cenu, protože jsou budoucností Evropy. Ta spočívá totiž v tom, že donutíme lidi platit 800 eur za hodinové lety, platit palivové příplatky za právo cestovat s nejlepšími leteckými společnostmi řízenými Němci a Francouzi,“ dostával bruselského obecenstvo do varu O’Leary.

 

EU A DRAHÉ LETENKY

To je jeho styl. Provokovat, osočovat a zároveň si tím dělat reklamu. A na druhé straně tvrdě vyjednávat s každým letištěm o každé euro poplatků. Například pražské letiště neslevilo, a tak tam nelétá. Letadla Ryanairu dosedají v Brně a Bratislavě. O’Leary totiž používá rád menší vedlejší letiště. Třeba v Belgii Brusel-jih Charleroi.

 

„Letěl jsem na tuto konferenci a někdo z Komise byl tak milý a napsal mi, že mi proplatí let, hotel, taxi a pošlou pro mě limuzínu. Odpověděl jsem, že přiletím Ryanairem v pondělí večer na letiště Brusel-jih Charleroi. To je menší letiště, které Evropská komise moc nezná, neboť ta využívá jen to drahé letiště Zaventem,“ zaryl si znovu O’Leary. „Pak přišla odpověď: Je nám líto, ale nemůžeme proplatit let Ryanairu, protože Komise má vnitřní zákaz proplácení nízkonákladových letů. Nemůžeme vám zajistit taxi na Brusel-jih Charleroi, protože posíláme taxíky jen na letiště Brusel. Takže kdybych letěl se svým konkurentem za desetinásobnou cenu, Komise by s radostí zaplatila cenu letenky.“

 

Právě letiště Charleroi díky němu zažilo velkou expanzi. A O’Leary si to umí užít: „Evropská komise sama nedávno vyrobila tabulku. Mezi pětadvaceti nejrychleji rostoucími světovými letišti v roce 2010 bylo jen jediné evropské. V Evropě, domově inovací, domově radikálních transformací, domově ochrany předražených vlajkových leteckých dopravců. Které letiště? Brusel-jih Charleroi, kam vám Komise neproplatí let.“

 

Kromě konkurentů a politiků je často kritizován i pasažéry, a to za nepříliš vstřícné zacházení a špatné služby. Jenže volba zákazníků je jasná. Ryanair má dnes zdaleka nejvíc pasažérů ze všech evropských aerolinek. Mezinárodní cestující loni čítali asi 75 miliónů, druhá Lufthansa jich měla jen 44 miliónů. Jeho filozofie, že na hodinových cestách nemá smysl mít větší pohodlí než v autobuse, se vyplácí, neboť, jak říká, nízká cena vyhrává vždy.